به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۵۹۰۴۷

دستگاه تشخیص سلامت از هوای بازدم

گروه فناوری: یک محقق دانشگاه تگزاس در ارلینگتون موفق به کسب کمک‌هزینه 400 هزار دلاری بنیاد ملی علم برای ساخت دستگاه دستی تشخیص سلامت فرد با استفاده از گازهای حاصل از بازدم شده است.
دستگاه تشخیص سلامت از هوای بازدم
دستگاه نانومقیاس پروفسور آلیس سون، دانشیار مهندسی الکترونیک دانشگاه تگزاس یک ابزار کروماتوگرافی گازی است که بخارها را از تنفس فرد، اتاق یا منطقه جداسازی کرده و بخارهای سمی موجود را شناسایی می‌کند. آلیس اظهار کرد: این دستگاه مجهز به نانو تشخیص‌دهنده‌های الکترونیکی است که با جدا سازی بخار از بازدم افراد یا هوای اتاق اقدام به تشخیص بخارهای مضر می‌کند.

وی در ادامه افزود: حسگرهای این دستگاه می‌تواند با جداسازی صدها بخار گوناگون اقدام به شناسایی بخاری خاص یا مضر کنند. بسیاری از دستگاه‌هایی که قابلیت تشخیص بخار بازدم را دارند اغلب بسیار بزرگ بوده و یا حتی همه این قابلیت‌ها را ندارند.

خسرو بهبهانی، رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه تگزاس در این مورد اظهار کرد: دستگاههای مشابه این فناوری بسیار بزرگ بوده و همیشه از قابلیتهای جداسازی برای ارائه تشخیص اختصاصی برخوردار نیستند. با توجه به دقت بالای این سیستم که برای تشخیص گازهای تنفسی طراحی و ساخته شده است می‌توان از آن در جهت تشخیص میزان کیفیت هوا در مکان‌های عمومی نظیر ایستگاه‌های قطار و سایر مکان‌های عمومی نیز استفاده کرد.

وی در ادامه افزود: همچنین می‌توان از این دستگاه برای موارد امنیتی مثل تشخیص مواد منفجره و یا حتی تشخیص مواد مخدر نیز استفاده کرد. اطلاعات بیشتر این دستاورد در مجله Science منتشر شده است.
مرجع : ایسنا