به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۵۷۶۷۸
برنده بوکر در روز 15 اکتبر مشخص می شود

نامزدهای نهایی بوکر 2014 معرفی شدند

گروه فرهنگ و ادب: اسامی نویسندگان راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه معتبر «بوکر» 2014 اعلام شد.
نامزدهای نهایی بوکر 2014 معرفی شدند
فهرست نامزدهای نهایی جایزه «من بوکر» در حالی اعلام شد که دو نویسنده آمریکایی اولین حضور خود را به عنوان نمایندگان کشورشان در این رقابت‌ها تجربه می‌کنند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، «هوارد جکوبسن» برنده پیشین این جایزه که از نویسندگان صاحب‌نام انگلیسی است‌، توانست به دور نهایی این جایزه راه پیدا کند. «جکوبسن» 72 ساله، سال 2010 موفق شد این جایزه مهم ادبی را با رمان «سوال فینکلر» از آن خود کند و عنوان پیرترین برنده بوکر را به خود اختصاص دهد. وی امسال به «J» برای کسب بوکر تلاش می‌کند.

«نیل موخرجی» نویسنده هندی‌تبار معروف نیز با کتاب «زندگی دیگران» توانست در این دور از رقبای جکوبسن باشد. «جاشوا فریس» نویسنده کتاب «دوباره برخاستن در زمان مناسب» و «کارن جوی فولر» نویسنده رمان «ما کاملا خود را کنترل کرده‌ایم» دو نویسنده آمریکایی هستند که علی‌رغم مخالفت‌های موجود به فهرست نامزدهای نهایی این جایزه 60 هزار پوندی راه پیدا کرده‌اند. «من بوکر» بیش از 40 سال تنها به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت اما جایزه امسال با قوانین متفاوتی برگزار شده که طبق آن تمام نویسندگان انگلیسی‌زبان دنیا حق شرکت در این رقابت را دارند و همین مساله موجبات نارضایتی برخی را فراهم آورده است.

به گزارش گاردین، «آلی اسمیت» از دیگر نویسندگان معروفی است که پیش از این دوبار به فهرست نهایی راه یافته و اکنون با «چگونه دو نفر باشیم» برای کسب آن تلاش می‌کند. آخرین نویسنده که نامش در فهرست شش نفری برگزیدگان نهایی بوکر 2014 به چشم می‌خورد، «ریچارد فلاناگان» استرالیایی است که رمان «جاده باریک به عمیق شمال» را به نگارش درآورده است. بنیاد «بوکر» این جایزه را با مبلغ 60 هزار پوند در سال 2004 راه‌اندازی کرد. این جایزه دوسالانه به آثاری که به زبان انگلیسی منتشر شده‌اند، تعلق می‌گیرد.

برنده نهایی بوکر روز 15 اکتبر از میان شش نویسنده راه‌یافته به مرحله نهایی برگزیده می‌شود.
مرجع : ایسنا