به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۵۸۵۶۹
قانون یک درصد نتیجه‌ای جز تیتر یک روزنامه‌ها ندارد

فرهنگ تا اطلاع ثانوی تعطیل است!

گروه فرهنگ و هنر: یک هنرمند مجسمه‌ساز معتقد است، در کشور ما هشت سال است که فرهنگ و هنر تعطیل شده است و مطرح کردن موضوعاتی مانند تخصیص قانون یک درصد، فراتر از شعار نخواهد رفت.
فرهنگ تا اطلاع ثانوی تعطیل است!
قدرت‌الله عاقلی هنرمند مجسمه‌ساز درباره‌ تصویب قانون یک درصد خرید آثار هنری اظهار کرد:‌ فکر نمی‌کنم این قانون تصویب و اجرایی شود و در صورت اجرا شدن هم فکر نمی‌کنم کاری پیش رود. در نظر بگیرید که در هشت سال گذشته مسائل فرهنگی آنقدر به حاشیه رفته‌اند که وزارتخانه‌ای که باید متولی امور فرهنگی باشد عملا هیچ کاری در زمینه‌ فرهنگ نمی‌تواند انجام دهد. در نتیجه در این زمینه نیز کاری از پیش نخواهد رفت.
این هنرمند مجسمه‌ساز ادامه داد: اکنون اگر قانون تخصیص یک درصد از بودجه‌های عمرانی ادارات دولتی برای خرید آثار هنرهای تجسمی هم تصویب شود، در حد شعار باقی می‌ماند. چون بسترهای لازم موجود نیست. کمااینکه در دولت اصلاحات هم زمانی که موضوع تصویب این قانون با جدیت مطرح شد، در عمل جز ایجاد رانت حاصلی نداشت. باید به این توجه کنیم که در دولت اصلاحات بسترهای لازم فراهم بود و کشور از لحاظ فرهنگی آماده پذیرش این موضوع بود.

عاقلی در بخشی از اظهاراتش بیان کرد: فکر می‌کنم که الان مطرح کردن موضوع قانون یک درصد نتیجه‌ای جز تبدیل شدن آن به تیتر یک روزنامه‌ها ندارد؛ چون می‌بینیم که زمینه‌های لازم برای اجرای چنین قانونی وجود ندارد. معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اکنون برای کارهای مهم نمی‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد. مثلا اینکه به موزه هنرهای معاصر سروسامان نمی‌دهد. در چنین شرایطی مگر می‌توان چنین قانونی را تصویب و اجرا کرد؟ هر چیزی در این شرایط به یک شعار تبدیل می‌شود و این موضوع‌ها هم برای خالی نبودن عریضه مطرح شده است.

این هنرمند ادامه داد: وقتی دولت بودجه‌ای را که باید صرف امور ضروری بشود ندارد و بودجه را به بخش‌های مختلف تخصیص نمی‌دهد، عملا اتفاقی هم در زمینه خرید و فروش آثار هنری نمی‌افتد. دولت وظایف زیادی در سطح ملی برای بسترسازی‌های فرهنگی دارد ولی آن‌ها را انجام نمی‌دهد. اکنون حقوق کارمندان خود را نمی‌تواند پرداخت کند. در چنین شرایطی فرهنگ تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

عاقلی بیان کرد: البته من فکر می‌کنم که فرهنگ حدود 10 سال است که در کشور ما تعطیل شده است و هر روز جامعه ما بی‌ریخت‌تر می‌شود. طبیعی است وقتی فعالیت‌های هنری یک کشور تعطیل می‌شود، چنین وضعیتی هم پیش می‌آید. این در حالی‌ است که هنر و فرهنگ هر کشوری سلیقه‌ آن کشور را نشان می‌دهند.

او درباره سیاستگذاری‌های دولت جدید در زمینه‌ امور فرهنگی گفت: یک سال گذشته امیدواری‌هایی برای تغییر شرایط وجود داشت ولی اکنون به نظر می‌رسد که این دولت هم نمی‌خواهد کاری انجام دهد و فرهنگ اهمیتش را روز به روز بیشتر از دست می‌دهد. در این میان تنها بخش خصوصی فعالیت‌هایی می‌کند که آن هم مشخص نیست که چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟
مرجع : ایسنا