به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۵۶
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۶ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۵۷۱۳۷
اعتماد در یک نگاه

چراغ سبز دولت به کاهش نرخ سود بانکی

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد روز چهارشنبه خبرهای کنایه هاشمی و آسان آبروی افراد معامله می‌شود را در صفحه نخست بازتاب داد.
چراغ سبز دولت به کاهش نرخ سود بانکی
این روزنامه در تیتر یک به کنایه هاشمی پرداخت و نوشت: یک سال و اندی پس از آنکه عمر دولت دهم تمام و رییس دولت سابق به یک عضو فعال و منظم مجمع تشخیص مصلحت نظام مبدل شد آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت بالاخره زبان به انتقاد گشود و گفت: در زمان آقای احمدی نژاد، دولت تمایلی برای همکاری با مجمع تشخیص مصلحت نظام نداشت و حتی خیلی صریح می‌گفت که مجمع تشخیص را قبول ندارم و ابایی از زدن این حرف نیز نداشت. در مورد سند چشم انداز نیز نشان دادند اصلا چنین سندی مورد قبول شان نبود و هرگونه که می‌خواستند به آن عمل می‌کردند. همچنین در برنامه چهارم چون مبنای آن را قبول نداشتند بر اساس آنچه صاحبنظران اعلام کردند فقط 23 درصد از آن را در کشور اجرا کردند.

این روزنامه با برجسته کردن موضوع آسان آبروی افراد معامله می‌شود، به نقل از حسن روحانی رییس جمهور نوشت: متاسفانه در مراکز تصمیم گیری بسیار مهم می‌گویند فلان آقا برای ریاست فلان دانشگاه به مصلحت نیست، چون کسی راجع به او مطلبی گفته است. حال باید پرسید آن فرد کیست؟ و چگونه می‌شود به او اعتماد کرد. ما به راحتی آبروی مردم را معامله می‌کنیم و اسمش را دقت نظر می‌گذاریم. این دقت نظر نیست، بلکه تخریب مسلمان و از بین بردن آبروی مردم است. البته اگر مدرک و سند قابل اعتماد است اشکالی ندارد اما باید حواس مان باشد.

با معاندان هم جلسه می‌گذاریم چه برسد به دوستان، تیتر دیگر این روزنامه است. در گزیده سخنان محمود علوی وزیر اطلاعات در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس آمده است: بنده جلسه‌ای با شورای حزب مشارکت نداشته‌ام البته که با افراد مختلفی جلسه داشته‌ایم و وزارت اطلاعات با جریان‌های سیاسی و غیرسیاسی همواره در راستای ماموریت‌های ذاتی زیادی که دارد جلسه دارد. ما حتی با شورای حزب منحله دموکرات و کومله جلسه داشته‌ایم البته با جریان‌های معاند و محارب جلسه تشکیل می‌دهیم که آسیب آنها را به حداقل برساند و وزارت اطلاعات در جایی که مصالح امنیتی اقتضا می‌کند، می‌نشیند و صحبت می‌کند که این ناشی از ماموریت ذاتی اطلاعات است که با هر کسی بنشینیم و صحبت کنیم به رعایت ادب در گفتار و حسن خلق در رفتار عادت داریم و به سراغ بی‌ادبی و حرمت شکنی نمی‌رویم.

چراغ سبز دولت به کاهش نرخ سود بانکی موضوع دیگری است که در این روزنامه بازتاب یافته است. روند نزولی نرخ تورم نقطه به نقطه و رسیدن آن به 14.4 درصد در شهریورماه بنا به گزارش بانک مرکزی، سرانجام سبب شد که دولت چراغ سبز به کاهش نرخ سود بانکی نشان دهد. در همین راستا، علی طیب نیا وزیر اقتصاد از برنامه دولت برای کاهش نرخ سود بانکی براساس تورم انتظاری 15 درصد در سال آینده خبر داده است. وی اعلام کرد: با توجه کاهش نرخ تورم، در حال رصد کردن بازار هستیم و یکی از دستور کارهای شورای پول و اعتبار، بازنگری در نرخ سود بانکی متناسب با تورم مورد انتظار است.

این روزنامه با انعکاس نامه انتقادی و هشداری مطهری به رییس جمهورِ، آورد: علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی به حسن روحانی رییس جمهور نامه‌ای با همان سبک و سیاق همیشگی‌اش نوشت. نامه‌ای که این بار مخاطب اصلی‌اش فردی است که در ماه‌های اخیر مورد حمایت علی مطهری بوده است اما این بار نارضایتی از رییس جمهور در این نامه دیده می‌شود. نامه‌ای که علی مطهری در آن صراحتا خواستار اجرای فصل سوم قانون اساسی شده است. فصلی که به حقوق ملت مربوط است و به گفته علی مطهری، رییس جمهور از زمان روی کار آمدنش در آن منفعل بوده است.