به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۵۵۸۲۳
در سالگرد استقلال آفریقای جنوبی مطرح شد؛

ماندلا در اوج قدرت، دشمنانش را بخشید

گروه فرهنگ و هنر: مجید سرسنگی در مراسم بیستمین سالگرد استقلال آفریقای جنوبی گفت: احترام مردم دنیا به ماندلا نه به‌خاطر سال‌های است که او در زندان گذراند و نه به‌دلیل رهبری او در جریان مبارزه با آپارتاید است، بلکه به‌خاطر این است که او پس از پیروزی، دشمنانش را بخشید.
ماندلا در اوج قدرت، دشمنانش را بخشید
آیین افتتاح مراسم بیستمین سالگرد استقلال آفریقای جنوبی با حضور «آرچی وایتهد» سفیر آفریقای جنوبی در تهران و «مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه‌ی هنرمندان ایران در تالار استاد شهناز خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم، سرسنگی با گرامی‌داشت بیستمین سالگرد استقلال آفریقای جنوبی، آفریقا را کشوری بزرگ با ملتی مبارز دانست و اظهار کرد: اگرچه آفریقا از نظر جغرافیایی بسیار از ایران دور است، ولی بخش زیادی از مردم ایران و جهان، کشور آفریقا و مردم آن را به‌دلیل مبارزه با «آپارتاید» به‌خوبی می‌شناسند، مردم آفریقا توانستند با مبارزه، نامی بزرگ برای خود در تاریخ بسازند.

مدیرعامل خانه‌ی هنرمندان ادامه داد: نمی‌توان از آفریقای جنوبی یاد کرد و از نام «نلسون ماندلا» غافل شد. ماندلا بی‌شک امروز به‌عنوان یک قهرمان و اسطوره در میان جهانیان شناخته می‌شود. احترامی که امروز مردم دنیا به ماندلا می‌گذارند، فقط به‌خاطر دورانی نیست که او در زندان تحمل کرد، به‌دلیل رهبری او در جریان مبارزه با رژیم آپارتاید هم نیست، در واقع آنچه که ماندلا را به‌عنوان یک قهرمان در تاریخ ثبت می‌کند، رفتار و منش او پس از پیروزی است. ماندلا پس از پیروزی، به جای انتقام، صحبت از صلح و دوستی کرد و در اوج قدرت و پیروزی، دشمنان خود را بخشید و دوستی و مهربانی را جایگزین انتقام کرد، در واقع همین نکته است که نام ماندلا را در میان مردم جهان عزیز می‌کند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: مردم آفریقا و مردم ایران از لحاظ جغرافیایی از یکدیگر دور هستند، اما به‌دلیل داشتن تجربه‌ی مشترک در مبارزه با زورگویی و استعمار، به یکدیگر نزدیک هستند، مردم ایران نیز توانستند در برابر رژیمی ظالم بایستند، مبارزه کنند و انقلاب بزرگ خود را به پیروزی برسانند. سرسنگی با اشاره به اهمیت برقراری ارتباط فرهنگی و هنری بین آفریقا و ایران، گفت: در سال‌های اخیر، ارتباط سیاسی مناسبی بین دو کشور وجود داشته، ولی متأسفانه تا کنون ارتباط فرهنگی و هنری بین دو کشور، به‌خوبی ارتباطات سیاسی نبوده است. امیدوارم برگزاری این برنامه بتواند سطح ارتباط فرهنگی و هنری را بین دو کشور تغییر دهد و هر دو ملت بتوانند با فرهنگ و هنر یکدیگر آشنا شوند، چون هر دو کشور آفریقا جنوبی و ایران دارای فرهنگ و هنر غنی هستند و برگزاری برنامه‌های این‌چنینی می‌تواند به شناخت متقابل دو ملت از فرهنگ و هنر یکدیگر کمک کند.

سرسنگی اضافه کرد: خانه‌ی هنرمندان ایران برای برگزاری بیشتر برنامه‌های فرهنگی و هنری از سوی آفریقا جنوبی اعلام آمادگی می‌کند و امیدوار است که شرایط حضور هنرمندان ایرانی نیز در آفریقا جنوبی فراهم شود تا هنرمندان ایرانی بتواند فرهنگ و هنر خود را به مردم بزرگ آن سرزمین معرفی کنند. در ادامه‌ی این مراسم، «آرچی وایتهد» سفیر آفریقای جنوبی در تهران گفت: از خانه‌ی هنرمندان ایران تشکر می‌کنم که امکان برگزاری این مراسم را فراهم کرد. بیستمین سالگرد استقلال آفریقای جنوبی مصادف با بیستمین سالگرد ارتباط آفریقا جنوبی با ایران نیز هست و دو ملت ایران و آفریقا جنوبی به‌دلیل تجربیات مشترک تاریخی خود، همواره دوست و به یکدیگر نزدیک هستند.

او در ادامه گفت: این روز، میراثی است برای نگاه کردن به خوب، بد و زشت و مسائلی که بر ما گذشته است. از لحاظ تاریخی آینده، گذشته را نشان می‌دهد و آینده تأییدی است بر آنچه در گذشته بر ما رفته است، به همین منظور گرامی داشتن این روز، گذشته‌ی ما را به تصویر می‌کشد و این‌که ما توانستیم با مبارزه‌ی خود آینده را به‌گونه‌ای دیگر بسازیم.

وایتهد بیان کرد: گرامیداشت امروز به‌واسطه‌ی برگزاری جشن و اجرای موسیقی و خواندن ترانه‌های آزادی، جنبه‌ای از فرهنگ و هنر ما را نشان می‌دهد، در کنار طبیعت ما و البته در کنار ماندلا که جنبه‌ی مهم فرهنگ و هنر کشور آفریقای جنوبی است.

سفیر آفریقای جنوبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ارتباط فرهنگی و هنری ما باید در سطح وسیع‌تری صورت بگیرد، ملت و دولت آفریقا علاقه‌مند به برقراری ارتباط با مردم ایران و سایر ملت‌های دیگر است، این برنامه می‌تواند آغازی باشد برای ارتباط فرهنگی و هنری بیشتر بین آفریقا جنوبی و ایران، که هر دو ملت دوست و برادر یکدیگر هستند. در ادامه‌ی این مراسم، فیلم مستند «کشف آفریقای جنوبی» به‌نمایش درآمد و گروه موسیقی «آفروتنورز» از آفریقای جنوبی قطعاتی از سرودهای ملی این کشور را اجرا کرد.
مرجع : ایسنا