به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۵ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب : ۵۷۱۰۸
عملیات زمینی برای از بین بردن داعش ضروری است

اردوغان: کوبانی در آستانه سقوط است

گروه بين الملل: رئیس جمهور ترکیه امروز (سه شنبه) در سخنانی اظهار کرد که شهر کردنشین کوبانی در سوریه در آستانه سقوط به دست داعش است.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری لبنان 24، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنان خود در مقابل آوارگان سوری در ترکیه اعلام کرد: شهر کوبانی سوریه در آستانه سقوط به دست داعش قرار دارد. وی تصریح کرد: ما با هم برای تشکیل سوریه مستقل و آزاد که در آن همگان برابر باشند، تلاش می‌کنیم و صرف حملات مشکلات را حل نمی‌کند.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: ترکیه به همان اندازه که با گروه تروریستی داعش مقابله می‌کند، به همان اندازه در مقابل حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) می‌ایستد.
وی بر لزوم انجام عملیات زمینی برای توقف پیشروی‌های تروریست‌ها تاکید کرد و گفت: حملات هوایی به تنهایی کافی نیست.

چند روز پیش از این سخنان، ترکیه اعلام کرده‌ بود که اجازه نخواهد داد کوبانی به دست نیروهای داعش بیفتد. در همین حال، به نوشته رویترز، یکی از گروه‌های ناظر بر وضعیت منطقه روز سه‌شنبه گفت که نیروهای داعش هم‌اینک موفق شده‌اند کنترل بخشی از جنوب غرب شهر کوبانی را به دست بگیرند.

بنا بر این گزارش، افراد داعش با تصرف چندین ساختمان، توانسته‌اند از دو سوی مختلف علیه دیگر محلات شهر کوبانی مواضع تهاجمی به‌دست بیاورند. روز دوشنبه اعلام شده بود که پرچم داعش در حومه شرقی کوبانی (عین‌العرب) نصب شده و این پرچم از خاک ترکیه نیز قابل مشاهده است.

از سوی دیگر به نوشته آسوشیتدپرس، هواپیماهای جنگی گروه ائتلاف (به رهبری آمریکا) در ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه مواضع داعش را در حومه شهر کوبانی هدف قرار داده‌اند که در دو مورد دود زیادی از محل‌های اصابت به هوا برخاسته است.
در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که طی سه هفته‌ای که از نبرد کوبانی می‌گذرد «بیش از چهارصد نفر» در این درگیری‌ها جان باخته‌اند.

این گزارش به نقل از گروه ناظر حقوق بشر سوریه می‌نویسد که دست‌کم ۴۱۲ نفر در درگیری‌های کوبانی کشته شده‌اند که ۲۱۹ تن از آنها داعشی، ۱۷۳ نفر از کردهای مسلح سوری، و ۲۰ تن نیز از غیرنظامیان بوده‌اند. به گفته ناظر حقوق بشر سوریه این تعداد مواردی را شامل می‌شود که خبر آنها به دست این گروه رسیده و آمار واقعی «احتمالاً بسیار بیشتر از این است».

تظاهرات کردها در شهرهای مختلف اروپا
در حالی که نبرد بر سر شهر کوبانی شدت گرفته‌ است، کردها در کشورهای مختلف اروپا دست به اعتراض زده و در بروکسل وارد پارلمان اروپا شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه ۱۵ مهر در حدود ۵۰ تن از تظاهرکنندگان کرد در بروکسل با شکستن در و عبور از پلیس با پلاکاردهای اعتراضی خود وارد پارلمان اروپا شدند.

در حدود صد تن از کردهای مقیم هلند نیز دوشنبه شب حین تظاهرات در شهر لاهه علیه حمله داعش به کوبانی، وارد پارلمان هلند شده و در ساختمان این پارلمان به تحصن نشستند. کردها در برابر پارلمان فرانسه نیز به اعتراض پرداخته و ۶۰۰ تن از کردهای معترض نیز در برلین آلمان دست به تظاهرات زده‌اند. به گزارش رویترز، این تظاهرکنندگان خواستار کمک بیشتر جامعه جهانی به مردم شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه برای مقابله با پیشروی گروه داعش در این شهر هستند.