به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۵۹۸۵۶
وعده‌هایی نمی‌دهیم که نتوانیم آن‌ها را عملی کنیم

واکنش جن‌ساکی به آينده مذاكرات هسته‌اي

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که توافق با ایران می‌تواند به بهبود روابط میان دو کشور منجر شود؟ گفت: ما فاصله زیادی تا این نقطه داریم اما روی مساله هسته‌ای تمرکز کرده‌ایم و درباره مسائل دیگر رایزنی نمی‌کنیم.
واکنش جن‌ساکی به آينده مذاكرات هسته‌اي
جن ساکی در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به ادعای اخیر روزنامه نیویورک تایمز درباره انتقال ذخایر اورانیوام ایران به روسیه، گفت: ما توافقی را که نتوانیم مورد راستی آزمایی قرار دهیم نمی‌پذیریم. واضح است که روس‌ها نقش مهم و سازنده‌ای در مذاکرات ایران و 1+5 داشته‌اند. آن‌ها با تمام اعضای 1+5 برای ارائه ایده‌های منطقی و خلاقانه که به پیشبرد اهداف‌مان کمک کرده همکاری کرده‌اند اما من بیش از این اطلاعات دیگری ندارم. وی افزود: واضح است که ما وعده‌هایی نمی‌دهیم که نتوانیم آن‌ها را عملی کنیم؛ بنابراین من تنها به شما یادآوری می‌کنم که افراد زیادی این مذاکرات را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: من هیچ یک از این گزارشات را تایید نمی‌کنم اما یادآوری می‌کنم که هدف ما از ابتدا جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای بوده است. به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا جن ساکی افزود: این بدین معنی است که ما مانع از تولید سوخت مورد نیاز ساخت یک سلاح هسته‌ای در ایران از طریق اورانیوم یا پلوتونیوم شویم؛ بنابراین عوامل زیادی در این میان مورد بررسی قرار می‌گیرند اما از نظر من هدف ما تغییر نکرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: هدف ما همان‌طور که قبلا هم گفته‌ایم تغییر نکرده و ما معتقدیم عدم اصول توافق بهتر از یک توافق بد است. تا زمانی که بر سر تمام مسائل به توافق نرسیم توافق نهایی حاصل نخواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا عمان به عنوان محل برگزاری نشست سه‌جانبه کری، ظریف و اشتون نماینده 1+5 در مذاکرات تعیین شده، گفت: عمان در مذاکرات هسته‌ای ایران نقشی سازنده داشته که ما از آن قدردانی می‌کنیم و آن‌ها همواره از این مذاکرات حمایت کرده‌اند و این دلیلی است که ما عمان را برای برگزاری این نشست انتخاب کرده‌ایم. وی تصریح کرد: انتخاب عمان به عنوان محل بعدی مذاکرات هسته‌ای به دلیل در دسترس نبودن این کشور از حضور خبرنگاران نیست و ما به همراه وزیر امور خارجه خبرنگاران زیادی را به عمان می‌بریم.

جن ساکی ادامه داد: با این حال ما به تصمیم خود برای محرمانه نگه داشتن روند مذاکرات ادامه می‌دهیم چون معتقدیم این کار به سازنده بودن آن کمک می‌کند. وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رویکرد آمریکا نسبت به برگزاری راهپیمایی 13 آبان، اظهار کرد: من در موضعی نیستم که بخواهم درباره شرایط سیاسی ایران تحلیلی ارائه دهم اما همان‌طور که می‌دانید مردم این کشور سال گذشته رییس‌جمهوی را انتخاب کردند که به آن‌ها وعده بهبود اوضاع اقتصادی را داده است؛ بنابراین فارغ از حوادث روز سه‌شنبه تمرکز ما روی مذاکرات هسته‌ای قرار دارد و این حقیقت را تغییر نداده است که هدف ما برای دستیابی به توافق با ایران مهم و ارزشمند است.
مرجع : ایسنا