به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : ۵۸۲۵۳

گزارش زنگنه به روحانی درباره سقوط نفت

گروه اقتصادي: وزیر نفت گزارشی از دلایل سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی به رئیس جمهور ارائه کرد.
گزارش زنگنه به روحانی درباره سقوط نفت
جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی امروز یکشنبه به ریاست حسن روحانی تشکیل جلسه داد. در این جلسه پس از ارائه گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت از تحولات بازار جهانی نفت و تغییر در قیمت‌ها ، علل اقتصادی و سیاسی این تحولات مورد بررسی قرار گرفت. همزمان با سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی و روشن شدن آژیر قرمز کسری بودجه در دولت تدبیر و امید، رئیس جمهور هفته گذشته با صدور دستوراتی به وزیر نفت ایران خواستار اقداماتی به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت و استفاده از ابزار دیپلماسی انرژی شد.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت با بیان اینکه سقوط قیمت نفت منجر به کاهش منبع درآمدی دولت خواهد شد، می‌گوید: هم اکنون متوسط قیمت فروش نفت ایران از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 104 دلار است. این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه اگر همین منوال ادامه داشته باشد در بودجه شاهد عدم تحقق منابع خواهیم بود و مناسب ترین راه برای ما کاهش هزینه هاست، می افزاید: در صورت کاهش درآمدها سعی می‌کنیم هزینه‌های جاری کم و به هزینه‌های عمرانی اضافه کنیم چرا که فعالیت‌های عمرانی در تولید موثر است و یکی از دلایل خروج از رکود، مبالغ قابل توجهی بود که از سوی دولت در طرح های عمرانی سرمایه گذاری شده بود.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این سئوال که دولت برای جلوگیری از کاهش درآمدهای نفتی آیا قصد ندارد در حوزه بین الملل درخواست جلسه اضطراری با اوپک داشته باشد، اعلام می‌کند: جلسه‌ای با آقای زنگنه وزیر نفت داشتم و آقای رئیس جمهور نیز دستورات اکیدی در این ارتباط داشتند و آقای زنگنه برنامه هایی را برای اجرا ارائه کردند. از سوی دیگر در حالی اقداماتی در دولت برای استفاده از ابزار دیپلماسی به منظور مدیریت بحران کاهش درآمدهای نفتی آغاز شده است که رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت، هفته جاری اعلام کرده است: نگرانی از بابت کاهش قیمت نفت در بازار نداریم.
مرجع : ايسنا