به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۴ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۵۷۹۰۳

رشد دو برابری مبادلات منطقه آزاد چابهار

گروه اقتصادی: رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار در حال گسترش توسعه تجاری، حمل و نقل ترانزیت زمینی و دریایی با سایر کشورهاست و بی گمان این مهم از دستاوردهای دولت تدبیر و امید و اثرات مثبت سفر ریاست محترم جمهور به منطقه است.
رشد دو برابری مبادلات منطقه آزاد چابهار
حامدعلی مبارکی‌ از افزایش دو برابری مبادلات تجاری و بازرگانی این منطقه در 7 ماهه سال 93 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: از ابتدای سال 93 تاکنون میزان مبادلات تجاری منطقه آزاد چابهار حدود 460 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد دو برابری را تجربه کرده است.

وی میزان واردات و صادرات در بخش‌های مختلف و بر اساس شاخص‌های اصلی موجود در 7 ماهه اول سال جاری را این طور بیان کرد: صادرات به سرزمین اصلی از محل تولیدات واحدهای تولیدی داخل منطقه حدود 4.6 میلیون دلار و صادرات به خارج از کشور از محل تولیدات واحدهای فعال در منطقه حدود 4 میلیون دلار و مابقی مربوط به بخش های دیگر بوده است که در مجموع عملکرد بخش تجاری سازمان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل‌(7 ماهه سال 92) رشد 2 برابری را نشان می‌دهد.

مبارکی بیان کرد: در همین راستا واردات کالای تجاری(مصوبه هیات وزیران) حدود 244 میلیون دلار، واردات کالای تجاری الف و ج 105 میلیون دلار (غیرمصوبه ای)، واردات کالای مسافری 80 میلیون دلار، واردات وسائط نقلیه حدود 6.5 میلیون دلار و واردات مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی منطقه حدود 10 میلیون دلار بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین اظهار کرد: در این مدت تعداد 16128 TEU دستگاه کانتینر به وسیله 41 کشتی وارد منطقه شده که تعداد کانتینرهای وارده در مقایسه با سال گذشته نشان دهنده رشد 144 درصدی و ضمنا در این مدت 55 فروند لنج حامل کالاهای منطقه به بندر چابهار وارد شده است‌ که این روند نویدبخش آینده‌ای روشن برای منطقه آزاد چابهار در بخش تجاری و بازرگانی بوده و بیانگر روند صعودی مبادلات تجاری در سال جاری و نشانگر سالی پر از موفقیت برای منطقه خواهد بود.

مبارکی در خصوص اقلام وارده که در این مدت وارد این منطقه شده و به صورت تجاری ترخیص شده‌اند، گفت: این کالاها شامل‌ لوازم برقی خانگی، لاستیک، ظروف، پارچه، کاشی سرامیکی و همچنین کالاهای مسافری شامل لاستیک، موادغذایی، پارچه، لوازم برقی خانگی، لوازم آرایشی، بهداشتی و ... بوده است.

وی‌ خاطر‌نشان کرد: عمده کالاهای صادره در هفت ماهه سال جاری به سرزمین اصلی کالاهایی نظیر چای بسته‌بندی شده، پتو، لوازم الکتریکی، لوازم آرایشی و بهداشتی، برنج بسته بندی شده و از محل تولیدات واحدهای تولیدی فعال در منطقه به خارج از کشور، مواد شیمیایی، پتو، آرد سبوس گرفته شده، ضایعات مواد پلاستیکی(فوم) و بال کوسه به خارج از کشور صادر شده است. گفتنی است کالاهای تجاری بند (الف) به آن دسته از کالاهایی اطلاق می‌شود که سود بازرگانی آن‌ها صفر بوده و در سهمیه منطقه آزاد چابهار محسوب نمی‌شود. کالاهای تجاری بند (ب) به آن دسته از کالاهایی اطلاق می‌شود که سود بازرگانی آن بالای صفر درصد بوده، اما منطقه آزاد چابهار عوارضی از آنها دریافت نکرده و در سهمیه منظور نمی‌شود.
مرجع : ایسنا