به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۵۷۷۰۲
استفاده از سلولهای بنیادی برای آرتروز زانو؛

سازمان غذا و دارو تکذیب کرد

گروه جامعه: کارشناس فرآورده های بافت سلول و ژن درمانی اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو، صدور هرگونه مجوز برای تولید فرآورده های دارویی با استفاده از سلولهای بنیادی برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو را تکذیب کرد.
سازمان غذا و دارو تکذیب کرد
دکتر مهرنوش زارع گفت: در زمینه درمان بیماران مبتلا به آرتروز زانو با استفاده از سلولهای بنیادی تاکنون هیچگونه مجوزی از سوی سازمان غذا و دارو برای ارگان یا شرکتی صادر نشده و این در حالی است که سازمان غذا و دارو، مسئولیت نظارت بر فرآورده های بافت، سلول و ژن درمانی را عهده دار است. وی ادامه داد: فرآورده های بافت، سلول و ژن درمانی به عنوان فرآورده هایی که در پزشکی ترمیمی از آنها استفاده می شود و به خصوص استفاده از سلولهای بنیادی، مخاطرات خاص خود را دارد و هرگونه فعالیت ابتدایی منوط به طراحی و انجام مطالعات کارآزمایی بالینی است که با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی انجام شود.

کارشناس فرآورده های بافت سلول و ژن درمانی اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در کشور شرکتهایی در زمینه تولید این فرآورده ها فعالیت دارند که برخی از آنها برای دریافت مجوز با سازمان غذا و دارو در ارتباط هستند. فعالیت این شرکتها در مرحله کار آزمایی بالینی و بررسی کارشناسی است و هنوز هیچ کدام مجوزی برای تولید فرآورده های یاد شده به عنوان خدمات درمانی و با مورد مصرف خاصی دریافت نکرده اند.
مرجع : مهر