به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۵۷۹۹۲
با عنوان "انتخاب نمایندگان مدرس‌گونه"

همایش بزرگ اصلاح‌طلبان برگزار می‌شود

لزوم ایجاد انسجام، میان همه گروه های اصلاح طلب
گروه سیاسی: دبیر کل حزب مردم سالاری گفت : همایش بزرگ اصلاح طلبان با عنوان "انتخاب نمایندگان مدرس گونه" با هدف تبیین و تدوین "طرح امام" با الگوی انتخابات آذر ماه سال جاری برگزار می شود.
همایش بزرگ اصلاح‌طلبان برگزار می‌شود
به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان در دفتر روزنامه مردم سالاری استان اصفهان در جمع خبرنگاران، با تشریح چگونگی حضور گروه‌های سیاسی در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : اگر چه در مجلس اول شورای اسلامی نیروهای خط امام و طرفدارن آنها اکثریت کرسی‌های خانه ملت را در دست داشتند، اما مجلس دوم نخستین جرقه‌های دوقطبی شدن سیاسی جامعه را شکل داد به طوری که مخالفت جناح راست با نخست وزیر وقت باعث ظهور سیاست مداران برجسته ای در جناح چپ شد و بر روند انتخابات مجلس سوم نیز تاثیر گذاشت و منجر به پیروزی مجمع روحانیان مبارز در آن انتخابات شد.

وی درباره ویژگی‌های مجلس چهارم افزود‌: در انتخابات دور چهارم مجلس شورای اسلامی که پس از ارتحال امام خمینی (ره) برگزار شد، جامعه روحانیت مبارز اکثریت کرسی‌های خانه ملت را از آن خود کرد و مجلس پنجم نیز اگر چه به صورت ضمنی ترکیبی از مجالس سوم و چهارم شورای اسلامی را دربرداشت، اما در عمل اکثریت شکننده و غیر مطلقی از مجمع روحانیون مبارز را در بر می‌گرفت.

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به بدنه اصلاح طلب مجلس ششم به رد صلاحیت های بی ضابطه نمایندگان اصلاح طلب در مجلس هفتم اشاره کرد و گفت : اکنون 12 سال است که مجلس شورای اسلامی در دست نیروهای اصول گرا است و احزاب فعال اصلاح طلب عزم جدی خود را جزم کرده اند تا با پشتیبانی آحاد جامعه و با برنامه ریزی برای همه کرسی های نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مجلس دهم را از آن خود کنند.

کواکبیان با مد نظر قرار دادن تجربه‌های اندوخته شده اصلاح طلبان در سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حفظ اتحاد و انسجام درون ساختاری، عدم حرکت خارج از محدوده و معیارهای قانونی و آشتی با صندوق‌های رای سه درس مهمی است که اصلاح طلبان از انتخابات سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی آموخته‌اند.

دبیر کل حزب مردم سالاری تفرقه ایجاد شده میان گروه های اصلاح طلب کشور را عامل مهم ناکامی آنها در مجلس هشتم دانست و تصریح کرد : واگرایی ایجاد شده در زمان انتخابات مجلس هشتم منجر به انتشار دو لیست انتخاباتی با نام های " یاران خاتمی" و " ائتلاف مردمی" توسط سران اصلاح طلب شد و در نهایت نیز هیچ یک از این دو گروه نتوانستند در عرصه رقابت انتخاباتی از رقیب اصولگرای خود پیشی بگیرند و صحنه انتخابات را واگذار کردند.

کواکبیان در خصوص رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : در انتخابات نهم خانه ملت اصلاح طلبان در کمال ناباوری با انتخابات "قهر" کردند و گوشه عزلت گزیدند و حزب مردم سالاری را در این انتخابات تنها گذاشتند با این وجود شورای مرکزی حزب مردم سالاری بر اساس آرمان ها و عقاید خود لیست 90 نفره ای از نامزدان برگزیده خود را به مردم معرفی کرد.

وی افزود :اگر چه همه اشخاص ذکر شده در لیست 90 نفره مردم سالاری در معنای واقعی کلمه اصلاح طلب نبودند اما این حزب اصلاح طلب برای ناکام گذاشتن تندروان افراطی جناح اصول گرا مجبور شد از برخی اصول گرایان معتدل نیز حمایت کند با این وجود بدنه مجلس نهم نیز بیش از این که اصلاح طلب شود اصولگرا شد.

دبیر کل حزب مردم سالاری خاطر نشان کرد : آنچه ذهن اصلاح طلبان را برای کسب کرسی های مجلس شورای اسلامی بیش از بیش به خود مشغول کرده لزوم ایجاد انسجام، هماهنگی رویه و هم دلی میان همه احزاب و گروه های اصلاح طلب است همان گونه که اگر ائتلاف اصلاح طلبان در جریان انتخابات ریاست جمهوری شکل نمی گرفت اکنون دولت اعتدال با این کیفیت در حال فعالیت نبود بنابراین می توان گفت که دولت روحانی وام دار جریان اصلاح طلبی کشور است چرا که این جریان ثابت کرد که گذشت، ایثار و توجه به مصالح درون تشکیلاتی نیز بخشی از کار سیاسی است.

