به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۵۵۹۹۸

مستعدترین استان برای انرژی خورشیدی

گروه علمی: عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: خوزستان به دلیل شرایط آب و هوایی که در آن حاکم است، توان استفاده از پانل‌های خورشیدی تولید برق را بیش از استان‌های دیگر دارد.
مستعدترین استان برای انرژی خورشیدی
محمود جورابیان اظهار کرد: مطالعات تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی در کل کشور انجام شده که بر اساس آن خوزستان به‌ عنوان یکی از مستعدترین نقاط کشور برای استفاده از انرژی خورشیدی در تولید برق شناسایی شده است. وی افزود:‌ توانایی تولید برق خورشیدی در خوزستان وجود دارد و باید حتما این کار انجام شود، زیرا به دلیل آلودگی‌های حاصل از تولید برق حرارتی، چاره‌ای جز تولید برق خورشیدی در استان وجود ندارد. عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: آمار تولید برق خورشیدی در سراسر دنیا نشان می‌دهد که 20 درصد انرژی الکتریکی از باد و خورشید تولید می‌شود، اما متاسفانه در کشور ما این عدد زیر یک درصد است. جورابیان تصریح‌ کرد: انرژی‌های نو از جمله انرژی بادی و خورشیدی و یا انرژی‌های پاک هیچ نوع آلودگی زیست محیطی ندارند و از طرفی تولید آن‌ها نسبت به انرژی‌های حرارتی هزینه کمتری دارد.

وی افزود: در حال حاضر انرژی الکتریکی در کشور از نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود. این نیروگاه‌ها با استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز و مازت کار می‌کنند و آلودگی فراوانی به محیط زیست وارد می‌کنند. این آلایندگی‌ها دغدغه امروز جهان است که با حرکت به سمت تولید انرژی‌های نو حذف می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان‌ کرد: افق 2050 در آمریکا و اروپا تامین 50 درصد از انرژی الکتریکی از طریق انرژی‌های نو است که آلودگی گازهای گلخانه‌ای را ندارند. در کشور ما نیز طبق سند چشم‌انداز بیست ساله باید به سمت تولید انرژی‌های نو در سراسر کشور حرکت کنیم. جورابیان اظهار کرد: در حال حاضر انرژی‌های نو در سمنان و قزوین و بیشتر از همه در تهران، فارس و مشهد تولید می‌شود. در خوزستان نیز دانشگاه شهید چمران 20 درصد از انرژی الکتریکی مصرفی خود را از انرژی‌های نو تامین می‌کند.

وی افزود: بر اساس مصوبات جدید، سازمان‌ها و ادارات کشور موظف شدند تا از پانل‌های خورشیدی برای تامین برق خود استفاده کنند. در خوزستان شرکت توزیع برق با هزینه خود در حال نصب این پانل‌ها در مدارس و مساجد است که هر کدام پنج کیلو وات برق تولید می‌کند و این حجم حداقل روشنایی را پوشش می‌دهد. عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: طرح استفاده از انرژی‌های نو زمانی نتیجه می‌دهد که به‌ طور مستمر و مداوم در کشور اجرا شود. ‌تولید برق از انرژی‌های نو در ابتدا هزینه‌بر است اما در صورت تداوم، هزینه‌های تولید خیلی کمتر می‌شود. برای تولید هر کیلو وات انرژی نو حداقل 15 میلیون باید هزینه شود.

وی خاطرنشان‌کرد: موفقیت استفاده از انرژی خورشیدی در گرو فرهنگ‌سازی آن است؛ باید از ادارات و سازمان‌های دولتی شروع کرد تا به نصب پانل در مجتمع‌های مسکونی برسیم. عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح‌ کرد: با توجه به حجم زیاد مصرف برق در کشور باید مقداری از نیاز انرژی الکتریکی از طریق انرژی‌های نو تامین شود.
مرجع : ایسنا