به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۰
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۵۹۵۳۶
آیتی: دولت از بدنه اجتماعی فاصله نگیرد

روحانی دوستانش‌را در مجلس جدی‌نمی‌گیرد

روحانی دوستانش‌را در مجلس جدی‌نمی‌گیرد
گروه سیاسی-رسانه ها: نتیجه‌ای که برخی تحلیلگران از عدم رای‌آوری وزیر پیشنهادی دکتر روحانی در مجلس گرفته‌اند این است که نمایندگان درصدد القای این موضوع هستند که دولت نمی‌تواند بدون تعامل موثر با مجلس، وزیری برای وزارت علوم انتخاب کند همچنین اگر دولت از بدنه اجتماعی خود فاصله بگیرد و دچار نخبه‌گرایی شود، در آینده مشکلات زیادی از نظر سیاسی خواهد داشت. در همین راستا مهدی آیتی، فعال سیاسی در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان» پیرامون این موضوع به اظهارنظر پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

چرا گزینه پیشنهادی دکتر روحانی برای تصدی وزارت علوم نتوانست آرای لازم را به دست آورد؟
آقای علی مطهری بعد از جلسه رای اعتماد به آقای نیلی و در واکنش به رد گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم اعلام کردند که رئیس‌جمهور حتی با دوستان خود درمجلس درمورد معرفی آقای دکتر نیلی مشورت نکرده است. اگراین جمله درست باشد به نظر من ضعف دولت است. یعنی عدم مشورت دولت در برنامه‌های خود حتی با نزدیک‌ترین افرادی که ازابتدا با ایشان بودند و در مجلس همکاری داشتند.

آیا دولت درحال فاصله گرفتن از بدنه اجتماعی خود است؟
از اشتباهات نزدیکان آقای روحانی یکی این بود که دقیقا از 24خرداد سال گذشته که ستادهای مرکزی آقای روحانی را در سراسر کشور منحل کردند با کسانی که در انتخابات و با عملکرد و گفتار خود در پیروزی ایشان سهیم بودند، هیچگونه ارتباطی برقرار نکردند و به‌عبارتی ستاد انتخاباتی ایشان، ارتباط آقای روحانی را با این افراد کاملا قطع کرد. همچنین بعد ازاینکه ستاد انتخاباتی ایشان رابطه خود را با بدنه اجتماعی خود به یکباره قطع کرد، برخی نزدیکان دولت اعلام کردند که دولت وامدار کسی نیست و این یعنی پشت درگذاشتن وکم اهمیت جلوه دادن رفتارانتخاباتی دوستان و همراهان و حتی کسانی که در راه پیروزی ایشان فدا کاری کردند، این یعنی فراموش کردن کسانی که درجبهه اعتدال برای پیروزی آقای روحانی تلاش کرده بودند.

همه می‌دانند که 5 عامل در پیروزی آقای روحانی نقش داشت؛ عامل اول پیروزی ایشان، حمایت آیت‌ا... هاشمی بود. دلیل دوم، حمایت آقای خاتمی و بدنه اجتماعی فوق‌العاده قوی ایشان بود. سومین عامل، انصراف تاریخی دکتر عارف بود که اگر ایشان انصراف نمی‌دادند و آرای خود را در صندوق روحانی نمی‌ریختند، قطعا وحدت پیش نمی‌آمد و آقای روحانی با مشکل روبه‌رو می‌شدند. عامل چهارم، جبهه اصلاحات بود که بدنه اصلی ستادهای انتخاباتی آقای روحانی را تشکیل داده بودند و عامل پنجم این پیروزی تاریخی، نارضایتی مردم نسبت به دولت گذشته بود.

چرا اعتقاد دارید که دولت در حال جدا شدن از بدنه اجتماعی خود است؛ در حالی که برخی معتقدند دولت، محبوب‌تر از قبل هم شده است؟
اشتباه دولت قطع ارتباط با بدنه اجتماعی است که با انحلال ستادهای انتخاباتی شروع شد و با وامدار ندانستن خودشان به جریان خاصی ادامه پیدا کرد. همین اتفاق متاسفانه درمجلس درحال انجام است. دولت درابتدا در بدنه این مجلس و در میان نمایندگان طرفداران قابل توجهی داشت. حتی قرار بود در مجلس برای حمایت از دکتر روحانی، فراکسیون اعتدال و توسعه تشکیل شود که دولت به دلیل عدم ارتباط قوی با دوستان خود در مجلس آنها را نسبت به قبل سردتر می‌بیند. اینگونه است که ارتباط بین دولت و مجلس ضعیف شده و دولت نتوانسته دوستان خود را درمجلس حفظ کند و این باعث شده که به تدریج بدنه موثر مجلس دلسرد شوند.

