به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۵۷۵۱۷
ابتکار در یک نگاه

اصولگرایان پای درس عبرت آموزی

گزارش هاشمی از دیدار با رهبر انقلاب و اصولگرایان پای درس عبرت آموزی مهم ترین خبرهای روزنامه ابتکار در شماره روز یکشنبه است.
اصولگرایان پای درس عبرت آموزی
این روزنامه عنوان گزارش هاشمی از دیدار با رهبر انقلاب را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارشی از دیدار خود با مقام معظم رهبری را ارایه کرد. در آغاز جلسه این هفته کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع شرحی از دیدار اخیر خویش با مقام معظم رهبری و محور گفت وگوها، به خصوص آیین نامه نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام را ارایه کرد و در ادامه گفت: الحمدلله پس از دوران نقاهت، وضعیت سلامتی ایشان به بهبودی کامل نزدیک شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی پیشتر در همایش تبیین سیاست‌های کلی نظام نیز درباره نگاه مقام معظم رهبری به این آیین نامه گفته بود: ما آیین نامه را برای اصلاح خدمت رهبری انقلاب فرستادیم و 4 سال آیین نامه ‏خدمت ایشان باقی ماند. اخیرا یک آیین نامه بسیار جدی از سوی معظم له ابلاغ شده است که می‌خواستند همه موارد در آن ‏باشد و با ما هم مشورت نشد چون ایشان می‌دانستند ما مراعات دستگاه اجرایی را می‌کردیم و رهبری می‌خواستند قاطع عمل کنند.‏ آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره کیفیت آیین نامه جدید اعلام کرد که در این آیین نامه به دستگاه‌ها فشاری وارد نمی‌شود و مجمع تنها از دستگاه‌ها گزارش می‌خواهد. وی در مورد عواقب همکاری نکردن دستگاه‌های اجرایی با مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه نظارت بر سیاست‌های کلی نظام نیز گفته بود: اگر موارد ‏مدنظر را دستگاه‌های اجرایی اصلاح نکردند به رهبری ارجاع می‌دهیم و اصولا هیچ کیفری در کار نظارت مجمع نیست و کار ما ‏پیشگیری است، وارد فاز مجازات و عزل و نصب نمی‌شویم و در آیین نامه هم چنین موضوعی نیامده است حتی در داخل مجلس ‏هم کیفری نداریم و جلوگیری می‌کنیم.‏

روزنامه ابتکار با برجسته کردن موضوع اصولگرایان پای درس عبرت آموزی نوشت: نه تنها اصولگرایان که سایر گروه‌های سیاسی ایران، در روزهای گذشته منتظر شنبه‌ای بودند که قرار بود همایش وحدت اصولگرایان با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی برگزار شود. در این همایش اما آن چه گفته شد صرفا تکیه بر اصولی کلی بود و همچنان از وجود سازوکار مشخصی برای رسیدن به همگرایی خبری نیست. این در حالی است که چهره‌های اصولگرای حاضر در این نشست، لااقل در یک نکته وحدت نظر دارند: عبرت از گذشته! همان طور که انتظار می‌رفت از نشست دیروز همگرایی اصولگرایان جز امیدواری‌هایی به آینده چیز بیشتری حاصل نشد و هنوز هم در میان چهره‌های اصولگرا سردرگمی میان یافتن سازوکاری مورد پذیرش همه گروه‌‌های این جبهه دیده می‌شود. این در حالی است که بسیاری از چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی در این همایش غایب بودند و نوع نگرش آنها به موضوع همگرایی اصولگرایان نیز پنهان و پوشیده است. تنها نکته‌ای که اصولگرایان می‌دانند، این است که باید از گذشته درس بگیرند و به وحدت برسند، اما این که آیا همگرایی در جبهه اصولگرایان حاصل می‌شود و این همگرایی قرار است چگونه حاصل شود، سوالاتی است که برای رسیدن به پاسخ آنها باید لااقل تا انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی صبر کرد.

این روزنامه با انعکاس عنوان بزرگترین استان عراق در آستانه تصرف کامل داعش، نوشت: تروریست‌های داعش دامنه وحشت را از عراق تا شمال سوریه گسترده‌اند و در حالی که خبر می‌رسد حملات همه جانبه‌ای را برای محاصره کامل کوبانی انجام می‌دهند؛ مقامات بزرگترین استان عراق هشدار داده‌اند که اگر ائتلاف و دولت مرکزی وارد عمل نشود؛ استان الانبار به تصرف تروریست‌ها در می‌آید. اگر استان انبار سقوط کند، داعش پهنه‌ای از مرز ترکیه تا مناطق اطراف بغداد را در اختیار خواهد داشت و بغداد در تیررس توپخانه این گروه قرار خواهد گرفت.

پروفسور سمیعی برترین دانشمند و جراح مغز و اعصاب جهان شد، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. آکادمی جهانی جراحان مغز و اعصاب جهان، پروفسور مجید سمیعی، چهره ماندگار پزشکی ایران و جهان را به عنوان برترین دانشمند و جراح مغز و اعصاب جهان و برنده جایزه این آکادمی در سال 2014 انتخاب کرد.این جایزه طی یک مراسم رسمی روز 11 اکتبر، در شهر وین و با حضور مقامات رسمی کشور اتریش و اساتید طراز اول جهان در رشته جراحی مغز و اعصاب به پروفسور مجید سمیعی اعطا شد. ماه گذشته نیز طی یک مراسم رسمی نشان علمی کشور قزاقستان و استادی افتخاری دانشگاه آستارا خان به پروفسور سمیعی اعطا شد و از وی برای آموزش جراحان مغز و اعصاب این کشور دعوت به عمل آمد.

این روزنامه با انتخاب موضوع میدان نقش جهان زیر سم اسب تخریب، نوشت: نقش جهان یا همان میدان چوگان عباسی که روزگاری محل نمایش‌ها و رژه‌های حکومت عصر صفوی بود و سالیان سال به عنوان یکی از زیباترین میدان‌های جهان به شمار می‌رفت، روز گذشته همزمان با اجلاس جهانی میراث ناملموس در اقدامی خودسرانه و شبانه، کفپوش بتونی‌اش بی‌اجازه میراث فرهنگی تخریب شد تا مثلا میدان اسب‌های عصر عباسی را به یاد آورد. همزمان با سومین روز از حضور مهمانان خارجی و رییس دفتر یونسکو، شهرداری اصفهان که متولی برگزاری جشنواره بین المللی میراث ناملموس در اصفهان است با استناد به این کارکرد تاریخی، بامداد روز شنبه 19 مهرماه کفپوش این میدان تاریخی در نزدیکی سر در بازار قیصریه را تخریب کرد.

بر اساس مشاهدات عینی یکی از خبرنگاران، شهرداری دست از کندن کفپوش برداشته اما بخش‌های کنده شده چمن کاری کرده و روی سنگ‌های باقی مانده هم چمن گذاشته است. تخریب میدان نقش جهان با واکنش جدی سازمان میراث فرهنگی، رسانه‌ها و فعالان این حوزه قرار گرفت. تا جایی که محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی گفت: این میدان ثبت جهانی است و هر مداخله‌ای در آن باید مبتنی بر ضوابط، مقررات، طرح مصوب و با اطلاع سازمان میراث فرهنگی و یونسکو باشد.