کواکبیان به برگزاری طرح "مناسک" در پیش از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت : حزب مردم سالاری در ماه های پیش از انتخابات ریاست جمهوری از همه نخبگان اصلاح طلب کشور برای شرکت در یک همایش سراسری به منظور برقراری اجماع همگانی بر روی یک کاندیدای واحد دعوت کرد و اگر چه برخی نخبگان سیاسی کشور به علت مخالفت با اصل شرکت در انتخابات در این همایش حضور نیافتند اما بسیاری از اصلاح طلبان نخبه کشوری علاوه بر شرکت در مراسم به ارائه راهکارها و نظرات مفید خود نیز پرداختند.

وی از برگزاری طرحی مشابه انتخابات ریاست جمهوری برای انتخابات مجلس دهم خبر داد و خاطر نشان کرد : دفتر شورای مرکزی سیاسی حزب مردم سالاری در نظر دارد در تاریخ دهم آذرماه سال جاری و همزمان با سالروز شهادت شهید مدرس همایشی با عنوان "انتخاب نمایندگان مدرس گونه" برگزار کند و در آن به تبیین و تدوین "طرح امام" با الگوی انتخابات بپردازد همچنین حزب مردم سالاری نیز از تاریخ نهم بهمن ماه سال جاری و پس از برگزاری کنگره 13 این حزب فعالیت انتخاباتی خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد.

دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان این‌که "امام" مخفف " ائتلاف ملی اصلاح طلبان میهن است، ادامه داد :قرار است در این همایش دبیران کل 35 حزب اصلاح طلب کشوری به بیان دیدگاه ها و نظرات مختلف خود در حوزه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بپردازند چرا که اصلاح طلبان کشور باید با طرح ریزی یک برنامه حساب شده برای تصاحب همه 290 یا 310 کرسی مجلس شورای اسلامی تلاش کنند.

کواکبیان با تاکید بر این‌که خط قرمز اصلاح طلبان جلوگیری از ورود افراطیون جریان رقیب به مجلس دهم است، افزود: در تشکیل این ائتلاف ملی اولویت با حضور اصلاح طلبان است، اما اگر جریان اصلاح طلب و ائتلاف منتسب به آنها در بخش یا حوزه خاصی به لزوم حضور اصول گرایان معتدل نیازی داشته باشند از آنها نیز حمایت می‌کند و از این موضوع ابایی هم ندارد.

وی از احتمال ارائه لیست اصلاح طلبان برای مجلس خبرگان رهبری در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: آنچه امروز در اولویت برنامه های اصلاح طلبان و دفتر شورای مرکزی حزب سیاسی مردم سالاری قرار دارد برنامه ریزی برای کسب حداکثری کرسی های مجلس دهم توسط اصلاح طلبان است با این وجود ممکن است تصمیماتی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری توسط اصلاح طلبان نیز گرفته شود.

دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: اگر چه حزب مردم سالاری پیشنهاد دهنده ائتلاف اصلاح طلبان کشور بوده است اما به طور حتم لیست نهایی کاندیدای اصلاح طلب توسط شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در اختیار عموم جامعه قرار می‌گیرد و از آنجایی که طی سال های گذشته وظایف کارگروه‌های انتخاباتی به کمیته‌های مختلف انتخاباتی تفویض شده است این کمیته ها در همه استان ها فعال هستند و امکان حضور آنها در جلسات پایتخت نیز وجود دارد.

کواکبیان ادامه داد : با وجود این‌که ارائه لیست نهایی بر عهده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قرار دارد، اما بدون شک مقامات تصمیم گیرنده از نظرات و پیشنهادات بزرگان و ریش سفیدان جبهه اصلاحات مانند آیت الله رفسنجانی، حجت الاسلام و المسلمین خاتمی و دکتر عارف نیز استفاده خواهند کرد.

وی با اعتقاد به این‌که میزان کارآمدی دولت در عرصه‌های سیاست داخلی بر سرنوشت انتخابات آینده کشور تاثیر گذار است، اظهار کرد: ائتلاف اصلاح طلبان، احزاب طرفدار دولت را نیز در اتحاد و انسجام با خود و نه جدای از خود می بیند و بر این اعتقاد است که دولت اعتدال به دنبال رفع موانع پیش روی فعالیت‌های آزاد احزاب اصلاح طلب است و در آینده نیز برای حرکت به سمت توسعه سیاسی گام های موثری خواهد برداشت.

