به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۹ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۶۰۲۳۸
برآوردن نشدن انتظارات از سوی مردان

شاهکار بانوان کاراته ایران در آلمان

گروه ورزشي: بیست و دومین دوره رقابت های کاراته قهرمانی جهان دیروز (یکشنبه)با قهرمانی تیم ژاپن به پایان رسید و تیم ایران به لطف مدال های زنان در رده ششم ایستاد.
شاهکار بانوان کاراته ایران در آلمان
این مسابقات طی 5 روز در شهر برمن آلمان با حضور 887 کاراته کا از 116 کشور برگزار شد و تیم ایران با کسب یک مدال طلا ، 2 مدال نقره و 2 مدال برنز در جایگاه ششم جدول رده بندی ایستاد. مدال های ایران را کومیته تیمی مردان( طلا)، حمید عباسعلی و سجاد گنج زاده (دو نقره) و امیر مهدی زاده و کاتای تیمی دختران( دو برنز) بدست آوردند.

در این دوره از رقابتها تیم ژاپن با کسب 3 طلا، 2 نقره و 5 برنز اول شد، تیم های مصر با 3 طلا، 2 نقره و یک برنز، فرانسه با 2 طلا، 3 نقره و 3 برنز، ترکیه 2 طلا و 3 برنز و آلمان با یک طلا، 3 نقره و 3 برنز به ترتیب در مکانهای دوم تا پنجم جدول رده بندی جای گرفتند.دراین جدول همچنین تیم های ایتالیا(با یک طلا، یک نقره و 2 برنز)، اسپانیا(یک طلا، 4 برنز)، برزیل(یک طلا، یک برنز)، گرجستان(یک طلا)، مالزی(یک نقره و یک برنز)، هلند و نروژ(یک نقره)، اکراین(2 برنز) و تیم های بوسنی هرزگوین، اتریش، سوئیس، روسیه و ونزوئلا در مکانهای هفتم تا پانزدهم جای گرفتند.

عملکرد زنان کاراته کای ایرانی که برای نخستین بار درمسابقات جهانی شرکت می کردند، بسیار تحسین برانگیز بود و آنان با کسب یک مدال نقره از سوی حمیده عباسعلی در وزن به اضافه 68 کیلوگرم کومیته و یک برنز در کاتای تیمی دختران نشان دادندکه به غیر از آسیا در جهان نیز حرف زیادی برای گفتن دارند.

این در حالی است که مردان ایران در کومیته و کاتای انفرادی افت محسوسی داشتند و نقطه قوت آنان قهرمانی کومیته تیمی با شکست میزبان در مقابل دیدگان 15 هزار تماشاگر بود.

مردان ایران در کومیته انفرادی به مدال های نقره سجاد گنج زاده کومیته کا وزن به اضافه 84 کیلوگرم و مدال برنز امیر مهدی زاده در منهای 60 کیلوگرم به کار خاتمه دادند که باتوجه به پتانسیل کاراته مردان ایران نمی تواند نتیجه خوبی باشد چرا که تمامی کارشناسان و کادر فنی تیم ملی براین باورند که کاراته ایران فراتر از آسیاست و درجهان فقط چند کشور توانایی رویارویی با آن را دارد.

درقسمت کاتا نیز باز هم فرید حقیقی در کاتای انفرادی انتظارات را برآورده نکرد ودستش ازمدال کوتاه ماندوکاتای تیمی به دلیل صادرنشدن ویزااصلادر مسابقات شرکت نکرد.زنان ملی پوش کشورمان هرچند برای نخستین بار در مسابقات جهانی شرکت می کردند اما با درخشش خیره کننده حمیده عباسعلی درکومیته انفرادی وزن به اضافه 68 کیلوگرم وهردوکاتای تیمی و انفرادی زنان نشان دادند کاراته ایران در این بخش رشد چشمگیری کرده است.

حمیده عباسعلی که دربازی های آسیایی 2014 اینچئون عنوان نخست ومدال طلا را ازآن خود کرده بود با تکرارصعودش به فینال مسابقات جهانی نشان داد که کسب مدال طلای بازیهای آسیایی از روی شانس نبوده است واو اگردرفینال جهانی دقت بیشتری می کرد شاید می توانست مدال طلا را از آن خود کند.

در این بخش دیگر زنان ملی پوش کشورمان نتوانستند، عملکرد قابل توجهی داشته باشند هرچند ازبرخی از آنان همانند پگاه زنگنه دروزن منهای 68 کیلوگرم که کاپیتانی تیم ملی را یدک می کشد انتظار بیشتری می رفت او با قبول شکست دردور سوم این مسابقات برابر نماینده استرالیا و عدم راهیابی این کاراته کا به فینال نتوانست درجدول شانس مجدد به روی تاتامی برود وبختش را برای کسب مدال برنز بیازماید.

پگاه یکی از قدیمی ترین کاراته کاهای ملی پوش است و با توجه به عملکرد ضعیفش در بازی های آسیایی اینچئون و مسابقات جهانی برمن آلمان باید ازتیم ملی خداحافظی کند.

اما زنان کاراته کای ایران درقسمت کاتا دست به کار بزرگی زدند آنان در هر دو بخش انفرادی و تیمی به نیمه نهایی رسیدند و توانستند با غلبه بررقبای خود مدال برنز را در هر دو بخش از آن خود کنند، آنان در کاتای تیمی بسیار جلوتر از مردان بودند و هستند و در نخستین دوره شرکت شان در رقابت های جهانی صاحب مدال شدند عنوانی که تاکنون نصیب کاتارو های مرد ایران نشده است.

با این تفاسیرسال 93 را می توان سال کاراته زنان ایران نامید سالی که کاراته کاران زن در بازیهای آسیایی و مسابقات جهانی عملکردخوبی داشتندوتوانستند توانایی های زن مسلمان را به رخ سایر ملل بکشند.اما تیم ملی مردان ایران می توانست نتایج بهتری بگیرد،اگرمسوولان فدراسیون کاراته به کادرفنی جوان خود حسین روحانی وشهرام هروی اطمینان می کرد و اجازه نمی داد تا حاشیه در آن رخنه کرده و اختلاف ایجاد کند.

بر این اساس دلایل مسوولان فدراسیون قابل قبول نیست، مبنی بر اینکه کومیته کاران ایران می توانستند مدال های بیشتری کسب کنند، اگر ویزا زود صادر می شد؟.تیم هشت ماه در اردو بود و کاراته کاها کاملا آماده راهی آلمان شدند و به نظر می رسد ضعف کادرفنی و اختلاف در بین آنان مهمترین عامل ناکامی مردان بود.
مرجع : ايرنا