به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۵۷۴۳۶

بارندگی اين خشکسالی را جبران نمی‌شود

گروه اقتصادی: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که حتی اگر پاییز امسال بارندگی بیش از نرمال داشته باشیم هم جبران دو سال خشکسالی تهران نمی‌شود، گفت: تنها می توانیم به زمان شرایط نرمال یعنی سال 1391 – 1392 آبی برگردیم.
بارندگی اين خشکسالی را جبران نمی‌شود
خسرو ارتقایی در نشستی خبری با اشاره به این‌که جمع بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی جاری (از اول مهر ماه 93) کمتر از دو میلیمتر بوده است، گفت: سازمان هواشناسی کشور برای پاییز پیش بینی نرمال بارش‌ها را کرده و اگر این پیش بینی تحقق پیدا کند، تنها می توانیم بخشی از کمبود را جبران کنیم.

وی تصریح کرد: در سال آبی 1390 _1391 که شرایط نرمال بوده است نزدیک به دو میلیارد و 300 میلیون متر مکعب ورودی آب داشتیم در حالی که در سال 1391_1392 ورودی آب‌ها به یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب و در سال آبی 1392-1393 به یک میلیارد متر مکعب رسیده است. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد:حجم ذخیره سدها در سال نرمال آبی 1390 -1391 ، 760 میلیون متر مکعب، در سال آبی گذشته 470 میلیون متر مکعب و در حال حاضر در مهر ماه 420 میلیون متر مکعب است.

ارتقایی با اشاره به این‌که در سد امیرکبیر102 میلیون متر مکعب و در طالقان 157 میلیون متر مکعب در غرب ذخیر آب سدها است، گفت: در سد لتیان 34 میلیون متر مکعب و در سد لار 28 میلیون متر مکعب و در سد ماملو که هنوز وارد نشده 97 میلیون متر مکعب ذخیره آبی وجود دارد. وی تصریح کرد:‌ از ذخایر مذکور بخشی از حجم سد، حجم مرده است که نمی توان به آب آن دست زد؛ حجم مرده سد در امیرکبیر 20 میلیون متر مکعب، در لتیان 15 میلیون متر مکعب،‌ در سد لار 10 میلیون متر مکعب، در سد طالقان صد میلیون متر مکعب و در سد ماملو 30 میلیون متر مکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به بحث باروری ابرها اظهار کرد: باروری ابرها نیاز به دو میلیارد تومان اعتبار دارد که به دنبال تامین آن هستیم و اگر تامین شود عملیات باروری در تهران صورت می گیرد. ارتقایی همچنین در مورد برداشت آب از چاه‌ها نیز گفت: در سال نرمال شرایط برداشت آب از چاه‌ها و سدها به نسبت به 30 درصد از چاه‌ها و 70 درصد از سدها بود، در حالی که اکنون 54 درصد آب تهران از طریق سدها و 46 درصد از طریق چاه‌ها تامین می‌شود و این به این معنا است که از 31.7 متر مکعب بر ثانیه برداشت آب، 15.1 متر مکعب بر ثانیه مربوط به چاه‌ها و 16.6 متر مکعب بر ثانیه مربوط به سدها است.

نسبت برداشت چاه به سد 46 به 54 شد

وی با اشاره به این‌که امسال مجوز حفر 74 حلقه چاه به شرکت آب و فاضلاب داده شده است، گفت: 20 حلقه تاکنون حفر شده، 10 حلقه در حفاری است و مابقی نیز با تعاملات آب و فاضلاب با شهرداری به تدریج حفاری می‌شود.اگر 74 حلقه چاه به صورت کامل به بهره برداری برسند 40 متر مکعب قابل برداشت خواهد بود.

فاضلاب به منابع آبی نفوذ نمی کند
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در مورد نگرانی‌های موجود پیرامون نفوذ فاضلاب به سفره‌های زیرزمینی گفت: سفره زیرزمینی تهران همچنین پاک است، چرا که چاه‌های آب شربی که وجود دارند در عمق بیش از 200 متر حفاری شده‌اند اما چاه‌های جذبی فاضلاب بین 15تا 20 متر عمق دارند. وی تصریح کرد: حتی اگر فاضلاب به دلیل بافت خاصی در زمین نفوذ پیدا کند لایه‌های خاص به صورت طبیعی آن را تصفیه می کنند. ارتقایی با اشاره به نگرانی‌های موجود در مورد نفوذ فاضلاب به سفره زیرزمینی که همواره وجود داشته است، گفت: برای اطمینان از جلوگیری این کار طرح‌هایی در حال انجام است.

کاهش چشمگیر آب‌های پاک ورودی به آبخوان‌ها
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به این‌که با توجه به ساخت وسازها و بتن کردن کانال‌ها، آب پاکی که به آبخوان وارد می‌شود بسیار کاهش پیدا کرده است، گفت: ما در شرایط نرمال 60 درصد به کشاورزی آب می دهیم و مابقی منابع برای شرب، صنعت و محیط زیست به کار برده می‌شود. ارتقایی در پایان خاطرنشان کرد که برای فضای سبز نیز بهتر است از قنات ها و پساب‌ها استفاده شود. در این زمینه همکاری‌هایی با شهرداری شروع شده است که در مناطق مختلف به جای استفاده از چاه از پساب تصفیه خانه استفاده شود.
مرجع : ایسنا