به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۵۷۶۶۵

تشخیص سرطان روده با یک قاشق ماست!

گروه علمی: به نظر شما کولونوسکوپی راحت‌تر است یا خوردن یک قاشق ماست؟ دانشمندان آمریکایی در تلاشند به جای آزمایش‌های تهاجمی و آزار دهنده با خوردن یک قاشق ماست و آزمایش ادرار سرطان روده بزرگ را تشخیص دهند.
تشخیص سرطان روده با یک قاشق ماست!
پزشکان و مهندسان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) آزمایش ساده وکم هزینه‌ای برای تشخیص سرطان روده بزرگ کشف کردند که در این روش یک قاشق ماست حاوی نانوذرات مصنوعی قورت داده شده و سپس از این افراد آزمایش ادرار گرفته می‌شود. این نوع نانوذرات مصنوعی بر سلول‌های سرطانی تاثیر دارد و موجب نشانگرهای زیستی می‌شوند. به گفته کوین بیلز از موسسه ماساچوست، این فناوری ادامه تحقیقاتی است که نشان می‌دهد این نانوذرات قادر به تشخیص مکان تومورهای سرطانی هستند و با آنزیمی که ترشح می‌کنند، این مواد را می‌شکنند. این قطعات کوچک نانوذرات به وسیله کلیه جمع شده و دفع می‌شوند و به قدر کافی غلیظ و قابل تشخیص هستند.

برای اولین بار این تشخیص با استفاده از دستگاه‌های آزمایشگاهی انجام شد و اکنون دانشمندان نوارهای کاغذهای تشخیص برای آزمایش ادرار (مانند نوارهای کاغذهای تشخیص بارداری) تهیه کرده‌اند. تا کنون این آزمایش بر روی موش‌ها به منظور تشخیص سرطان روده بزرگ و بررسی بافت کبد مورد بررسی قرار گرفته است.

در حال حاضر این گروه تحقیق در جستجوی افزودن این نانوذرات به ماست و تغییر باکتری‌های موجود در ماست برای تولید این نانوذرات در خود ماست هستند.
مرجع : ایسنا