به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۹:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۵۹۸۴۸

چراغ سبز صادرات به محصولات معدنی

گروه اقتصادی: تعریف برنامه‌ جامع توسعه‌ صادرات مبتنی بر ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در بخش صادرات غیرنفتی به ویژه محصولات معدنی مد نظر سیاست‌گذاران اقتصادی کشور قرار گرفته و طبق گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است در حوزه محصولات معدنی در آینده‌ای نه چندان دور به پنج میلیارد دلار درآمد صادراتی برسیم.
سیاست‌گذاری‌های کلان مربوط به صادرات کشور، محتاج تأمل و بازنگری جدی است چون در گذشته اعتقادی مبنی بر اینکه " صادرات محور اصلی توسعه اقتصاد کشور" باشد وجود نداشته و صادرات به عنوان یک امر حاشیه‌ای مطرح بوده لذا توفیقات صادراتی چندانی نصیب ایران نشده است. اکنون که به این نتیجه رسیده‌ایم صادرات نیروی پیشران اقتصاد است و اصلی‌ترین راه خروج از رکود می‌تواند توسعه صادرات غیرنفتی باشد، هدف‌گذاری‌های صادراتی در این بخش متحول شده و هدف‌گذاری شده صادرات کالا از 23 میلیارد دلار تا پایان سال به 49 میلیارد دلار برسد.

صادرات 650 میلیون دلاری مواد معدنی در نیمه نخست امسال

در این میان با توجه به اینکه ایران از سالیان دور دارای غنی‌ترین مواد معدنی و شناخته شده در دنیا بوده و تاکنون به این بخش‌ها توجه چندانی نشده، مقرر شده در دولت جدید و تدوین برنامه ششم به این حوزه‌ها توجه بیشتری شود؛ به طوری که به گفته نعمت‌زاده قرار است در زمینه معدن و صنایع معدنی حدود پنج میلیارد دلار درآمد صادراتی داشته باشیم. علی رغم اینکه که ایران یک کشور غنی در حوزه معدن است به دلیل نداشتن فرآوری مناسب نتوانسته جایگاه مناسبی پیدا کند؛ به گونه‌ای که طی نیمه نخست امسال حدود 650 میلیون دلار مواد معدنی صادر شده است ولی طبق گفته مسئولان این حوزه باید به جایگاه واقعی خود دست یابد و در صادرات نیز شاهد صادرات پنج میلیارد دلاری باشیم.

ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن در گروی کاهش عوارض صادراتی
در همین راستا جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایسنا گفت: برای افزایش صادرات در بخش معدن، حمایت‌هایی از تولید‌کنندگان داخلی انجام شده است چرا که با صادرات مواد معدنی به صورت خام مخالف هستیم و خواهان ایجاد ارزش افزوده از طریق کاهش عوارض صادراتی هستیم تا بتوانیم ارزش مواد معدنی را بالا‌ ببریم.

رشد صادرات محصولات معدنی شاه‌کلید ارتقای این بخش

علاه بر این محمد فاطمیان، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جایگاه معدن و صنایع معدنی در برنامه ششم از رشد بالای صادرات صنایع معدنی ایران خبر داد. به گفته وی اینکه دولت در زمینه‌ افزایش تعرفه با دقت نظر بالا به این مباحث می‌پردازد برای این است که فضای رقابتی حفظ شود، چراکه یکی از روش‌های ارتقا در کیفیت محصولات و برای رقابتی‌شدن تولید داخلی این است که مدام در رویارویی با شرکت‌های خارجی و شرکت‌های تولید‌کننده رقیب باشیم که این اتفاقات می‌تواند در قالب نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و افزایش صادرات شکل بگیرد.

چهار میلیارد و 222 میلیون و 388 هزار تن انواع محصولات معدنی همچون نمک، گوگرد، خاک و سنگ، گچ، آهک و سیمان، سنگ فلز، جوش و خاکستر، سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها موادقیری و موم‌های معدنی در شش ماه امسال به ارزش 647 میلیون و 51 هزار و 687 دلار صادر شده است.
مرجع : ایسنا