به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۵۷۹۶۶

رويترز: پیشرفت در مذاکرات ایران و آمریکا

گروه سیاسی: خبرگزاری رویترز پس از پایان دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ گزارش داد : طرف‌های مذاکره‌کننده مصممند تا پایان ضرب الاجل 24 نوامبر به توافق نهایی دست پیدا کنند.
رويترز: پیشرفت در مذاکرات ایران و آمریکا
به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران و آمریکا پس از پایان یک دور مذاکرات هسته‌ای در وین پایتخت اتریش اعلام کردند به پیشرفت هایی در این زمینه رسیدند اما برای دستیابی به توافق نهایی تا اواخر ماه نوامبر هنوز کار زیادی باقی مانده است. هر دو طرف مذاکره کننده علاوه بر این تاکید کردند خواهان رسیدن به توافق تا ضرب الاجل 24 نوامبر هستند اگرچه بسیاری از کارشناسان تردید دارند که ایران و گروه 1+5‌ بتوانند در هفته های باقی مانده به اختلافات قدیمی بر سر برنامه هسته‌ای ایران پایان دهند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا صبح روز پنج شنبه پس از ساعت‌ها رایزنی با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش و کاترین اشتون ، نماینده گروه 1+5 ‌در مذاکرات هسته‌ای به واشنگتن بازگشت اما مذاکره کنندگان وی برای ادامه رایزنی ها در روز پنج شنبه در وین ماندند. وزیر امور خارجه ایران در گفت‌و‌گو با رسانه‌های ایرانی تاکید کرد : رایزنی ها سخت و جدی بود اما علاوه بر تمرکز روی اختلافات ما درباره راه حل‌ها نیز گفت‌و‌گو کردیم. همچنین منابع حاضر در وین به خبرگزاری رویترز گفتند که پیشرفت هایی در خصوص تمام مسائل حاصل شده است.

همچنین طرف آمریکایی نیز تائید کرد که در این دور از مذاکرات پیشرفت‌هایی به دست آمده است. روز پنج شنبه اشتون و ظریف با مقامات ارشد گروه 1+5 شامل آمریکا،‌روسیه ،‌ چین،‌ انگلیس،‌ فرانسه و آلمان دیدار و گفت‌و‌گو کردند . مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون در این باره گفت: مذاکرات در مرحله حساسی قرار دارد و ما برای دستیابی به راه حل جامع و نهایی تا ضرب الاجل تعیین شده به سختی تلاش می کنیم. سخنگوی اشتون همچنین از احتمال دیدار کارشناسان طی روزهای آینده برای ادامه کار روی مسائل فنی خبر داد.

روابط ایران و غرب از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور در سال 2013 تا کنون بهبود یافته است. از این رو این کشور طی یک سال گذشته برای کاهش نگرانی های بین‌المللی درباره فعالیت های هسته‌ای اش دست به مذاکرات جامع و گسترده با قدرت های جهانی زده است اما مقامات غربی هنوز می گویند که اختلافات بر سر این موضوع به ویژه ظرفیت غنی‌سازی ایران به قوت خود باقی است.

رویترز همچنین یادآور شد: برخی اینگونه پیش بینی می‌کنند که با توجه به اختلافات میان طرفهای مذاکره کننده و فرصت کم باقی مانده تا ضرب الاجل 24 نوامبر این مذاکرات بار دیگر تمدید شود. این در حالی است که مقامات ایران و آمریکا صحبتی از تمدید مذاکرات به میان نیاوردند. یک مقام ارشد آمریکایی با بیان اینکه تمدید مذاکرات مورد بحث نبوده است، اظهار کرد: شما هرگز نمی گویید هرگز . اما تمرکز ما فقط و فقط روی 24 نوامبر قرار دارد.
مرجع : ایسنا