به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۵۸۱۸۱
اعتماد در یک نگاه

نامه‌های سرگشاده، علنی، بی پرده یا ...

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد روز یکشنبه عنوان‌های 7 ماموریت جدید شورای انقلاب فرهنگی و کتیبه نویسان سیاسی این روزها را برای صفحه نخست انتخاب کرد.
نامه‌های سرگشاده، علنی، بی پرده یا ...
این روزنامه در تیتر یک به موضوع 7 ماموریت جدید شورای انقلاب فرهنگی پرداخت و نوشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، با صدور حکمی، بر مدیریت راهبردی چالش‌های حوزه فرهنگ با استفاده کامل و کارآمد و هم افزا از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، مهار تهدیدها و آسیب‌ها با نگاه حکیمانه و معقول و مواجهه هوشمندانه با معارضه‌های مهاجمان و ستیزه گران به عنوان تکالیف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کردند. ایشان همچنین هفت اولویت کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیگیری تصمیمات و مصوبات قبلی و اجرای سریع آنها، مواجهه فعال و مبتکرانه با جبهه بندی هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی و معارضان عنود آن، پیگیری جدی پیشرفت و شتاب حرکت علمی و فناوری و تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور به ویژه تحول در علوم انسانی را مشخص کردند.

روزنامه اعتماد با بازتاب خبر کتیبه نویسان سیاسی این روزها، آورد: نامه‌های سرگشاده، علنی، بی پرده یا هر چیز دیگر. فرقی نمی‌کند اسمش چیست، هرچه هست امروز این نامه‌ها قسمتی از واقعیت فضای سیاسی ایران هستند؛ ابزاری که محتوایش بیشتر اعتراض یا انتقاد است؛ می‌خواهد نامه سرگشاده محمدرضا رحیمی باشد یا صادق زیباکلام یا علی مطهری. حالا هر کسی از چیزی ناراحت باشد ترجیح می‌دهد به جای درگوشی حرف زدن، سخنش را در نامه‌ای فریاد بزند؛ نامه‌ای که شاید قبل از آنکه مخاطب اصلی‌اش آن را بخواند، هزاران نفر از شهروندان در سایت‌ها و فضای مجازی آن را خوانده باشند. حالا آنقدر این نامه نگاری‌ها در فضای سیاسی ایران جایگاه پیدا کرده که تریبون دارها هم جذب آن شوند، مثل خیلی از نمایندگان مجلس. همان‌ها که می‌توانند از تریبون بهارستان خیلی از ناگفته‌ها را بگویند، اما باز هم نامه نگاری‌های سرگشاده و علنی را ترجیح می‌دهند.

معمای اسیدپاشی سریالی در اصفهان، تیتر دیگر این روزنامه است. تاکنون چهار مورد اسیدپاشی داشتیم و با توجه به اطلاعات اولیه به سرنخ‌هایی رسیدیم که امیدواریم با تلاش پلیس این افراد زودتر دستگیر شوند. اینکه گفته می‌شود بی‌حجابی، علت اسیدپاشی به برخی از این افراد بوده، باید گفت افرادی که هدف اسیدپاشی قرار گرفتند از قشر خاصی نبودند و پلیس احتمال می‌دهد این افراد دچار اختلالات روانی باشند. اینها اظهارنظرهای سردار حسین اشتری جانشین فرمانده ناجا در مورد موتورسوار ناشناسی است که به گفته چند شاهد عینی، سوار بر یک موتور بدون پلاک زنان و دختران اصفهانی را هدف اسیدپاشی خود قرار می‌دهد.

روزنامه اعتماد با مطرح کردن عنوان وزیر دفاع لبنان به ایران آمد، نوشت: سرانجام سمیر مقبل وزیر دفاع و معاون نخست وزیر لبنان در راس هیاتی بلندپایه به تهران سفر کرد تا هدیه تسلیحاتی ایران را که در وضعیت فعلی ارتش لبنان نیاز شدیدی به آن دارد، دریافت کند. هدیه‌ای که در سایه بی‌مهری طرف‌های غربی که بیش از 9 ماه است قرار است نیازهای ارتش لبنان را برآورده کنند برای لبنانی‌ها اهمیت بسیاری دارد. به ویژه که لبنان به جبهه‌ای در مواجهه با داعش و متحد آن، جبهه النصره، تبدیل شده و ارتش لبنان به دلیل کمبود تجهیزات نظامی نتوانسته پیشرفت‌های لازم را در مقابله با آنها به دست آورد. سمیر مقبل در حالی به تهران سفر می‌کند که فشارهای عربی و غربی به دولت و ارتش لبنان برای خودداری از دریافت این هدیه گرانبهای تسلیحاتی بالاست.

این روزنامه با انعکاس موضوع وام 50 میلیونی مشروط شد، آورد: محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران قرار گرفت تا جزییات دیگری از پرداخت وام 50 میلیونی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده را تشریح کند و از شرط و شروطی بگوید که دولت برای ارایه این وام برای مردم تعیین کرده است. معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره با بیان اینکه هیات دولت برای حمایت از احیا، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های فرسوده وام 50 میلیون تومانی ساخت در کلانشهرها را با نرخ سود 9 درصد تصویب کره است، گفت: هدف از این مصوبه، احیا، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی، تامین مسکن گروه‌های کم درآمد و زوج‌های جوان است، در چارچوب این مصوبه، میزان سقف تسهیلات تامین مسکن در کلانشهرها 500 میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 400 میلیون ریال و سایر شهرها 300 میلیون ریال تعیین شد.