به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۶ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۵۸۰۶۵

باز هم کلاهبرداری در بازار طلا

گروه اقتصادی: رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر تصریح کرد: با توجه به تقاضای بالا در بازار طلا، افراد زیادی با کدهای داخلی و استفاده از آن‌ روی مصنوعات خارجی، اقدام به فروش طلای خارجی به عنوان طلای داخلی می‌کنند.
باز هم کلاهبرداری در بازار طلا
عبادالله محمدولی گفت: ظرفیت و تقاضای طلا در بازار خوب است و می توان گفت بازار بزرگی در این بخش داریم که مصرف بالایی دارد ولی همین موضوع سبب شده عده‌ای از آب گل آلود ماهی بگیرند و با توجه به تقاضای بالا، سوءاستفاده کنند. وی با اشاره به گفته رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا، مبنی بر اینکه "به تازگی مشاهده شده برخی تولیدکنندگان داخلی علامت تجاری اختصاصی خود را در خارج از کشور روی طلاهای خارجی حک و به صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند و تحت عنوان طلای ایرانی در داخل کشور می‌فروشند"، گفت: این موضوع درست است و خیلی‌ها با کدهای داخلی و استفاده از آن‌ روی مصنوعات خارجی، اقدام به فروش طلای خارجی به عنوان طلای داخلی می‌کنند.محمدولی با بیان اینکه برای ایجاد فضای رقابتی بهتر باید مصنوعاتی که از کشورهای دیگر وارد می‌شوند، ارزان تر به فروش برسند، بر ضرورت وجود کنترل و نظارت در بازار داخلی طلا تاکید کرد. وی اظهار کرد: هزینه‌های تولید طلا در بازار داخلی بسیار بالاست؛ بنابراین باید هزینه‌ها را در این بخش کاهش دهیم تا بازاری شفاف در حوزه طلا داشته باشیم.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر با تاکید بر اینکه برخی تولیدکنندگان آن قدر قیمت را بالا می برند که گرایش مصرف به مصنوعات خارجی افزایش می یابد، اظهار کرد: هزینه های تولید دربازار داخلی بسیار بالا است بنابراین باید هزینه های خودمان را کاهش دهیم و مصنوعاتی که از کشورهای دیگر وارد می کنیم ارزان تر بدهیم تا رقابت ایجاد شود.

نظارتی بر اجرت‌ ساخت طلا نیست
وی گفت:‌ متاسفانه نظارتی بر اجرت‌ ساخت طلا نیست و هر کسی براساس برنامه های خود و به صورت سلیقه‌ای در بازار طلا کار می‌کند. گاهی آن قدر که مصرف‌کننده به طرف کالای خارجی می رود به تولید داخل تمایلی ندارد. محمدولی بر تنوع عیار طلا تاکید کرد و افزود: تنوع عیار طلا از موضوعات مهمی است که بارها به آن اشاره کرده ام.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر تصریح کرد: از اینکه دستگاه‌های ذیربط نسبت به بازار طلا حساسیت نشان می‌دهند خوشحالیم و به عنوان رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر اعلام آمادگی می کنم که هر گونه حمایت و تلاشی دراین زمینه انجام می دهیم. حدود 12 سالی است که در بازار طلا آسیب شناسی می کنیم؛ بنابراین برای داشتن بازار شفاف هر گونه اقدامات و همکاری لازم را انجام داده وفضا را برای کسب و کار موفق و خوب مهیا می کنیم.

چندی پیش رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا، اعلام کرد: به تازگی مشاهده شده که برخی از تولیدکنندگان داخلی علامت تجاری اختصاصی خود را در خارج از کشور بر روی طلاجات خارجی حک کرده و به صورت قاچاق وارد کشور می کنند و تحت عنوان طلای ایرانی در داخل کشور به فروش می رسانند.

به گفته سردار زمانیان افزایش یا کاهش قیمت جهانی طلا، تاثیر گذار بر بازار طلای ایران است و طلا در کشورمان از سال ها پیش به عنوان یک کالای سرمایه ای محسوب می شده و خریداران نیز به دنبال آن بودند بخشی از سرمایه خود را صرف خرید این کالای گرانقیمت کنند، طی سال های اخیر از آنجا که هزینه ساخت 20 تا 30 درصد قیمت طلا است؛ بنابراین طلا کارکرد خود را به عنوان یک سرمایه از دست داده است.

زمانیان با اشاره به اینکه قیمت اجرت طلای خارجی نسبت به ایرانی، پایین تر است، خاطرنشان کرد: استقبال مردم از طلای خارجی به دلیل آن است که تولید کنندگان نتوانسته اند سلیقه مشتری را تامین کنند و از طرفی، قیمت اجرت طلا را در حد توان مشتری نگه نداشته اند؛ از آنجا که طلا از کالاهایی است که ارزش افزوده به آن تعلق می گیرد و این ارزش تاثیر زیادی بر افزایش قیمت دارد لذا قاچاق آن به صرفه است همچنین حمل آسان به دلیل کم حجم بودن، سود سرشار آن و ظرافت و زیبایی طلاهای خارجی ریسک قاچاق را افزایش داده است.
مرجع : ایسنا