به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۷ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۵۶۲۶۹

وام‌های دانشجویی تا 20 درصد افزایش یافت

گروه اقتصادی: رییس صندوق رفاه دانشجویان سازمان امور دانشجویی وزارت علوم از افزایش 5 تا 20 درصدی وام شهریه در سال تحصیلی 93 – 94 خبر داد.
وام‌های دانشجویی تا 20 درصد افزایش یافت
ناصرمطیعی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، از بازنگری سرانه وام‌های دانشجویی خبر داد و گفت: امسال وام‌های دانشجویی در هیئت امنا مورد بازنگری قرار گرفت و طبق آن وام‌های دانشجویی بین 5 تا 20 درصد افزایش پیدا کرد. وی ادامه داد: به طور کلی دو میلیون و 700 هزار دانشجوی شهریه‌ پرداز در کل دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد در سال 92، یک میلیون و 200 هزار نفر متقاضی وام شهریه شدند در حالی که از تمامی متقاضیان فقط 280 هزار نفر موفق به اخذ وام شهریه شدند. به عبارتی به ازای هر 5 نفر یک نفر موفق به اخذ وام شد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان سازمان امور دانشجویی وزارت علوم با بیان اینکه روند افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی باعث کاهش وام شهریه شده است، گفت: تا زمانی که بدهکاران انگیزه‌ای برای بازپرداخت این وام نداشته باشند و اهمیت این موضوع برای قانونگذاران اثبات نشود، این مشکل حل نخواهد شد. مطیعی در ادامه به برنامه‌های صندوق رفاه در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: برنامه‌های صندوق در سه سطح اجرا خواهد شد. سطح اول مدیریت توزیع وام و تسهیلاتی است که در انتهای سال 92 ایجاد شده بود. در واقع دانشجویانی برای وام ثبت‌نام کرده بودند و منتظر دریافت آن بودند. وظیفه ما این بود که تعهدات را به طور کامل انجام دهیم و اکنون صددرصد وام‌هایی که تایید شده بود، توسط معاونت دانشجویی به صندوق ارسال شده است. برای انجام این تعهد، صندوق مجبور شد 20 میلیارد تومان از بودجه‌ای که برای سال 93 اختصاص داده شده بود به وام‌های سال 92 اختصاص دهد.

وی به سطح دوم اقدامات صندوق اشاره کرد و گفت: قبل از اینکه من به این سمت انتخاب شوم، بودجه صندوق در مجلس تصویب و ابلاغ شده بود. بنابراین من نمی‌توانستم بر این مبلغ تصرف قانونی انجام دهم به همین دلیل با معاونت راهبردی ونظارت راهبردی ریاست جمهوری رایزنی‌هایی جهت حداکثرسازی تخصیص اعتبارات انجام شد. رییس صندوق رفاه دانشجویان سازمان امور دانشجویی با بیان اینکه توسعه منابع مالی مورد نیاز مردم و توسعه خدمات رفاهی از برنامه رفاه دانشجویان است، افزود: در حوزه توسعه خدمات رفاهی، دو نکته متناسب‌سازی کمی با نیاز جامعه هدف و ارتقای کیفیت خدمات در حوزه رفاهی و افزایش سطح رضایتمندی جامعه هدف، مورد توجه است.

مطیعی به اقدامات صندوق در حوزه توسعه منابع مالی اشاره کرد و افزود: صندوق برای توسعه منابع مالی خود به دنبال فعال کردن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و در یافت وجوه مطالبات صندوق از افرادی است که وام‌های خود را بازنگردانده‌اند، چراکه تعداد زیادی از دانش‌آموختگان هستند که در سال‌های گذشته وام دریافت کرده‌اند اما هنوز دیون خود را پرداخت نکرده‌اند. وی ادامه داد: 180 میلیارد تومان از منابع مالی لازم برای اهدای وام به دانشجویان باید از طریق درآمدهای اختصاصی صورت بگیرد که یکی از این درآمدها وصول مطالبات است. در سال 92، 98 درصد از مطالبات وصول شد و در صورت تصویب مجلس، افزایش منابع دولتی سومین راه توسعه منابع مالی صندوق است.
مرجع : ایسنا