به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۰۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۵۸۵۶۴
ابتکار در یک نگاه

وزیر کار: خط فقر 3 میلیون تومانی شد

گروه سیاسی: روزنامه ابتکار در شماره روز چهارشنبه عنوان‌های ضرب الاجل روحانی درباره بورسیه‌ها و درگذشت شیخ وحدت را مهم ارزیابی کرده است.
وزیر کار: خط فقر 3 میلیون تومانی شد
این روزنامه تیتر یک را به موضوع ضرب الاجل روحانی درباره بورسیه‌ها، اختصاص داد و عنوان کرد: مساله بورسیه‌های غیرقانونی که بسیاری پیگیری آن را دلیل اصلی استیضاح و برکناری مهدی فرجی دانا وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری می‌دانند، همچنان در کانون توجه است. رئیس جمهوری نیز در چندین مورد سخنرانی‌های اخیر خود، با نشان دادن توجه ویژه به مسائل دانشگاه، دانشگاهیان و دانشجویان، به موضوع بورسیه‌های غیرقانونی نیز اشاره کرده است. این توجه بیانگر این است که پیگیری ماجرای بورسیه‌ها برای دولت مهم تلقی می‌شود. این در حالی است که در برخی گزارش‌ها در این ماجرا، نام برخی نمایندگان منتقد دولت که از بانیان استیضاح وزیر علوم بودند نیز برده می‌شود.

درگذشت شیخ وحدت، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. آیت الله محمدرضا مهدوی کنی دیروز پس از تحمل یک دوره طولانی مدت بیماری در بیمارستان شهید رجایی تهران دار فانی را وداع گفت.

این روزنامه با انعکاس موضوع فوتبال بی‌حضور دوربین‌ها، عنوان کرد: بالاخره فدراسیون فوتبال توانست بر تصمیم خود پابرجا بماند و برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر از ورود دوربین‌های صداوسیما به ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات فوتبال جلوگیری کند. اگرچه رئیس فدراسیون گفته که پادرمیانی برخی نهادهای حکومتی هم نتوانسته مشکل را حل کند، اما باید در انتظار بازی‌های امروز نیز نشست و دید که سرانجام اختلاف صداوسیما و فدراسیون فوتبال به کجا خواهد رسید. پنج دیدار پایانی هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال در روز چهارشنبه (امروز) برگزار می‌شود. در این روز تیم‌های بالانشین جدول به میدان می‌روند. به نظر می‌رسد در پایان هفته دوازدهم همچنان تیم تراکتورسازی در صدر باقی خواهد ماند مگر اینکه اتفاق عجیبی مثل شکست سنگین تراکتورسازی مقابل پیکان و برد پرگل استقلال مقابل پدیده باعث شود رنگ صدر جدول از قرمز به آبی تغییر کند.

روزنامه ابتکار با عنوان خط فقر 3میلیون تومانی شد، نوشت: مقامات کارگری می‌گویند خط فقر به 1000 دلار رسیده که به معنای افت دوباره قدرت خرید کارگران خواهد بود. این مبلغ با احتساب هر دلار سه هزار تومان، سه میلیون تومان می شود. وزیر کار به تازگی متوسط دریافتی هر کارگر را در سال جاری یک میلیون تومان اعلام کرده که در این صورت، دریافتی ماهیانه افراد در ایران به دلار آزاد 393 دلار و به دلار دولتی 374 دلار خواهد بود. حداقل دستمزد 609 هزارتومانی امسال مشمولان قانون کار به دلار آزاد تنها 188 دلار و به نرخ دولتی نیز 228 دلار است.

این روزنامه به سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه فضا برای حضور مردم باز شود، پرداخت و نوشت: با توجه به شرایط جامعه، دولت باید اولویت بندی کند تا حق مردم ادا شود. مراجعه به مردم را مصوبه مجمع و مورد تأیید رهبری به عنوان سیاست‌های کلی نظام خواند. اگر میدان برای حضور مردم باز و مانع تراشی‌های بی‌دلیل برداشته شود، برای رفع مشکلات، مخصوصاً در آب و برق وارد می‌شوند.وی صرفه جویی در مصرف منابع انرژی را ضروری‌ترین و فوری‌ترین کار دانست و گفت: می‌توانیم با استفاده از مصارف علمی، به ویژه آبیاری قطره‌ای، از آب کم، زمین‌های بیشتری را زیر کشت ببریم که گسترش سطح زیرکشت زعفران، انار و پسته در بجستان زمینه دارد.