کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تقابل مجلس با روحاني؛ نيلي هم راي نياورد

همراهي‌اصولگرايان با افراطيون براي راي‌ندادن

7 آبان 1393 ساعت 10:13

گروه سياسي: خبرنگاران حاضر در مجلس، اوضاع حاكم بر مجلس را در راي ندادن اصولگرايان ارزيابي كرده به گونه اي كه الياس نادران يكي از ليدرهاي اصولگرايان مخالف روحاني، امروز با مراجعه به لاريجاني از او خواست بدون سخنراني موافق و مخالف، درباره نيلي راي گيري صورت گيرد. اين درخواست نشان مي‌دهد كه اكثريت مجلس قرار است راي مخالف به او بدهد زيرا در ماجراي استيضاح وزير قبلي هم نادران از ليدرهاي اصولگرايان و استيضاح‌كنندگان به شمار مي رفت. لذا به نظر مي رسد بار ديگر بايد شاهد همراهي اصولگرايان با افراطيون براي راي ندادن به يك وزير ديگر روحاني باشيم.


همين‌گونه هم شد و مجلس اصولگرا با 160 راي مخالف در مقابل 79 راي موافق و 7 راي ممتنع به نيلي احمدآبادي راي نداد تا ماجراي تقابل اكثريت مجلس نهم با دولت يازدهم همچنان ادامه داشته باشد؛ با شاه بيت «فتنه» و «فتنه‌گران»! گفتني اينكه در جلسه امروز مجلس و پس از سخنان رییس جمهور، موافقان و مخالفان با وزیر پیشنهادی سخنراني كردند كه عمده مخالفان بازهم براي زدن وزير پيشنهادي از ديوار فتنه بالا رفتند! عزیزاکبریان نماینده کرج در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزارت علوم نباید دنبال اهداف و گروه خاصی باشد. وي از سکوت نیلی احمد آبادی درباره مسئله "فتنه" انتقاد کرد.

پس از  اکبریان، نبویان نماینده تهران سخنانش را در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم آغاز کرد. نبویان از عملکرد نیلی در دورانی که ریاست پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران را بر عهده داشت انتقاد کرد. نبویان در بخشی از سخنان خود با اشاره به یکی از معاونان زن نیلی در آن زمان اشاره کرد و گفت این معاون با مردان "دست می داده است."

نبویان از برخی اردوهای برگزار شده در دوران نیلی احمد آبادی در دانشکده فنی دانشگاه تهران انتقاد کرد و گفت هنوز عکس های آن اردوها زبانزد دانشجوهای دانشکده فنی است. نبویان گفت: که نیلی در زمان مدیریتش مجوز برگزاری کنسرت مختلط داده است. نبویان همچنین با گلایه از رییس جمهور گفت هیچ کدام از گزینه هایی که تاکنون برای تصدی وزارت علوم معرفی شده اند معتدل نبوده اند. پس از سخنان نبویان ابراهیم نکو نماینده شهریار به دفاع از وزیر پیشنهادی علوم پرداخت و اخبار منتشر شده درباره وزیر پیشنهادی را در رسانه ها رد کرد. او نیلی احمد آبادی را بی حاشیه و غیر سیاسی خواند.

نکو اخبار منتشر شده در باره نظر منفی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نیلی احمد آبادی را رد کرد و گفت این اخبار صحت ندارد. ابراهیم نکو گفت که برنامه های نیلی احمد آبادی کاملترین برنامه برای اداره وزارت علوم است و می تواند انقلابی در زمینه در کشور برپا کند.

پس از سخنان ابراهیم نکو محمد قسیم عثمانی برای دفاع از وزیر پیشنهادی سخنرانی کرد او ارتباط نیلی احمد آبادی با "فتنه" را رد کرد و گفت اگر او با مسئله فتنه ارتباط داشت رییس جمهور او را معرفی نمی کرد. عثمانی با انتقاد از سخنان نبویان درباره دست دادن یکی از زیر دستان زن نیلی با مردان گفت این موضوع چه ربطی به وزیر دارد مگر در زیر مجموعه های هیچ مدیری تخلف صورت نمی گیرد مگر این موضوع چیز جدیدی است و تابه حال سابقه نداشته است.