برخی می‌گویند مجلس در حال دور شدن از دولت است. قبلا شاهد این بودیم کسانی که رای نمی‌آوردند حداقل 100رای مثبت داشتند در صورتی که دکتر نیلی زیر 70 رای آورد. دلیلش چه بود؟

همانطور که گفتم اشتباه آقای روحانی این است که دوستانش را در مجلس جدی نمی‌گیرد و همین باعث شده چهارمین گزینه پیشنهادی وزارت علوم در کمتر از یک سال و نیم نتواند رای اعتماد از مجلس به دست آورد. درحالی که دولت‌هایی بوده‌اند که با مجلس یکدست‌تر از مجلس موجود هم توانستند، وارد مذاکره شوند و در شرایطی نامناسب‌تر هم رای اعتماد گرفتند. همان طور که اشاره کردم به نظر می‌رسد دولت قادر نیست دوستان خود را نزد اصلاح‌طلبان و بدنه مجلس حفظ کند.

از نظر شما شکاف پیش آمده میان اعتدالیون مجلس و بدنه حامی دولت چگونه قابل ترمیم است؟

اگر قرار است آقای روحانی موفق‌ترعمل کند مشاورانش باید به وی گوشزد کنند که با بدنه مجلس و همچنین بدنه اجتماعی خود ارتباط موثرتری برقرار کند که اگر این اتفاق بیفتد جبهه اعتدال و توسعه مجلس و جبهه حامیان اصلاح‌طلب اجتماعی ایشان مجددا بازیابی خواهند شد و محبوبیت آقای روحانی هم بیش از حالت فعلی خواهد شد. اگر این اتفاق مخصوصا در بدنه اجتماعی ایشان که اصلاح‌طلب هم هستند اتفاق بیفتد و آقای روحانی بیش از الان به اصلاح‌طلبان واقعی جامعه نزدیک شوند آن‌گاه هم مجلس آینده هم به نفع ایشان توسط مردم و اصلاح‌طلبان چیده خواهد شد و هم سنگینی بار مسئولیتی که آقای روحانی بیش از هرکس درک کرده‌اند بر او سبک‌تر خواهد شد. درغیراین صورت اگر آقای روحانی به شیوه فعل عمل کند و با بدنه اجتماعی خود ارتباط موثر نگیرد آنگاه نه در این مجلس بلکه در مجلس آینده نیز شاهد حضور تندروها خواهد بود که مشکلاتی به مراتب بزرگ‌تر ازعدم رای به یک وزیر را برای دولت او به وجود خواهند آورد.

امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۱۱:۴۲
برخی اطرافیان اولیه آقای روحانی که بیشتر به سکوت می گذرانندو جرأتدفاع از مشی روحانی را ندارند همراه فکری آقای روحانی نیستند. آنان برای این که نقش خود را پر رنگ کنند می گویند کسی در رأی آوری روحانی نقش نداشت یعنی ما بودیم و کس دیگری نبود. تاکنون هم همین اقلیت بی خاصیت و فرصت طلب روحانی را رها نکرده اند و بدبختش کرده اند. تبارشان را آورده اند و به نام اعتدال همه را پست داده اند و حامیان روحانی را زیاده خواه می دانند.
آقای روحانی روز به روز داری بیشتر می بازی. تکلیفت را مشخص کن. این مشاورانت تو را ... (259295)
جار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۱۳:۰۲
به غیر از تابش ومطهری وپزشکیان وحدود 10 نماینده بی طرف دشمنان قسم خورده دولت هستند (259324)
صایب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۱۵:۰۸
در انتخابات بعدی نباید گذاشت افراطیون به مجلس راه پیدا کنند (259371)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۱۵:۱۵
رفتار آقایروحانی کاملا درست بود. لابیگری یعنی دور زدن قانون اگر کسی شایستگی دارد نباید با لابی اورا به میز وزارت چسباند حتی اگر رسیدن به هدف دشوار باشد باید قانون را طلبید گمشده ایران قانون است آقاینیلی حتیبدون سرپرستی دانشگاه تهران هم می تواند به هدایت دانشجویان در کلاس درس خود بپردازد پس وزارت با ایشان شان می گرفت نه او از وزارت (259374)
روح الله -مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۲۲:۵۸
اینقدر آرمانی فکرنکن! لابی گری بخشی ازکارسیاسی است که درهمه ی جهان هم رواج دارد.
لابی گری آنقدرهاهم که فکرمیکنی معنای بدی ندارد.اگرکارتشکیلاتی و سیاسی کرده باشی خواهی فهمید که بدون لابی گری قطعا شکست خواهی خورد... (259448)
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ۱۵:۴۶
روحانی خود را وامدار اصلاح طلبان نمی داند چون ماهیت انها را خوب شناخته است (259378)