به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۴ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۵۶۹۱۳
ابتکار در یک نگاه

راز تغییر رفتار احمدی​نژاد با حسن خمینی

گروه سیاسی: پاسخ دولت به منتقدان اقتصادی و راز تغییر رفتار احمدی نژاد با سید حسن خمینی مهم ترین خبرهای روزنامه ابتکار در شماره روز دوشنبه است.
راز تغییر رفتار احمدی​نژاد با حسن خمینی
این روزنامه عنوان پاسخ دولت به منتقدان اقتصادی را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با رفع ابهام از آمار 4.6 درصدی رشد اقتصادی بهار امسال تصریح کرد: انگار منتقدین فراموش کرده‌اند که در سه ماهه ابتدایی سال گذشته کشور حتی قانون بودجه هم نداشت. محمدباقر نوبخت با ارایه توضیحاتی در رابطه با انتقادات نسبت به آمار اخیر بانک مرکزی از رشد اقتصادی سه ماهه ابتدایی سال جاری اظهار کرد: باید توجه داشت که آمار منفی 5.8 درصدی بانک مرکزی از رشد اقتصادی سال 1391 قبل از آمار تولید نفت بود که بعد از به دست آمدن این آمار و تعیین سهم آن در اقتصاد اصلاحیه‌ای در رابطه با رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی صادر شد. وی افزود: آنچه بانک مرکزی در مورد رشد اقتصادی سال 1392 اعلام کرد منفی 1.1 درصد بدون نفت و منفی 1.9 درصد با احتساب نفت بود. این در حالی است که در آن زمان برای سال جاری شش سناریو پیش بینی کرده بود که بتوان رشد اقتصادی را به مثبت 1.5 تا مثبت 3.5 درصد برسانیم. معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به بانک مرکزی به عنوان یکی از مراجع رسمی محاسبات رشد اقتصادی گفت: آمار 4.6 درصدی که اخیرا از سوی این بانک اعلام شد مربوط به سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته است نه این که با کل سال 1392 و یا سال 1391 مقایسه شده باشد.

روزنامه ابتکار با برجسته کردن عنوان راز تغییر رفتار احمدی نژاد با سید حسن خمینی، نوشت: این روزها محمود احمدی نژاد همچنان که در بسیاری از موارد نشان داده، در این باره رفتار تازه‌ای از خود نشان داده است. رفتاری دقیقا مخالف با آن چه که در هشت سال ریاست جمهوری نشان داده بود. او در ماه گذشته در جریان بازدید از پروژه توسعه حرم مطهر امام خمینی با سید حسن خمینی دیدار کرده و هم به او نامه‌ای نوشته و مجموعه هدایای دوران ریاست جمهوری خود را به موزه و آستان امام خمینی (ره)اهدا کرد. احمدی نژاد روز چهارشنبه 26 شهریور 1393 در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) حضور یافت و از روند توسعه بازدید کرد. احمدی نژاد که حمید بقایی نیز وی را همراهی می‌کرد، با حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی دیدار کرد. اما این پایان این ارتباط ناگهانی نبود، بلکه رییس جمهور سابق روز گذشته در نامه‌ای به حجت الاسلام سید حسن خمینی تولیت آستان امام راحل مجموعه هدایای دوران ریاست جمهوری خود را به این موزه و آستان اهدا کرد. احمدی نژاد در بخشی از این نامه با اشاره به این که امروز نیز همچنان در همه جای جهان نام مبارک امام خمینی(ره) گرمای حقیقت و شور زندگی و حرکت آرمانی را بر دل و جان و اندیشه و عمل همگان می تاباند و روح آزادگی را در جوامع می‌گستراند؛ نوشته است: مطمئنا مجموعه کم نظیر مرقد منور امام راحل عظیم الشان که با مساعی جنابعالی مراحل پایانی ساخت خود را می‌گذراند برای همیشه ملجأ توده‌های مردم و میعادگاه همه عاشقان حق و حقیقت بوده و اندیشه‌های الهی و متعالی آن عزیز مشعل فروزانی فرا راه همه موحدان و عدالت طلبان و آزادی خواهان جهان خواهد بود.

این روزنامه با انعکاس عنوان تصمیم اتحادیه اروپا درباره اموال بابک زنجانی، نوشت: پولهای خارج از کشور بابک زنجانی این مجرم اقتصادی مشهور با حکم دادگاه اتحادیه اروپا از زندان تحریم آزاد شد. وزارت دارایی انگلیس شش فرد و موسسه از جمله دانشگاه صنعتی شریف، بابک زنجانی و شرکت سورینت، یکی از شرکت‌های متعلق به زنجانی را از فهرست تحریم‌های خود خارج کرد. شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت بیمه معلم و بانک سینا سه موسسه دیگری هستند که از لیست تحریم‌های وزارت دارایی بریتانیا حذف شده‌اند. این در حالی است که بابک زنجانی به علت نپرداختن بدهی‌های خود به وزارت نفت اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

قدرت نمایی جبهه پایداری برای منتقدان، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. جوان ترهای نوظهور جریان اصولگرایی که در انتخابات مجلس نهم بدون همراهی بدنه اصلی این اردوگاه توانستند، تعداد قابل ملاحظه‌ای از کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص دهد،این روزها خود را اقلیتی نمی‌دانند که باید تحت امر برادران بزرگ تر خود در جناح راست جمهوری اسلامی ایران، قرار گیرند. مانورهای سیاسی جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و همچنین حضور پررنگ شان در حرکت‌های مخالفت آمیز با دولت تدبیر و امید، از آنان گروهی نشان می‌دهد که بیش از آن که قصد تاثیرپذیری از گروه‌های همسو با خود داشته باشند، سودای تاثیرگذاری دارند. به همین خاطر است که دبیرکل جبهه پایداری به اقلیت نامیده شدن این گروه در مجلس واکنش نشان داد و از منتقدان این گروه خواست قدرت پایداری‌ها را بپذیرند.

این روزنامه با انتخاب موضوع نوای نوایی خاموش شد، نوشت: دوتار را می‌زنند ولی سازهای دیگر را می‌نوازند. رابطه‌ای2 سویه بین نوازنده و2 تار به معاشقه‌ای که ماهیتش را جدال می‌سازد، ختم می‌شود. جان کسی که دوتار میزند جانی عصیان گر و شوریده است. جانی است در پی آزادی و رهایی. همگان او را با نوایی نوایی به یاد می‌آورند، تصنیفی که چون از دل برخواست بر دل‌ها نشست. همو که روز شنبه سرانجام پس از 73 سال زندگی و نوازندگی و خوانندگی، لب از خواندن فروبست و دوتارش را برزمین گذاشت.غلام علی پور عطایی یکی از آخرین بازماندگان دوتار نواز صاحب سبک خراسان بود که پس از تحمل یک دوره بیماری، 12 مهرماه در شهر مقدس مشهد و در بیمارستان امام رضا (ع) چشم از جهان فروبست.