به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۵۹۲۵۶

آنچه درمورد بیمه بیکاری باید بدانیم

گروه جامعه: معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی از ارائه بیمه بیکاری به افرادی که به طور ناخواسته شغل خود را از دست دادند خبر داد و گفت: در میان کشورهای خاورمیانه جزو اولین کشورهایی هستیم که این نوع خدمت بیمه‌ای را ارائه می‌دهیم.
آنچه درمورد بیمه بیکاری باید بدانیم
محمد حسن زدا در ارتباط با ارائه بیمه بیکاری به افرادی که ناخواسته و بدون میل و اراده قبلی شغل خود را از دست داده‌اند، گفت: براساس قانون بیمه بیکاری تمام افرادی که بدون میل و اراده قبلی کار خود را از دست دااده‌اند، می‌توانند به واحدهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و درخواست بیمه بیکاری دهند. وی افزود: در صورتی که محرز شود فرد با اراده قبلی شغل خود را از دست نداده است، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، به سازمان تامین اجتماعی معرفی می‌شود. زدا در ارتباط با محاسن و مزایای بیمه بیکاری گفت: فرد در طول دوران انتظار برای یافتن شغل جدید مقرری دریافت کرده و بدین ترتیب از بلاتکلیفی زمان بیکاری رها می‌شود.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: 55 درصد حقوق زمان اشتغال و تا چهار نفر به ازای هر نفر 10 درصد که نهایتا 80 درصد حقوق زمان اشتغال است، به فرد بیمه شده مقرری بیکاری پرداخت می‌شود. وی همچنین اظهار کرد: حداقل از شش تا 50 ماه و براساس میزان ماه‌های سابقه بیمه، تجرد و تاهل و... این مبلغ پرداخت خواهد شد و مدت زمان پرداخت آن جزو سابقه بیمه‌ای فرد محسوب می‌شود. زدا همچنین افزود: فرد در دوران مقرری بیمه بیکاری باید خود را به واحدهای فنی و حرفه‌ای معرفی کند و در صورتی که فرد مذکور، بی‌سواد باشد باید به کلاس‌های نهضت سوادآموزی معرفی شود.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اگر فرد قبل از بیکاری به حرفه خاصی اشتغال داشته باشد، باید در دوران بیکاری به کلاس‌های رده بالاتر آن حرفه به صورت کارآموز مراجعه کند. برای مثال اگر فرد به عنوان تراشکار درجه سه به سازمان معرفی شود و مقرری دریافت کند، باید در کلاس‌های تراشکاری درجه دو شرکت کند، زیرا در زمان دریافت مقرری باید شاهد افزایش سطح کیفی مهارت فرد باشیم. وی در ارتباط با اینکه دریافت مقرری بیمه بیکاری نباید مانع از تمایل فرد برای یافتن شغل جدید باشد، گفت: در صورت پیشنهاد شغل جدید، اگر فرد امتناع کند، مقرری‌ها قطع می‌شود که این امر اصلا شایسته نبوده و ما دوست نداریم این اتفاق بیفتد.

زدا در ارتباط با بیمه اختیاری گفت: افرادی که حداقل یک ماه دارای سابقه قبلی بیمه بوده و زیر 50 سال سن دارند، می‌توانند از بیمه اختیاری استفاده کنند. معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی افزود: افرادی که دارای شرایط فوق هستند می‌توانند به واحدهای سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و بدین ترتیب قرارداد میان سازمان تامین اجتماعی و فرد مراجعه کننده برقرار می‌شود و فرد تحت پوشش بیمه اختیاری قرار می‌گیرد. وی در ارتباط با نرخ بیمه اختیاری گفت: نرخ این بیمه 26 درصد بوده و تعیین دستمزد و حقوق فرد تمایل به دریافت آن دارد و به دو صورت است.

زدا ادامه داد: افرادی که بالای 10 سال سابقه کار دارند باید حداقل سابقه و دستمزد انعقاد قرارداد را در نظر گیرند و کسانی که کمتر از 10 سال سابقه دارند، اختیار دارند در میان حداکثر و حداقل حقوق دریافتی هر میزان را که تمایل داشته انتخاب کرده و قرارداد ببندند. معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی درباره مزایای بیمه اختیاری گفت: بیمه اختیاری تمام مزایای بیمه‌های اجباری مانند بازنشستگی، از کار افتادگی، درمان و... را شامل می‌شود. وی ادامه داد: بیمه اختیاری مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود به همین دلیل از بحث غرامت دستمزد ایام بیکاری نیز بهره‌مند نمی‌شوند.

زدا در ارتباط با نحوه پرداخت‌ها گفت: پرداخت‌ها ماهیانه بوده، اما اکثر دوستان تمایل به پرداخت‌های سه ماهه دارند. معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در پایان گفت: بیمه اختیاری خصوصا برای ایرانیان مقیم خارج از کشور بسیار مفید بوده و همچنین از آن دسته بیمه‌شدگانی که دچار مشکلات خاص در سوابق گذشته هستند برای استفاده از این نوع خدمت بیمه‌ای دعوت می‌کنیم.
مرجع : ایسنا