به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۴ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۵۶۸۹۳
درختان گردو در بافت فرمانروایی می کنند؛

دومین مرکز تولید گردو در ایران کجاست؟

گروه اقتصادی: در شهرستان بافت و در کنار خودنمایی چشم‌اندازهای زیبای طبیعت درختان گردو فرمانروایی می‌کنند در میان بازار داغ فروش گردو و مغز آن، گردوهای سبز بیش از همه چیز چشمان را خیره کرده است.
دومین مرکز تولید گردو در ایران کجاست؟
شهرستان بافت یکی از قطب‌های تولید محصول گردو در کشور است و دومین قطب تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود. برداشت گردو در بزرگ‌ترین شهرستان تولیدکننده‌ی استان آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود از 7500 هکتار سطح زیرکشت باغ‌های مثمر این شهرستان 12 هزار تنُ محصول گردوی مرغوبِ تولید و برای بسته‌بندی و صادرات به استان‌های دیگر ارسال شود. «علی‌پور»، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت می‌گوید: این شهرستان بعلت شرایط مساعد و آب و هوای مطلوب در مناطق سردسیری سالانه مقدار قابل توجهی محصول گردو به بازارهای کشور عرضه می‌کند.

وی ادامه می‌دهد : عمده گردوکاری‌های بافت در مناطق کیسکان، گوُغِر و خَبر است و برداشت گردو از اواسط شهریورماه در مناطق گرم‌تر آغاز می‌شود و تا اواسط مهرماه در مناطق سردسیر ادامه می‌یابد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت با بیان اینکه محصول گردوی امسال شهرستان بافت در مقایسه با پارسال، 20 درصد افزایش دارد، می‌افزاید: محصول گردو پس از برداشت برای فرآوری به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.

علی‌پور می‌گوید: در شرایطی که صنعت تولید گردو بخش قابل توجهی از نیروی کار شهرستان را به خود جذب کرده است، نبود کارگاه‌های فرآوری بسته‌بندی و فروش به صورت فله‌ای و با واسطه‌ی دلالان مشکل بزرگ هر سال کشاورزان و تولیدکنندگان گردو بشمار می‌رود و از این‌رو باید سرمایه‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را نیز به این بخش جذب کنیم. وی می‌افزاید: فعال کردن صنایع بالادستی گردو و توسعه‌ی صادرات محصول به خارج از کشور می‌تواند موجب فعال شدن زمینه‌های اقتصادی در شهرستان باشد.

«فتحعلی حمزه‌جواران»، فرماندار بافت نیز می‌گوید: استان چهار فصل کرمان با وجود قرار گرفتن در حاشیه‌ی کویر تفتیده بعلت وجود تنوع اقلیمی شگرف و خاک حاصلخیز، جایگاه ارزنده‌ای در تولید محصولات زراعی و باغی در کشور دارد و در این میان شهرستان بافت با قدمتی به وسعت تاریخ و آب و هوای مساعد در کنار مواهب طبیعی کم نظیر، بربام کویر ایران خودنمائی می‌کند و کسب رتبه‌ی اولی این شهرستان در زمینه‌ی سطح زیرکشت و رتبه‌ی دومی در میزان تولید محصول گردو در کشور، گواهی بر این مدعاست.

وی می‌افزاید: کشاورزی، پیشه‌ی اصلی مردم نخبه‌پرور و زحمتکش شهرستان کهن و سرسبز بافت است که حاصل دسترنج آنان بعلت مرغوبیت کم نظیر و برخی موارد بی‌نظیر، نام و آوازه‌ی شایانی دارد. در این میان محصول گردو با بیشترین میزان سطح کشت در کشور دارای جایگاه ویژه و ممتازی است که توسعه‌ی کمی و کیفی آن نیازمند توجه و اهتمام ویژه است. فرماندار بافت با بیان اینکه بافت، ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور را دارد، می‌گوید: در صورتی که مسئولان به شهرستان بافت توجه کنند، این خطه با توجه به داشتن طبیعت بکر و زیبا به یکی از قطب‌های گردشگری و جذب توریست کشور تبدیل می‌شود.

حمزه‌جواران ادامه می‌دهد: شهرستان بافت یکی از مناطق اصلی کشت و پرورش گردو است و باید راه‌حل مناسبی برای جلوگیری و مبارزه با آفات گردو شناسایی و ارائه شود. وی می‌گوید: در این راستا باید توسعه‌ی تعاونی گردوکاران، بازاریابی و فروش محصولات، راه‌اندازی کارخانه چوب، بسته‌بندی و فرآوری گردو در شهرستان بافت دنبال شود.

گردوی شهرستان بافت به علت استفاده نکردن از هیچ عنصر شیمیایی، کیفیت خاصی دارد اما متاسفانه به علت فقدان صنایع بسته‌بندی و فرآوری، محصول تولیدی به قیمت نازلی از کشاورزان خریداری می‌شود که به هیچ وجه پاسخگوی هزینه‌های تولیدی آن نمی‌شود.
مرجع : ایسنا