به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۳ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۵۷۸۲۳

سرقت‌های عجیب مردان شیک‌پوش

گروه حوادث: ٣ سارق مرموز که با جعل هویت ماموران پلیس طعمه‌هایشان را سرکیسه می‌کردند با شکایت ده‌ها مالباخته به ایستگاه آخر رسیدند.
تیر ماه‌سال جاری مرد جوانی با مراجعه به کلانتری ١١٨ ستارخان خبری هولناک را پیش روی کارآگاهان قرار داد. او در شکایتش گفت: در خیابان آزادي با موتورسيكلت درحال حرکت بودم كه دو نفر سرنشین یک خودرو شاسي‌بلند سفيدرنگ مرا متوقف و خود را مأمور معرفی کردند. آنها با نشان دادن بی‌سیم، دستبند و تهديد اسلحه كمري، به بهانه داشتن موادمخدر اقدام به بازرسی از من کردند و سپس کارت عابربانک مرا گرفته و به سرعت متواری شدند. تا این‌که از طریق سیستم پیامک بانکی متوجه شدم مبلغ ٦٤‌میلیون تومان وجه نقد داخل کارت برداشت شده است.

شکار دوربین‌های مداربسته
با شکایت این مالباخته و با تشکیل پرونده مقدماتی درخصوص سرقت مسلحانه، به دستور قاضی نصرتی، بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه ٣٤ تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. با توجه به اظهارات مالباخته و شناسایی محل دقیق محل سرقت، کارآگاهان به محل سرقت اعزام شدند و با بررسی تصاویر بدست آمده از دوربین‌های مداربسته منطقه موفق به شناسایی خودرو شاسی‌بلند سارقان شدند.بررسی‌ها روی خودرو تویوتا لندکروز شناسایی‌شده نشان داد که خودرو، آخرین‌بار به‌صورت قولنامه‌ای به فردی به‌نام علیرضا فروخته شده؛ وقتی تصاویر علیرضا توسط مرد مالباخته شناسایی شد کارآگاهان تحقیقات خود را برای دستگیری او آغاز کردند. با بررسی سوابق علیرضا در بانک اطلاعات مجرمان مشخص شد او از مجرمان سابقه‌داری است که پیش از این هم به اتهام ارتکاب جرایم مختلف دستگیر و روانه زندان شده است. در ادامه رسیدگی به پرونده، اقدامات پلیسی جهت شناسایی همدستان علیرضا در دستور کار ماموران پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و کارآگاهان موفق به شناسایی دو عضو دیگر گروه شدند؛ بررسی سوابق آنها نشان داد که این دو نفر نیز بارها به اتهام ارتکاب جرایم مختلف «اخلال در نظم عمومی»، «نگهداری غیرمجاز تجهیزات نظامی»، «استفاده از سند مجعول» و «ضرب و جرح عمدی» دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

مالباختگان در اداره آگاهی
همزمان با شناسایی اعضای گروه سارقان مسلح، کارآگاهان اداره یکم با بررسی سوابق سرقت‌های مشابه موفق به شناسایی تعداد دیگری از مالباختگانی شدند که به همین شیوه و شگرد مورد سرقت قرار گرفته بودند. بررسی اظهارات مالباختگان نشان داد که در تمامی سرقت‌ها سارقان با کت و شلوارهای یک شکل و یک رنگ و با نشان دادن تجهیزات نظامی همراه خود از قبیل اسلحه، بی‌سیم و دستبند، به بهانه داشتن موادمخدر اقدام به دستگیری صوری مالباختگان کرده و پس از سوارکردن این افراد به خودروهای خود، در بازرسی، اموال آنها را به سرقت برده و متواری شده‌اند. بررسی اظهارات تعدادی از مالباختگان نیز نشان داد که متهمان، علاوه بر خودرو تویوتا لندکروز سفیدرنگ با شیشه‌های دودی، از سه دستگاه خودرو پژو پارس سفید، ماکسیما نقره‌ای و سمند نوک‌مدادی در سرقت‌های خود استفاده کرده‌اند.

بن‌بست قانون

کارآگاهان با تشکیل چندین تیم عملیاتی ویژه متهمان را تحت تعقیب قرار دادند تا این‌که در یک عملیات غافلگیرانه هر ٣متهم دستگیر شدند. در بازرسی از آنها یک رشته دستبند فلزی، یک قبضه سلاح کمری، یک دستگاه بی‌سیم دستی، یک عدد اسپری گاز اشک‌آور، دهها عدد دستبند پلاستیکی، تعداد زیادی مدارک شناسایی و کارت‌های عابربانک کشف شد. متهمان در همان تحقیقات اولیه اعتراف کردند اسناد و مدارک کشف‌شده متعلق به مالباختگانی است که آنها در طول یک‌سال گذشته اقدام به سرقت از آنها کرده‌اند؛ همچنین از متهمان سه دستگاه خودرو تویوتا لندکروز، پژو پارس و ماکسیما کشف و به پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: «در پرونده‌های مختلف با موضوع سرقت‌های تحت پوشش مأمور بارها به شهروندان تأکید کرده‌ایم که صرف همراه داشتن تجهیزات نظامی از قبیل بی‌سیم، اسلحه و ... به منزله مأمور بودن افراد نیست و مأموران ملزم به نشان دادن کارت شناسایی عکس‌دار هستند.»

سرهنگ عباسعلی محمدیان، در پایان این خبر گفت: «با توجه به اعتراف صریح متهمان به دهها سرقت مشابه در تهران و سایر شهرهای کشور، کشف مقادیر زیادی کارت و مدارک شناسایی متعلق به تعدادی از مالباختگان و به جهت شناسایی سایر جرایم ارتکابی متهمان و مالباختگان و شاکیان، بازپرس پرونده با تقاضای انتشار بدون پوشش تصاویر هر سه متهم از کسانی که موفق به شناسایی تصاویر متهمان شدند دعوت می‌شود تا جهت پیگیری شکایات خود به اداره یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.»
مرجع : روزنامه شهروند