کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اضافه شدن 4کشور به ثبت نوروز در سال 2015

ایسنا , 18 مهر 1393 ساعت 12:03

گروه فرهنگی: رییس سازمان میراث فرهنگی که در اجلاس بین‌المللی ICCM شرکت کرده بود، خاطرنشان کرد: امیدوارم برگزاری این اجلاس در اصفهان بتواند سطح مراودات میراثی را بیش از پیش فعال کند و نقطه عطفی برای میراث فرهنگی و گردشگری ایران باشد.


صبح امروز محمد سلطانی‌فر در افتتاحیه مجمع عمومی اجلاس بین‌المللی ICCM، اظهار کرد: کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و دستورالعمل‌ها و عملکردهای آن در حوزه فرهنگ، کنوانسیونی جوان است؛ چرا که فقط 11 سال از عمر آن می‌گذرد اما آنچه دستاورد این کنوانسیون در این زمان کوتاه است اقداماتی بزرگ و تأثیرگذار بوده است. وی افزود: افزایش شمار شهرهای عضو این کنوانسیون و افزایش ثبت جهانی عناصر ناملموس که همکاری و پاسداری منطقه و زیرمنطقه‌ای میراث‌ها را باعث می‌شود، خود نشان از عظمت این کنوانسیون دارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، ادامه داد: این کنوانسیون سیاست‌های یونسکو را دنبال می‌کند و در این حوزه که تحت نظارت یونسکو کار می‌کند برگزاری همایش‌ها، نشست‌های تخصصی، گردهمایی‌ها و تشکل‌ها در سطح ملی و بین‌المللی قابل توجه بوده است. سلطانی ‌فر با بیان این‌که شبکه بین شهری میراث ناملموس فعالیت بسیار چشمگیری دارد، تصریح کرد: این کنوانسیون کوشیده آموزه‌ها و دستاوردهای نظری را در شماری از بخش‌های جهان نهادینه سازد که این اقدام شایسته تقدیری ویژه است؛ چرا که پیامد آن باعث پیوند میراث ناملموس و ملموس می‌شود.

وی تأکید کرد: مادامی که این دو مقوله میراثی به شکل جدا از هم دیده شوند هر یک به راهی خواهند رفت و پاسداری از هیچ یک به درستی انجام نمی‌پذیرد، چرا که یکی روح و جان و دیگری کالبد آن محسوب می‌شود. رییس سازمان میراث فرهنگی کشور، افزود: برگزارکنندگان هموطن اینجانب با ملاحظه توسعه پایدار در برنامه‌ریزی شهری، انتقال بین نسلی سبک زندگی و مقوله محیط زیست سعی کرده‌اند موضوعات بسار متنوعی را پیش‌روی شرکت‌کنندگان بگذارند.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه ویژگی دیگر میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان توجه به نقش محوری زنان در انتقال، مدیریت و پاسداری از میراث ناملموس بوده است، اظهار کرد: هموطنان من سعی کرده‌اند تا به آنجا به نقش محوری زنان اهمیت دهند که یک روز کامل را برای آن در نظر گرفته‌اند. وی تأکید کرد: سال 1393 هجری شمسی از سوی رهبر انقلاب اسلامی ایران سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری شده است و از همان ابتدا تشکل‌هایی ایجاد شد که پژوهش‌های عظیمی در هر دو سطح چه ملی و چه بین‌المللی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد کشور ایران بیش از پیش برای این دو موضوع اهتمام می‌ورزد.

رییس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: این سازمان نیز در راستای موضوع سال ثبت جایگاه و شأن میراث فرهنگی ناملموس را در برنامه‌های خود قرار داده است. توسعه، تا به آنجا که الزامات قانونی تدوین و تصویب شود و شاهد رشد چشمگیر امر پاسداشت از میراث فرهنگی باشیم ادامه خواهد داشت. سلطانی‌فر اضافه کرد: برگزاری نشست‌های منطقه‌ای برای پاسداری مشترک، ارتقای سطح همکاری با کشورهای آسیای غربی و مرکزی، ارتقای سطح همکاری با ارگان‌های بین‌المللی مثل ICCN و ICSCo و پیگیری اضافه کردن چهار کشور جدید به ثبت نوروز در سال 2015 با هدف ارتقای سطح صلح و دوستی و حسن همجواری از جمله اقداماتی است که میراث فرهنگی در سال فرهنگ و اقتصاد انجام داده است.


کد مطلب: 57326

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/57326/اضافه-شدن-4کشور-ثبت-نوروز-سال-2015

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir