به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۱ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۵۷۶۰۲
22 مهرماه روز جهانی استاندارد است

داستان طراحی معروف‌ترین آرم ایران

گروه فرهنگ و هنر: چهاردهم اکتبر (22 مهرماه) روز جهانی استاندارد است. نشان استاندارد ایران که معروف‌ترین اثر «مرتضی ممیز» است، سال‌هاست که آشناترین علامت برای ایرانی‌هایی است که با دیدن آن برای خرید و مصرف یک کالا اطمینان حاصل می‌کنند.
داستان طراحی معروف‌ترین آرم ایران
نشانه‌ای که مرتضی ممیز، طراح و گرافیست، در سال 1364 برای موسسه‌ی استاندارد ایران طراحی کرد، به‌دلیل طراحی خاص و استفاده از آن روی بسته‌بندی محصولاتی که اصول استاندارد را رعایت کرده‌اند، به سرعت در حافظه‌ی جمعی ایرانی‌ها به یک نشانه‌ی آشنا و معروف تبدیل شد و حتی این نشانه را معروف‌ترین لوگوی طراحی‌شده برای یک سازمان می‌دانند. ممیز برای طراحی این نشانه از حروف اختصاری نام لاتین «موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (Institute of Standard and Industrial Research of Iran) که واژه ISIRI را تشکیل می‌دهد، استفاده کرد.

ممیز خود درباره‌ی طراحی این نشانه گفته است: «در طراحی نشانه‌ی استاندارد از قلمی استفاده کردم که به‌خوبی حروف اختصاری ISIRI را به کلمه "ایران" تبدیل کند. دوست داشتم کادر فلش‌مانندی اطراف نوشته را ببندد. کادری که دو زاویه‌ی آن کاملا تیز و دو زاویه‌ی دیگر، منحنی و نرم باشد، تا در نهایت خلاصگی فلش حداکثر و حداقل را که هدف داوری موسسه در محصولات است، نشان دهد؛ اما این حد سادگی برای سفارش‌دهنده کافی نبود و با اضافه کردن خطوط بیشتر، حالت فلش را نمایان‌تر کردم.» مرتضی ممیز (1315-1384) در طول سال‌ها فعالیت هنری خود در زمینه‌ی گرافیک و طراحی لوگو، نشانه‌های بسیاری را برای سازمان‌های مختلف از جمله آتش‌نشانی، سازمان چای ایران، موزه‌ی رضا عباسی و شهرداری تهران طراحی کرد.
مرجع : ایسنا