به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۵۷۳۱۴
آکادمي نويل:​ جایزه را به بهترین نویسنده می دهیم؛

واکنش هاي سیاسی و ادبی به برنده نوبل

گروه فرهنگ و ادب: «پاتریک مودیانو» که او را «پروست مدرن» نامیده‌اند، 17 مهرماه به‌عنوان برنده سال 2014 نوبل ادبیات معرفی شد و تحسین داوران آکادمی سوئدی و سیاستمداران فرانسوی را برانگیخت.
واکنش هاي سیاسی و ادبی به برنده نوبل
آکادمی سوئدی در مراسم معرفی برنده نوبل ادبیات 2014 «هنر خاطره‌پردازی و سادگی سطح‌ بالای» پاتریک مودیانو فرانسوی را ستود و او را شایسته دریافت مهم‌ترین جایزه ادبی جهان دانست. مودیانو 69 ساله پانزدهمین نویسنده فرانسوی است که جایزه 700 هزار پوندی نوبل را به خود اختصاص می‌دهد. او با کسب این افتخار دنباله‌رو راه «آندره ژید»، «آلبر کامو» و «ژان پل سارتر» شده است.

«پیتر انگلوند» دبیر دائمی آکادمی نوبل درباره این انتخاب گفت: مودیانو نویسنده‌ای قابل دسترسی است و کارهای او دشوار نیستند. می‌شود گفت نگاه او خیلی ساده است، چون سبک شسته‌رفته، ساده و بی‌آلایشی دارد. اگر صفحه‌ای از یک کتاب را باز کنید، می‌شود حدس زد متن آن از مودیانو است؛ خیلی ساده، با جملات کوتاه و بی‌پیرایه ... اما کارهای او در عین سادگی خیلی خیلی سطح‌ بالا هستند. انگلوند در ادامه سخنانش مودیانو را «مارسل پروست» دوران خود خواند و افزود: این پروژه متفاوتی است که زمانی پروست آن را به دست گرفت. یکی از موضوعات محوری کارهای مودیانو مشکلات بازگشت به گذشته است؛ عدم دسترسی به گذشته، درک نکردن و عدم موفقیت در تسلط بر آن.

اما برنده نوبل شدن مودیانو چندان هم غافلگیرکننده نبود. وب‌سایت معروف «لد بروکس» او را چهارمین شانس کسب نوبل ادبیات 2014 دانسته بود. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد «هاروکی موراکامی» نویسنده ژاپنی و یا «نگوگی وا تیونگ» کنیایی در این دوره جایزه را به خانه ببرند. در سال‌هایی معرفی برنده نوبل در آکادمی استهکلم تعجب آن‌هایی را که انتظار داشتند نویسنده مردی سفیدپوست و اروپایی این افتخار را از آن خود کند، برمی‌انگیخت. سال گذشته، «آلیس مونرو» داستان‌نویس زن کانادایی به‌عنوان برنده معرفی شد.

انگلوند درباره برگزیدن برنده این دوره گفت: ما براساس نقل‌قول‌ها کار نمی‌کنیم. تنها تلاش داریم جایزه را به بهترین نویسنده اعطا کنیم و خیلی خودمان را درگیر مسائلی از این دست که امسال باید جایزه را به نویسنده‌ای از فلان قاره یا جنسیت بدهیم، نمی‌کنیم. «فرانسوا هولاند» رییس‌جمهور کشور فرانسه هم در تبریک این افتخار بین‌المللی گفت: جمهوری فرانسه از دریافت این امتیاز بین‌المللی که همان اعطای جایزه نوبل به یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ماست، به خود افتخار می‌کند. پاتریک مودیانو پانزدهمین فرانسوی است که چنین افتخار بزرگی را کسب کرد و با این کار تأثیر بسزای ادبیات ما را تأیید کرده است.

به گزارش گاردین، «مانوئل والس» نخست‌وزیر این کشور نیز در پیامی، مودیانو را «نویسنده‌ ادبیات موجز و نافذ» توصیف کرده و گفته است: مودیانو بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ما طی سال‌های اخیر است. مودیانو که فردی خجالتی محسوب می‌شود و کم‌تر در مجامع عمومی حضور فعال دارد، هنوز هیچ اظهارنظری درباره برنده‌شدنش نکرده و آکادمی نوبل هم هنوز موفق به برقراری تماس با او نشده‌ است.

«خیابان بوتیک‌های تاریک»، «محله گمشده»، «سفر ماه عسل»، «تصادف شبانه»، «آه ای سرزمین محبوب من»، «افق» و «تصادف شبانه» از معروف‌ترین آثار برنده نوبل ادبیات 2014 محسوب می‌شوند. پاتریک مودیانو جایزه‌ خود را روز دهم دسامبر در مراسم رسمی که هم‌زمان با سال‌روز درگذشت «آلفرد نوبل»، بنیان‌گذار شش جایزه بین‌المللی نوبل است، دریافت خواهد کرد.
مرجع : ایسنا