به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۳۰۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۱ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۵۹۷۱۵
الجزيره: حکم اعدام شیخ نمر لغو شد

ملک‌عبدالله خواسته هاشمی را اجابت کرد

گروه سیاسی: شبکه الجزیره اعلام کرد که ملک عبدالله پادشاه عربستان در پاسخ به نامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دستور لغو حکم اعدام شیخ نمر را صادر کرد.
ملک‌عبدالله خواسته هاشمی را اجابت کرد
شیخ نمر باقر النمر در سال 1379 هجری و مصادف با سال 1960 میلادی در استان قطیف در شرق عربستان سعودی به دنیا آمد. وی در سال 1981 میلادی برای انجام تحصیلات حوزوی به ایران آمد و در حوزه علمیه قائم (عج) در تهران به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و پس از 10 سال عازم سوریه شد و مدتی را نیز در حوزه علمیه حضرت زینب (س) به تحصیل علوم حوزوی پرداخت. شیخ النمر نزد اساتیدی همچون آیت‌الله سیدمحمدتقی مدرسی و آیت‌الله سیدعباس مدرسی و سایر علماء وقت شیعه در تهران و سوریه به تلمذ پرداخت. وی پس از اخذ درجه اجتهاد در کنار اقدامات روشنگرانه خود به تدریس علوم دینی در مراکز دینی عربستان پرداخت.

این عالم برجسته عربستانی پیوسته در سخنرانی‌های خود خواهان ایجاد تغییرات سیاسی و به رسمیت شناختن آزادی‌های عمومی و به رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌ها و کنار گذاشتن تبعیض طایفه‌ای در عربستان بوده است. وی برای اولین بار در سال 2006 بازداشت شد. اولین بازداشت وی در حالی صورت گرفت که از کنفرانس بین المللی که در بحرین برگزار شده بود بازگشت و دلیل بازداشت وی نیز ارائه درخواستی از دولت عربستان برای بازسازی قبرستان بقیع و به رسمیت شناختن مذهب تشیع بود.

وی در سال‌های 2008 و 2009 نیز به دلیل انتقاداتی که از رژیم آل سعود کرده بود بازداشت شد. اما در سال 2012 پس از انتقاد از یکی از اعضای رژیم آل سعود توسط حمله مسلحانه نظامیان آل سعود زخمی و سپس بازداشت شد. شیخ نمر همواره در خطابه‌هایش رژیم سعودی را به اعمال "سیاست‌های تبعیض ‌آمیز طایفه‌ای سازمان یافته و منظم به ویژه در مناطق شرقی عربستان و به خصوص در دو منطقه "الاحساء" و "القطیف" متهم می‌کرد که حدود یک قرن است، بر این مناطق حاکمیت دارد.

وی همواره و بارها تأکید داشته که از گفتن کلام حق، بیم و واهمه‌ای ندارد حتی اگر در این راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شدیدترین شکنجه‌ها و آزارها و اذیت‌ها تا سرحد شهادت قرار گیرد. شیخ نمر توهین به کرامت شهروندان عربستانی به ویژه شهروندان شیعی را که از دید رژیم سعودی شهروندان درجه دو این کشور به شمار می‌آیند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند، رد و تاکید می‌کند که از کرامت و حقوق شهروندان شیعی عربستانی حمایت خواهد کرد. وی بارها در این ارتباط تأکید کرده است که در خط اول رویارویی با ظلم و جور رژیم سعودی قرار می‌گیرد چون اعتقاد دارد بدون مبارزه و تلاش نمی‌توان به حقوق مورد نظر خود دست یافت و عدالتی در کشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نمی‌توانند آزاد زندگی کنند.

وی همواره در خطبه‌های نمازجمعه و خطابه‌هایش نه تنها از آل سعود انتقاد می‌کند بلکه از منتقدان سرسخت برخی از رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس از جمله آل خلیفه است. شیخ نمر زمانی که در سال 2012 بازداشت شد خشم عمومی شیعیان عربستان را برانگیخت و طی این دوسال که وی در زندانهای آل سعود به سر می برد تظاهرات گسترده ای در حمایت از وی در عربستان برگزار شد. پس از دستگیری شیخ نمر اعتراضات مردمی زیادی در مناطق شرق عربستان انجام شد. شیعیان بلافاصله به خیابان‌ها ریختند و نیروهای امنیتی رژیم سعودی به‌شدت آنها را سرکوب کردند، به‌گونه‌ای که تنها در روز اول بازداشت سه نفر از معترضان کشته شدند.

با این حال اعتراض گروه‌های مختلف مخالف حکومت ادامه پیدا کرد و آنها به رژیم سعودی نسبت به هرگونه آزار و اذیت شیخ نمر هشدار دادند. این روحانی شیعه سرشناس عربستانی از سوی رژیم سعودی به اتهاماتی از قبیل «فتنه انگیزی» و «دعوت به برهم زدن وحدت ملی» متهم است. دادستانی این کشور برای نمر باقر النمر، روحانی شیعه تقاضای حکم اعدام کرده است. النمر که در ماه ژوییه ۲۰۱۲ دستگیر و زندانی شده بود، روز دوشنبه هفته جاری دادگاهی شد. دادستانی عربستان این روحانی را متهم به "کمک به تروریست‌ها"، "تحریک به اغتشاش" و "محاربه" کرده؛ اتهامی که مجازات آن مرگ و اعدام است.

حکم اعدام برای شیخ نمر باقر النمر در شرایط پرتنشی تقاضا شده است. شیعیان عربستان از دو سال قبل در اعتراض به اعمال تعبیض علیه خود، اعتراضاتی را آغاز کرده‌اند که مرکز آن استان القطیف در شرق عربستان است. در یک درگیری خونین میان پلیس و تظاهرکنندگان در این استان، 16 معترض و یک مامور امنیتی کشته شدند. در حالی که چهره‌های شاخص اسلامی نامه‌های متعددی را برای رفع حکم اعدام این مجتهد برای عربستان رسال کرده بودند، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در نامه‌ای درخواست لغو این حکم را کرده بود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال پیامی به ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، جلوگیری از اجرای حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر را باعث یأس تفرقه‌افکنان و تقویت وحدت شیعه و سنی در جهان اسلام خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این پیام، با تأکید بر حساس بودن شرایط کنونی منطقه و جهان اسلام، نوشت: تفکر وحدت و تحکیم فرق اسلامی، مسلمانان را از این شرایط نجات می‌دهد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخشی از این پیام خطاب به پادشاه عربستان آورده است: انتظار می‌رود در این برهه که فتنه‌ها کیان امت اسلامی را نشانه گرفته، عدم اجرای حکم آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر، تفرقه‌افکنان را مأیوس ‌کند و باعث تعامل و حل مشکلات جهان اسلام ‌شود.

رئیس مجمع تشخیص با یادآوری جایگاه روحیه تسامح در اسلام و تأثیر محبت در پیوند قلوب تأکید کرد: مسلمانان اتخاذ چنین تصمیمی را از جناب‌عالی انتظار دارند. حالا بعد از گذشتن کمتر از یک هفته از ارسال این نامه، پادشاه آل سعود، به حرمت نامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از لغو اعدام شیخ نمر خبر داد. با وجود انتشار این خبر در رسانه‌های عرب زبان و بازتاب گسترده آن در رسانه‌های مجازی، هنوز مسئولان دولت آل‌سعود و ایران، آن را تأیید نکرده‌اند.
مرجع : ایسکا نیوز