به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۳ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۵۷۷۸۲
برای تنظیم بازار داخلی

واردات شکر و برنج به كشور ممنوع شد

گروه اقتصادی: نایب رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: واردات شکر و برنج برای تنظیم بازار داخلی توسط دولت ممنوع شده است.
واردات شکر و برنج به كشور ممنوع شد
محمدرضا صفا اظهار کرد: ممنوعیت واردات شکر توسط دولت برای ایجاد تعادل در بازار و کمک به تولید کارخانه‌های داخلی است. وی افزود: کارخانه‌های داخلی نمی توانند به طور کامل نیاز بازار را تامین کنند و واردات، لازمه بازار داخلی است اما در حال حاضر به اندازه ظرفیت بازار، موجودی شکر داریم و نیاز به واردات مجدد نداریم. صفا با بیان اینکه میزان نیاز بازار برای واردات پایان هر سال محاسبه و اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: واردات شکر که عمدتا توسط شرکت بازرگانی دولتی از کشورهای آمریکای لاتین و با ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد.

نایب رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: واردات برنج هم مانند شکر برای تنظیم و تعادل در بازار انجام می‌شود. تفاوت واردات برنج با شکر این است که واردات برنج به طور کامل در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.  در تیرماه امسال علیرضا اشرف، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع قند و شکر اعلام کرده بود با توجه به موجودی حدود یک میلیون و 300 هزار تنی قند و شکر در کشور و تولید این محصول به همین میزان در سال جاری، دولت باید از ادامه واردات این محصول جلوگیری کند. به گفته وی موجودی قند و شکر در انبارهای کارخانه‌ها و واردات آن‌ها به اضافه میزان واردات دولت به حدود یک میلیون و 300 هزار تن می‌رسد که با توجه به پیش‌بینی تولید یک میلیون و 300 هزار تنی شکر در سال جاری که از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود می‌توان گفت که در پایان سال جاری حدود 700 هزار تن از تولید این محصول برای سال آینده باقی می ماند.

همچنین واردات برنج طی سال‌های گذشته آنقدر بود که هیچ‌یک از کارشناسان نمی‌توانستند معیار مشخصی برای تنظیم میزان تولید داخلی و واردات آن پیدا کنند. چراکه علی‌رغم اختلاف‌نظر‌های فراوان بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت برای میزان سرانه مصرف داخلی برنج (36 یا 45 کیلوگرم) هر ساله واردات برنج روند سعودی داشت؛ به گونه‌ای که در پایان سال گذشته بیش از دو میلیون تن برنج وارد شد اما امسال علی‌رغم تولید حدود دو میلیون و 300 هزار تنی برنج، واردات آن 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.
مرجع : ایسنا