به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۵۹۲۹۳
در سالگرد درگذشت شاعر انجام می‌شود

افتتاح مجموعه فرهنگی و کتابخانه قیصر امین‌پور

گروه فرهنگ و ادب: در سالگرد درگذشت قیصر امین‌پور، مجموعه فرهنگی هنری و کتابخانه‌ای با نام این شاعر فقید افتتاح می‌شود.
علیرضا قزوه - مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری - با اشاره به تلاش برای تجهیز کتابخانه مجموعه فرهنگی قیصر امین‌پور به خبرنگار ایسنا، گفت: سال پیش قول داده بودیم کتاب‌هایی را برای کتابخانه مجموعه فرهنگی قیصر امین‌پور بفرستیم و امسال این کار را هم‌زمان با سال‌روز درگذشت این شاعر انجام می‌دهیم. او همچنین اظهار کرد: کتاب‌های ارسالی شامل کتاب‌های ادبیات، شعر و کتاب‌های خود قیصر می‌شوند و تلاش می‌کنیم بیش از هزار جلد کتاب را به این کتابخانه بفرستیم تا هم‌زمان با سالگرد درگذشت قیصر امین‌پور در هشتم آبان و همچنین همراه با افتتاح مجموعه فرهنگی قیصر امین‌پور، کتابخانه این مجموعه هم افتتاح شود.

قیصر امین‌پور دوم اردیبهشت‌ماه سال 1338 در گُتوَند، شهر بختیاری‌نشین استان خوزستان، متولد شد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در زادگاهش، دوره راهنمایی و دبیرستان را در دزفول ادامه داد. در سال 1357 در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد، ‌اما یک سال بعد، از این رشته انصراف داد و به دانشکده علوم اجتماعی همین دانشگاه رفت. امین‌پور در سال 1358 با گروه تشکیل‌دهنده حلقه هنر و اندیشه اسلامی همکاری کرد؛ این گروه همان بنیان‌گذاران جوان حوزه هنری بودند. این شاعر در سال 1366 به‌همراه بسیاری از هم‌دوره‌یی‌هایش، از حوزه هنری خارج شد. او همچنین در شکل‌گیری دفتر شعر جوان در سال 1368 نقش داشت.

در سال 1363 مجددا رشته تحصیلی خود را تغییر داد و تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران را آغاز کرد، در سال 1369 وارد دوره دکترای این رشته شد و در سال 1376 از رساله خود با عنوان «سنت‌ و نوآوری در شعر معاصر» با راهنمایی محمدرضا شفیعی کدکنی دفاع کرد. این رساله در سال 1383 در قالب کتابی با همین عنوان منتشر شد.

در کارنامه علمی قیصر امین‌پور، تدریس در دانشگاه الزهرا (س)، تدریس در دانشگاه تهران و عضویت در فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز ثبت شده است. دبیری شعر هفته‌نامه سروش و سردبیری ماهنامه ادبی - هنری سروش نوجوان نیز از فعالیت‌های مطبوعاتی اوست. «تنفس صبح»، «در کوچه آفتاب»، «آینه‌های ناگهان»، «گل‌ها همه آفتابگردانند» و «دستور زبان عشق» از مجموعه‌های شعر این شاعر هستند. «گزینه اشعار» قیصر امین‌پور نیز در سال 1378 منتشر شد. همچنین «توفان در پرانتز» (نثر ادبی)، «سنت و نوآوری در شعر معاصر» و «شعر و کودکی» از دیگر آثار او هستند. او همچنین «منظومه ظهر روز دهم»، «مثل چشمه، مثل رود»، «بی‌بال پریدن» و «به‌قول پرستو» را برای نوجوانان خلق کرده است.
مرجع : ایسنا