به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۵۷۹۸۰

حمام «گلشن» همچنان زیر سایه بی‌توجهی

گروه فرهنگ و هنر: پس از انتشار خبر اسکان کارتن‌خواب‌ها در حمام «گلشن» لاهیجان که به‌عنوان قدیمی‌ترین حمام ثبتی استان گیلان از آن یاد می‌شود، شهردار لاهیجان اعلام کرد که نزدیکان مالک در این حمام تاریخی زندگی می‌کنند.
حمام «گلشن» همچنان زیر سایه بی‌توجهی
حمام «گلشن» در شهر لاهیجان که در میدان وحدت (چهار پادشاه) قرار دارد و در زمان صفوی پایه‌گذاری شده و بنای فعلی آن در زمان فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده، مدتی است که مکان اسکان کارتن‌خواب‌ها شده و هیچ توجه و رسیدگی‌ای به این بنای تاریخی نمی‌شود. حتی براساس عکس‌های منتشرشده، اکنون این حمام انبار ضایعات و دپوی زباله‌های شهر لاهیجان است و با وجود اطلاع‌رسانی درباره‌ی وضعیت نامناسب آن، هنوز اتفاق مثبتی در آنجا رخ نداده است.

15 مهرماه امسال مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری لاهیجان درباره‌ی بنای الحاقی به این حمام گفت که مسوولیت رسیدگی به بنای الحاقی و تخریب آن برعهده‌ی شهرداری لاهیجان است و این اداره‌، وظیفه‌ای در این زمینه ندارد. رضا کحالی - شهردار لاهیجان - نیز در این‌باره اظهار کرد: تا کنون هیچ درخواستی مبنی بر فعالیت و کمک شهرداری برای مرمت یا تخریب فضای الحاقی از سوی سازمان میراث فرهنگی به ما داده نشده است.

او حتی خواستار روشن شدن موضوع صدور مجوز برای ساخت این بنا در سال‌های گذشته شد. وی در ادامه با تأکید بر این‌که شهرداری لاهیجان آماده‌ی همکاری است، اظهار کرد: اگر شرایط مهیا شود، شهرداری می‌تواند به‌شکل مستقل موضوع مرمت و تجهیز حمام را برای بهره‌برداری در راستای اهداف فرهنگی دنبال کند. شهردار لاهیجان ادامه داد: وضعیت نامشخص مالکیت حمام باعث شده تا زمینه‌ی مذاکره برای خرید و انجام اقداماتی با هدف بهبود وضعیت حمام فراهم نشود.

او درباره‌ی واحدهای تجاری ایجادشده در ضلع شمالی این حمام تاریخی نیز بیان کرد: مجوز بهره‌برداری از واحدهای تجاری، در مکاتبات انجام‌شده با سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است. از سوی دیگر، علیزاده - مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی لاهیجان - گفت: در اردیبهشت‌ماه 1393 اعتباری به میزان 300میلیون ریال برای مرمت حمام درنظر گرفته و پاکسازی جداره‌ها و مرمت پوشش سقف انجام شد. این اعتبار کافی نبود و به‌زودی پس از گرفتن اعتبار جدید، مرحله‌ی دوم مرمت بنا آغاز می‌شود.

او افزود: موضوع جذب سرمایه‌گذار برای احیای حمام در دستور کار سازمان میراث فرهنگی است و با هماهنگی رییس شورای شهر لاهیجان، با سرمایه‌گذار مربوطه و مالک حمام وارد مذاکره شده‌ایم. به گفته‌ی شهرام شهریار - فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی - در مدت یک هفته‌ای که از انتشار این خبر گذشته است، هیچ‌گونه تغییری در حمام دیده نشده و تنها اتفاق رخ‌داده اجازه‌ی وارد نشدن خبرنگاران و عکاسان به این حمام تاریخی بوده است.

این فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی، به حضور ادامه‌دار ساکنان حمام در این بنای تاریخی اشاره کرد. رضا خوشدل‌راد، از مستندسازان و تهیه‌کنندگان متولد شهر لاهیجان نیز این سخنان را تأیید و اظهار کرد: وضعیت حمام هیچ‌گونه تغییری نکرده و تا کنون مرمتی در جداره‌ی اصلی آن انجام نشده و از این بنا کماکان به‌عنوان محل دپوی ضایعات استفاده می‌شود. مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی لاهیجان اما سکونت برخی افراد را مربوط به نزدیکان مالک حمام دانست. او گفت: شخص ساکن در حمام گلشن از نزدیکان مالک بنا است و با موافقت مالک در این حمام اسکان یافته، البته انجام مذاکره برای پاکسازی حمام در دستور کار اداره‌ی میراث فرهنگی لاهیجان است.
مرجع : ایسنا