او گفت: نگاه سیاسی را از وزیر پیشنهادی بردارید او هیچ مشکلی ندارد. با این رویکرد و نگاه سیاسی مجلس، دولت هر کس را معرفی کند رای اعتماد نمی گیرد. عثمانی تاکید کرد که مشکلات دولت را نباید نادیده گرفت این دولت فشار زیادی را تحمل می کند. این نماینده گفت اگر به پاسدارهای قدیمی هم اعتماد نداشته باشیم کسی در این مملکت باقی نمی ماند که به او اعتماد کرد. عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر دیگر نماینده مخالف بود که به انتقاد از معرفی نیلی انتقاد کرد.

پس از او الیاس نادران نماینده تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی سخنرانی اش را آغاز کرد. نادران با انتقاد از رییس جمهور گفت شما حرفهایی که باید اینجا بزنید جای دیگر می زنید و حرف هایی که باید در جایی دیگر بزنید اینجا می گویید. کاش حرف هایتان در اینجا نیز شبیه به حرف هایتان در زنجان و در جمع نخبگان بود. او از مشاوران روحانی انتقاد کرد و گفت امان از دست این مشاوران، آیا مطالب مطرح شده در استیضاح فرجی دانا به بورسیه ها ربط داشت؟ نادران هم از اردوهای برگزار شده در زمان ریاست نیلی بر دانشکده فنی دانشگاه تهران مخصوصا اردوی خارج از کشور ترکیه را زیر سوال برد. او خطاب به نیلی گفت شما با ضد انقلاب مرزبندی ندارید.

نادران گفت اگر کاندیدای روحانی نیلی احمد آبادی بود چرا پس از استیضاح فرجی دانا او به عنوان سرپرست معرفی نشد. این نماینده تهران درباره نقش وزیر پیشنهادی در بحث "فتنه" گفت که ما موضع نمی خواهیم عملکرد مهم است. جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده دیگری بود که به دفاع از نیلی احمدآبادی وزیر پینهادی علوم پرداخت. جعفر زاده با بیان این که در سخنان مخالفان هیچ دلیلی مستندی برای شایسته نبودن نیلی وجود نداشته است، گفت: او از نیروهای شایسته انقلاب و نظام است. جعفر زاده گفت: گویا آقای احمدآبادی پاسخگوی رفتار دیگران باشد. یک فردی شب گذشته حرفی زده است الان باید احمد آبادی پاسخگوی آن باشد؟ او گفت وزارت علوم نباید با سرپرستی اداره شود و باید هر چه سریعتر وزیر بر کرسی وزارت بنشیند.

جعفر زاده گفت: ما هنوز نتوانستیم برای استیضاح فرجی دانا پاسخی به افکار عمومی دهیم. احمد آبادی همه امتیازات لازم برای وزارت را دارد. ما وظیفه داریم به دولت کمک کنیم. به همه دولت ها.
او خطاب به لاریجانی گفت اسم شما را به عنوان مخالف اعلام کرده اند شما توضیح دهید در این باره لاریجانی با خنده گفت: فکر می کنم آقای رجال الغیب اند و از آن جهت آن سخن را گفتند.
پس از جعفر زاده مهرداد لاهوتی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی سخنان خود را آغاز کرد. لاهوتی گفت: آیا سکوت در جریان "فتنه" به معنای همراهی با فتنه است.

او با انتقاد از سخنان یکی از نمایندگان که گفته بود "اگر نیلی در جنگ بوده آیا یک بسیجی در کنار او به شهادت رسیده است!" گفت: آقای نیلی یکی از فرماندهان جنگ بودند، او در دفاع مقدس نقش داشت آیا نیلی احمد آبادی هم باید به شهات می رسید؟ ایشان هفت سال در جبهه بودند. لاهوتی گفت: وزارت اطلاعات آقای نیلی را تائید کرده است.  لاهوتی از نمایندگان در خواست کرد که با رای بالا از نیلی احمد ابادی حمایت کنند.

پس از پایان سخنان نمایندگان موافق و مخالف دکتر نیلی احمد ابادی دافاع خود را آغاز کرد.
گفتني اينكه، دولت یازدهم در زمان معرفی کابینه جعفر میلی منفرد را به عنوان اولین گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی کرد که وی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد. پس از آن رییس جمهور جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب کرد و در مهلت سه ماهه رضا فرجی دانا به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شد و موفق به جلب نظر نمایندگان شد. با استیضاح رضا فرجی دانا در مردادماه سال جاری رییس جمهور محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد و نهایتا چهارشنبه هفته گذشته محمود نیلی احمدآبادی را به عنوان سومین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم به مجلس معرفی کرد.


کد مطلب: 59248

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/59248/همراهي-اصولگرايان-افراطيون-براي-راي-ندادن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir