به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۵۷۴۱۶
براي استقلال کردستان عراق

بارزانی:از همه‌پرسی عقب‌نشینی‌نمی‌کنیم

گروه بين الملل: رئیس اقلیم کردستان عراق در سخنانی عنوان داشت علی‌رغم اینکه جنگ علیه داعش در اولویت قرار دارد اما آنها از همه‌پرسی درخصوص آینده اقلیم کردستان و استان کرکوک عقب‌نشینی نمی‌کنند.
بارزانی:از همه‌پرسی عقب‌نشینی‌نمی‌کنیم
مسعود بارزانی، اظهار کرد: محاصره شهر کوبانی توسط داعش مانع از آن شده است تا اقلیم کردستان کمک‌های خود را به این شهر برساند. اگر اقلیم کردستان این توانایی را داشت تا از طریق هوایی نیروهایی را بفرستد یقیناً این کمک‌ها را به سرعت از طریق حریم هوایی ارسال می‌کرد. وی در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز عربی گفت: غرب برای حفظ امنیت و ثبات کردها در عراق و همچنین بنا به دلایل سیاسی نظامی دیگری به کردهای عراق علیه داعش کمک کرد.

بارزانی همچنین تصریح کرد که این پیش‌بینی را کرده بود زمانی که اقلیم کردستان در آماج حملات داعش قرار گرفت و این گروه حدود دو ماه قبل در آستانه اربیل قرار داشت، ترکیه حمایت گسترده‌تری برای اقلیم کردستان ارائه می‌داد. وی هم‌چنین فاش کرد که قبل از سقوط موصل توسط داعش تماسی با نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق عراق برقرار ساخت و به وی پیشنهاد داد که نیروهای کرد را به این شهر اعزام کند اما مالکی این پیشنهاد را نپذیرفت و این مسأله را مورد توجه جدی خود قرار نداد.

رئیس اقلیم کردستان عراق عنوان داشت: هرچند که در شرایط کنونی جنگ علیه داعش در اولویت قرار دارد، اما مسأله برگزاری همه‌پرسی درخصوص استقلال اقلیم کردستان عراق و همچنین استقلال کرکوک قابل عقب‌نشینی نیست. وی تأکید کرد: کردستان به همکاری با دولت جدید عراق به ریاست حیدر العبادی پایبند است هرچند که کردها نسبت به برخی از مسائل مواضع محتاطانه‌ای دارند.