به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۶۰۱۰۴

باندی که در صورت عدم بهبود زخم می‌درخشد

گروه فناوری: محققان آمریکایی باند زخم هوشمندی طراحی کرده‌اند که درصورت بهبود نیافتن زخم، نور فلورسنت سبز رنگ از خود ساطع می‌کند.
باندی که در صورت عدم بهبود زخم می‌درخشد
زخم‌های شدید و سوختگی‌ها به مقادیر کافی اکسیژن برای تحریک رشد بافت‌ جدید و سالم نیاز دارند. رگ‌های خونی در پوست اقدام به اکسیژن‌رسانی به محل زخم می‌کنند، اما این رگ‌ها - در زمان بروز زخم - اغلب دچار آسیب‌دیدگی شده و این امر باعث محدود شدن جریان خون یا میزان اکسیژن مورد نیاز سلول‌های در حال بهبود می‌شود. درصورتیکه زخم با باندهای معمولی بسته شود، ارزیابی روند بهبود زخم برای پزشکان دشوار می شود؛ تعویض مداوم پانسمان نیز برای بیمار دردناک بوده و خطر بروز عفونت را افزایش می‌دهد.

دستگاه‌هایی برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن در بافت آسیب‌دیده طراحی شده‌اند، اما استفاده از این دستگاه‌ها نیازمند باز بودن زخم است. محققان بیمارستان عمومی ماساچوست با همکاری دانشکده پزشکی هاروارد، باند زخم‌ پیشرفته‌ای طراحی کرده‌اند که می‌تواند روند بهبود زخم را مشخص کند؛ این باند شامل مولکول‌های کوچک فسفر است که اقدام به جذب و ذخیره‌سازی نور و سپس آزاد کردن آن می‌کند.

مولکول‌های فسفر به تغییرات سطح اکسیژن واکنش نشان می‌دهند؛ درصورتی که سطح اکسیژن ثابت باشد، باند شفاف باقی می‌ماند، اما هرچه سطح اکسیژن پایین‌تر باشد، درخشش مولکول‌های فسفر بیشتر می‌شود. در صورتی که به دلیل شرایط داخل زخم روند بهبود مختل شود، باند زخم‌بندی با ساطع کردن نور فلورسنت سبز رنگ به پزشک هشدار می‌دهد.

عملکرد باند زخم‌بندی درخشان بر روی 50 بیمار در ایرلند مورد آزمایش قرار گرفت؛ با انجام مراحل آزمایش بالینی بیشتر، انتظار می‌رود که این محصول بهداشتی تا سه سال آینده به بازار عرضه شده و برای نظارت بر روند بهبود زخم‌های مزمن و سوختگی مورد استفاده قرار گیرد.
مرجع : ایسنا