دبیر کل حزب مردم سالاری به برخی طرح های در دست کار دولت اشاره و خاطر نشان کرد: دولت به دنبال ارائه لوایح سودمندی مانند تغییر قانون انتخابات، اصلاح قانون احزاب و تقدیم منشور شهروندی به مجلس شورای اسلامی است با این وجود احزاب و گروه های اصلاح طلب از دولت تدبیر و امید انتظار دارند که با تکمیل هر چه زودتر این لوایح به روند بررسی آنها در صحن علنی مجلس سرعت عمل بیشتری ببخشد. وی ادامه داد : نهادهای نظارتی نیز در بخش تایید یا رد صلاحیت‌ها بر اساس قوانین و چارچوب های نظام جمهوری اسلامی ایران و بر مبنای بر قانون حرکت کنند و از انتخاب‌های سلیقه ای تا حد ممکن پرهیز کنند.

مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۱۴:۵۴
از کی تا حالا آقای کواکبیان نماینده اصلاح طلبان شده ؟ (256238)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۱۴:۵۹
خیلی خوبی آقا مصطفی ولی یه موقع زیرآبی میزی همه را کفری میکنی ! امیدوارم این کارات را تکرار نکنی (256240)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۱۵:۵۷
متاسفانه در انتخابات گذشته مجلس که اصلاح طلبان بنا را بر عدم شرکت گذاشته بودند اقای کواکبیان و حزبشان حتی بیشتر از اصولگرایان!!! مشتاق شرکت در انتخابات و ارایه لیست بودند. موضع گیری های دیگر ایشان هم در پاره ای موارد باعث دلخوری و رنجش اصلاح طلبان شده است.همانگونه که اقای زیبا کلام به درستی گفته اند باید در اصلاح طلب بودن افرادی مانند کواکبیان محجوب الهه راستگو و چند نفر دیگر تردید کرد. (256247)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۱۵:۵۹
آقای روحانی اگر در مقابل ردصلاحیتها گسترده اصلاح طلبان به بهانه واهی فتنه سکوت کنید و از حق طبیعی انتخاب مردم دفاع نکنید مطمن باشید مردم دیگر به شما رای نخواهند داد و شما را نخواهند بخشید.... (256248)
مردم
United States
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۱۶:۱۶
امیدواریم اصلاح طلبان پیروز شوند (256249)
مهرانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۱۶:۴۵
اصلاح طلبان اگه همایش برگزار کنند حال مدعیان اصولگرایی و افراطیون پایداری بد خواهد شد (256251)
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۱۶:۴۸
مسی جان خدایی اینوری یا اونوری؟ یا هروری یا بادوری!!!!!!!؟؟؟؟ راستشو بگو جون من!!!!!!! (256252)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۱۶:۵۴
انشاا... موفق باشید (256253)
اصلاح طلب قلابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۱۸:۰۲
کسی که مدرکش و از دانشگاه امام صادق گرفته و فقط برای زینت برنامه های صدا و سیما استفاده میشه
هرگز اصلاح طلب نیست (256254)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۲۰:۴۴
این حرف را نزنید ایشون نقش مهمی در انتخابات92داشت .سخنرانی های ایشون در دانشگاهای مختلف بسیار تاثیر داشته . ایشون قدرت خواستی دارند ولی متاسفانه ایشون یخورده به نقش آقای خاتمی اعتقاد جدی و درعمل ندارند که امیدوارم بدونند اصلاحات به رهبری خوذ وفادار وراه بقا را در رهبری این جریان میداند (256281)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۲۰:۵۷
هنوز دستتون به گوشت نرسیده ورای نگرفته که دیکتاتوربازیتون گل کرد که کی بیاد جلو کی بره عقب! (256286)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۱۸:۴۳
از دوستان میخوام در مورد این که چه فرد یا گروهی اصلاح طلب هست و یا قلابیه نظر شخصی نذارن و موضوع را به شورای هماهنگی اصلاح طلبان و نظر بزرگان اصلاح طلب به ویژه سید خندان واگذار کنند. (256255)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۲۰:۵۰
دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: اصلاح‌طلبان همگی معتقدند که باید به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنیم و شعارهای تند و بحث‌های افراطی را در جریان اصلاح‌طلبی نمی‌بینیم اما دغدغه‌ای وجود دارد و آن اختلاف و عدم انسجام میان اصلاح‌طلبان است. (256284)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ۲۳:۲۴
یارو ر و تو ده راه نمیدادند سراغ خونه کدخدا رو می گرفت. (256337)
تبريزى
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۶ ۰۵:۰۲
همان بهتر كه نيروهاى خود استانها با توجه به اشرافيتى كه نسبت به حوزه خود دارند كانديداهايشان را معرفى كنند كه در اين صورت شانس موفقيت بسيار بيشتر خواهد بود (256362)