به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۵۹۰۵۷

مصر مبارزه با افراطيون را شدت می‌بخشد

گروه بين الملل: عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر اسلام‌گرایان افراطی را "تهدیدی علیه موجودیت کشور" خوانده است. در پی وقوع حمله مرگبار در منطقه سینا، ارتش مصر دارای اختیارات بیشتر برای مبارزه با اسلام‌گرایان افراطی شده است.
مصر مبارزه با افراطيون را شدت می‌بخشد
دولت مصر در پی حملات شدید علیه نیروهای امنیتی این کشور از تفویض اختیارات بیشتر به ارتش برای مبارزه با اسلام‌گرایان افراطی خبر داده است. عبدالفتاح سیسی، در یک نطق تلویزیونی اسلام‌گرایان افراطی را "تهدیدی علیه موجودیت" مصر دانسته و اعلام کرد، ارتش در مناطق گسترده‌ای از شبه جزیره سینا که به پناهگاهی برای عقب‌نشینی افراط گرایان تبدیل شده، "اقدامات و تدابیر زیادی" را برای مبارزه با اسلام گرایان افراطی در پیش خواهد گرفت.

قرار است محدوده حائل نظامی برای بازداشت شبه‌نظامیان و نابودی تونل‌هایی که از طریق آنها سلاح و نیروی انسانی قاچاق می‌شود، تا مرز نوار غزه گسترش یابد. محافل امنیتی می‌گویند ارتش در نظر دارد از همین رو ساکنان مناطق مرزی را به نقطه‌ای دیگر منتقل کند. همچنین پیش‌بینی شده دادگاه‌های نظامی نیز اختیارات بیشتری کسب کنند و اجازه یابند تا از این پس شهروندان غیرنظامی را که متهم به انجام اقداماتی از قبیل محاصره جاده‌ها و حمله به اموال عمومی هستند، محاکمه کنند. این طرح پیشنهادی از سوی شورای نظامی مصر است که برای عملی شدن بایستی ابتدا مورد موافقت رئیس‌جمهور قرار گیرد.

دولت مصر پس از کشته شدن دستکم ۳۳ سرباز در دو حمله انتحاری جداگانه در روز جمعه (۲۴ اکتبر/ ۲ آبان) در بخش‌های وسیعی از شمال منطقه سینا به مدت سه ماه وضعیت اضطراری اعلام کرد. همزمان نیروهای امنیتی نیز عملیات نظامی گسترده‌ای را در این شبه جزیره آغاز کردند. تا کنون هیچ گروهی مسئولیت حملات روز جمعه را بر عهده نگرفته است. عبدالفتاح سیسی در نطق تلویزیونی خود بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که عاملان انتحاری از سوی خارجی‌ها حمایت می‌شده‌اند. رئیس‌جمهور مصر هدف این قبیل اقدامات تروریستی را "سرنگون کردن دولت مصر" خوانده است.

به گفته وی مصر هم اینک در جدال برای زنده‌ ماندن است و از همین رو تمامی مصریان بایستی در این شرایط با یکدیگر متحد باشند. پیش از این در گذشته گروه جهادی "انصار بیت المقدس" حملاتی مشابه را در مصر انجام داده‌اند. به گفته سرویس‌های امنیتی این گروه شبه‌نظامی تحت نفوذ گروه تروریستی "دولت اسلامی" است. از زمان سقوط محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر، گروه‌های  افراطی به شدت با ریاست‌جمهوری عبدالفتاح سیسی مخالفت کرده و حملاتی را ترتیب داده‌اند. صدها سرباز ارتش و نیروهای پلیس در مصر تا کنون در درگیری‌ها و حملات این گروه‌ها جان خود را از دست داده‌اند.