به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۶۰۱۰۵

۱۷ آبان: برخورد طوفان هایان باجزایر ویسایا

گروه علمی: یک سال پیش در چنین روزی طوفان قدرتمندِ هایان با برخرود با مجموعه جزایر ویسایا دست کم جان ۵٫۶۷۰ نفر را گرفت و نام خود را به عنوان یکی از قوی‌ترین طوفان‌های تاریخ و همچنین سهمگین‌ترین طوفان ثبت شده‌ای که وارد خشکی شده، ثبت کرد.
۱۷ آبان: برخورد طوفان هایان باجزایر ویسایا
یکسال پیش در چنین روزی یعنی ۸ نووامبر سال ۲۰۱۳ طوفان سهمگین هایان مجموعه جزایر منطقه ویسایا واقع در فیلیپین را در نوردید. در تاریخ ۲ نووامبر ۲۰۱۳ مرکز اعلام خطر توفان ایالت متحده آمریکا که مسئولیت رصد و بررسی طوفان‌های احتمالی را بر عهده دارد، گزارشی را مبنی شکل گیری منطقه کم فشار وسیعی در حدود ۴۲۵ کیلومتر از منطقه پونپای واقع در ایالت فدرال میکرونزی را ارائه کرد و اعلام خطر در خصوص احتمال بروز یک گردش شدید جوی در منطقه گرم سیری را داد.

در تاریخ ۳ نووامبر سال ۲۰۱۳ نیز آژانس مطالعات جوی ژاپن، تغییرات جوی شکل گرفته در این منطقه را به عنوان یک گردش جوی اعلام کرد و در همان روز فشردگی شدید جوی از ابرها و در کنار یک سیستم کم فشار را هشدار داد. در تاریخ ۴ نووامبر آژانس مطالعات جوی ژاپن در راستای گزارشات قبلی اعلام خطر بروز یک طوفان را اطلاع رسانی کرد و برای آن نام هایان را برگزید. تا آن لحظه کسی تصور نمی‌کرد این تحولات جوی در این منطقه تبدیل به یکی از سهمگین‌ترین طوفان‌های ثبت شده تاریخ گردد.

در تاریخ ۶ نووامبر ۲۰۱۳، مرکز مطالعات جوی و ژئوفیزیک فیلیپین با حرکت طوفان به سمت جزایر فیلیپین اعلام خطر کرد و نام یولاندا را برای این طوفان برگزید. تا این لحظه تمام پیش بینی‌ها بدین صورت بود که این سیستم کم فشار ناپایدار است و قبل از رسیدن به مناطق مسکونی شرایط جوی به شرایط عادی بازخواهد گشت؛ اما با گزارشی که آژانس مطالعات جوی ژاپن در پایان روز ۶ نووامبر ارايه کرد، اعلام رسمی طوفان هایان به عنوان طوفان درجه ۵، همه پیش بینی‌های هواشناسان را برهم زد. طوفان‌های اقیانوس آرام و اطلس از لحاظ قدرت به پنج گروه تقسیم می‌شوند که قوی‌ترین آنها گروه ۵ است.

در تاریخ ۷ نووامبر سال ۲۰۱۳ و در ساعت ۱۲:۰۰ UTC طبق گزارش آژانس مطالعات جوی ژاپن طوفان هایان با سرعت بیش از ۲۳۰ کیلومتر در ساعت و با بیشترین شدت و کمترین میزان فشار ۸۹۵ مگابار به سمت مجموعه جزایر ویسایا در حرکت بود و تنها ۶ ساعت بعد این مرکز پیش بینی کرد که این طوفان می‌تواند به سرعت ۳۱۵ کیلومتر در ساعت در حالت پایدار و ۳۷۸ کیلومتر در ساعت درحالت افزاییش ناگهانی دست یابد. در ساعت ۲۰:۲۰ دقیقه ۷ نووامبر سال ۲۰۱۳ طوفان هایان به نزدیکی جزایر ویسایا رسید و در ۸ نووامبر سال ۲۰۱۳ سهمگین ترین برخورد ثبت شده طوفان با خشکی با سرعتی در حدود ۳۱۵ کیلومتر در ساعت رقم خورد. در فاصله زمانی عبور این طوفان قوی از مجموعه جزایر ویسایا در فیلیپین دست کم ۵٫۶۷۰ نفر جان خود را از دست دادند و اکثر مناطق مسکونی ویران شد.

این طوفان در مجموع، جان حدود ۶٫۳۰۰ نفر در سراسر کشور فیلیپین را گرفت و از خود ۲۸٫۶۸۹ مجروح و ۱٫۰۶۱ مفقود به جای گذاشت. از منظر مالی نیز بیش از ۲ میلیارد دلار خسارت به بار آورد. طوفان هایان بعد از عبور از کشور فیلیپین به چین و ویتنام نیز خسارت وارد کرد، اما در مقایسه با فاجعه‌ای که در فیلیپین رخ داد، قابل مقایسه نبودند.
مرجع : زومیت