به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۵۷۹۷۶

میراث احمد بیگدلی چیست و چه می‌شود؟

گروه فرهنگ و ادب: یکی از شاگردان احمد بیگدلی که به‌عنوان موکل این نویسنده برای تکمیل و انتشار آثار او معرفی شده است، توضیحاتی درباره روند و ادامه انتشار و تکمیل این آثار ارایه کرد.
میراث احمد بیگدلی چیست و چه می‌شود؟
علی فاطمی نوشته است: «بنده به مدت شش هفت سال گذشته به عنوان شاگرد و دوست در کنار مرحوم بیگدلی بودم. شاید به خاطر آشنایی اقای بیگدلی با شیوه‌ی نوشتن من و همچنین رابطه دوستی‌مان بود که در زمان حیات‌شان سفارش کرده بودند تا اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای برایشان افتاد، وظیفه‌ی تکمیل کردن و نشر آثارشان به بنده سپرده شود. بعد از فوت ایشان، خانواده‌ی آقای بیگدلی کلیه‌ی کارهای نیمه‌تمام، تکمیل‌شده و در دست چاپ را به من سپردند.

آقای بیگدلی در این اواخر رمان اندکی سایه را از ناشر قبلی پس گرفته بودند و به نشر چشمه سپرده بودند. همچنین رمان دیگری به‌نام (ذبیح) را که تازگی‌ها کار نگارش آن به اتمام رسیده بود، هم به این نشر سپرده بودند. به‌خاطر مشکلاتی هم که با ناشر مجموعه داستان (ارواح ماه مهر) و نمایشنامه‌ (دالو) برایشان پیش آمده بود، تصمیم گرفته بودند این دو کتاب را پس بگیرند و به ناشر دیگری بسپارند».

فاطمی در این متن می‌افزاید: «بنده در جلسه‌ای که با آقای بهرنگ کیائیان در نشر چشمه داشتم، مسائل مربوط به آثار آقای بیگدلی را توضیح دادم. از آنجایی که مرحوم بیگدلی این نشر را نشری کاملا حرفه‌ای می‌دانستند و بر سر کتاب «آوای نهنگ» خاطره‌ی خوبی از این نشر داشتند، این اواخر تصمیم گرفته بودند که از این به بعد با این نشر کار کنند. به همین خاطر قرار بر این شده که آثار داستانی جناب بیگدلی از این پس توسط این نشر چاپ شود.

در حال حاضر رمان‌های «ذبیح» و «اندکی سایه» در حال آماده شدن برای رفتن به ارشاد و کسب مجوز‌اند. در آینده باقی آثار نیز به این نشر سپرده می‌شوند. از آقای بیگدلی فایل صوتی داستان‌خوانی ایشان - شامل داستان‌های مجموعه ارواح ماه مهر - نیز در دست بنده قرار دارد و اگر نشر چشمه شرایط تکثیر به صورت صوتی را داشته باشد، باز به همین نشر تحویل داده می‌شود».

نکته‌ی بعدی موضوع نمایشنامه‌ی (دالو) است. نمایشنامه‌ای که ‌قرار است از ناشر قبلی پس گرفته شود. هنوز با هیچ ناشر دیگری درباره‌ی چاپ این نمایشنامه صحبتی نشده، ولی به محض پس گرفته شدنِ این نمایشنامه، با ناشری که به صورت تخصصی کار چاپ نمایشنامه می‌کند، صحبت خواهد شد».

این داستان‌نویس افزودهن است: «نکته بعدی این‌که رمان ناتمامی از آقای بیگدلی به بنده سپرده شده تا نوشتنش را به پایان برسانم. اسم این رمان «نیمرخی از آن فلو» است. رمانی درباره مرگ و زندگی که شخصیت اصلی و قهرمان داستان پسری به نام فلو است. این رمان در فضای جنوب ایران نوشته شده، فضایی که دریا و نخلستان و ساحل نقش پُررنگی در آن ایفا می‌کند. احمد بیگدلی سعی بر این داشته که رمان را به سبک رئالیسم جادویی بنویسد، هرچند ریشه‌های سورئالیسم هم در این اثر جایگاه ویژه‌ای دارد. در حال حاضر بنده مشغول مطالعه و برسی نوشته‌های مربوط به این رمانم تا متوجه شوم که مرحوم بیگدلی می‌خواسته اثر را به چه شکل پیش ببرد و همچنین فهمیدن این‌که چند درصد کار نوشته شده. بعد از آن و در فرصتی مناسب مشغول به پایان رساندنش می‌شوم. کارهای ناتمام دیگری هم هست که البته هنوز فرصت برسی آن‌ها پیش نیامده و در فرصت‌های بعدی خبررسانی می‌شود».

زنده‌یاد احمد بیگدلی روز 26 شهریورماه گذشته در سن 69 سالگی دار فانی را وداع گفت. «اندکی سایه» که برگزیده‌ی جایزه‌ی کتاب سال شده بود و «آنای باغ سیب» و «آوای نهنگ» از شناخته‌شده‌ترین آثار این نویسنده‌ی فقید هستند.
مرجع : ایسنا