به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۵۶۰۹۷
بر اثر نابودی هورها،محلی ها شغل خود را از دست می دهند

کارون و هورهای خوزستان به هم بسته‌اند

گروه جامعه: عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ‌اگر آب کارون به حوضه‌های دیگر منتقل شود هورهای خوزستان به طور کلی نابود می‌شوند.
کارون و هورهای خوزستان به هم بسته‌اند
محمود کاشفی‌پور دزفولی گفت: هورهای استان در چند سال اخیر به دلیل کاهش حق‌آبه با خشکسالی مواجه شده و مشکلات زیادی را برای ساکنان محلی ایجاد کرده‌اند. وی افزود: یکی از مشکلاتی که این روزها افراد محلی هورها را دچار چالش معیشتی کرده، خشک شدن روز به روز هورها و کاهش بهره‌وری آن‌هاست. عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: ساکنان محلی هورها، بهره‌وری خوبی از هورها دارند، به طوری که تنها راه امرار معاش این افراد درآمدزایی از هورهاست. وقتی حق‌آبه به میزان موردنیاز به هورها نرسد، مشکلات فراوانی از جمله از بین رفتن آبزیان و مسایل زیست محیطی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

کاشفی‌پوردزفولی با اشاره به تبعات نابودی هورهای خوزستان، اظهار کرد:‌ بر اثر نابودی هورها، ساکنان محلی مشاغل خود را از دست می‌دهند و هم‌چنین کاهش محدوده هورها، جریان ذرات ریز را دوباره تکرار می‌کند و با کوچکترین وزش باد، پدیده ریزگردها شدت می‌گیرد که نه تنها خوزستان بلکه استان های مجاور آن را نیز دچار مشکل می‌کند. به طور کلی تبعات اجتماعی و زیست محیطی نابودی هورها، جبران‌ناپذیر است. وی ادامه داد: طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی برای خوزستان یک مساله جدی است، چرا که طرح بزرگ 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری با هزینه‌های فراوانی در خوزستان در حال اجراست که اگر آب نباشد، صرف این هزینه‌ها عملا بی‌فایده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: ‌به طور کلی در جریان انتقال آب، یک منطقه آباد و منطقه دیگر به طور اتوماتیک از بین می‌رود. مساله آب برای خوزستان حیاتی است، زیرا زمین‌های قابل کشت فراوانی در استان داریم که سرمایه‌گذاری‌های فراوانی روی آن انجام شده است. کاشفی‌پوردزفولی تصریح کرد: من معتقدم طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی باید کارشناسی شود و آب را بدون کارشناسی به خصوص برای مصارف کشاورزی منتقل نکنیم.

وی ادامه داد: ‌می‌دانیم بیش از 90 درصد آب در نظر گرفته شده برای انتقال به فلات مرکزی، جهت مصارف کشاورزی برنامه‌ریزی شده و این مقدار آب بیش از 10 برابر نیاز شرب اصفهان به آب است. عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: ‌اگر قرار باشد آب برای مصارف کشاورزی منتقل شود، چه جایی بهتر از خوزستان وجود دارد که قابلیت کشت بیش از 2 میلیون هکتار را دارد. کاشفی‌پوردزفولی اظهار داشت: دولت در جریان طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی باید ملی فکر کند و در تصویب طرح‌ها منافع ملی را در نظر بگیرد. وی ادامه داد: وقتی آب منتقل شود توقعات زیادی در پی آن ایجاد می‌شود؛ یعنی منطقه مقصد به طور مستمر به آب نیازمند و جریان انتقال به طور مداوم انجام می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: من به عنوان یکی از متخصصان آب کشور شدیدا با انتقال آب مخالفم، به ویژه در طرح‌های انتقال آبی که کارشناسی شده نباشد. کاشفی‌پوردزفولی با بیان این‌که اراضی کشاورزی فعلی خوزستان با مشکل تامین آب مواجه‌اند، گفت: به دلیل خشکسالی‌ها و کاهش نزولات جوی در چند سال اخیر، منابع آبی استان به شدت کاهش یافته است و در شرایط فعلی منابع آبی موجود، اراضی مستعد کشاورزی استان را تامین نمی‌کنند.
مرجع : ایسنا

سعید اهواز
Luxembourg
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۱۱:۱۹
درور بر سایت بهار که درد مردم محروم خوزستان را به گوش همه میرسونه از صمیم قلب دوستت داریم سایت بهار ای کاش رسانه به اصطلاح ملی هم از تو یاد میگرفت (253145)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ۱۵:۲۶
آب رودخانه ها باید از همان مسیری بروند که طی هزاران هزار سال میرفته اند. هرگونه دستکاری در طبیعت اشتباه است. (253217)