به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۹ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۶۰۲۳۹
شعر بايد يک انديشه بزرگ داشته باشد

شعر بزرگ چه شعری است؟

گروه فرهنگ و ادب: کامران شرفشاهی می‌گوید: شعر بزرگ شعری است که یک درد و اندیشه بزرگ پشت آن وجود داشته باشد، نه این‌که صرفاً به عاطفه تکیه داشته باشد.
این شاعر درباره علت انتخاب یک قالب شعری خاص از سوی شاعر اظهار کرد: معتقدم این شعر است که قالب را انتخاب می‌کند و شاعر را تسخیر می‌کند. شاعر نباید به‌دنبال قالب برود. او باید تلاش کند این توانایی را در خود به‌وجود بیاورد که بر تمام قالب‌های شعری احاطه داشته باشد. چه بسا یک مضمون اگر در قالب رباعی، سپید یا نیمایی گفته شود به شاهکار تبدیل شود. او افزود: تبدیل شدن یک شعر به شاهکار به خاطر انتخاب قالب درست به این موضوع برمی‌گردد که شاعر دانش و اشراف خود را نسبت به ادبیات و قالب‌های شعری ارتقا بخشد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا رفتن برخی به سمت شعر سپید به دلیل احساس بی‌ضابطه بودن این شعر نیست، اظهار کرد: از نظر من دشوارترین قالب شعر فارسی قالب‌های شعر آزاد و سپید است و شاعر زمانی که احساس می‌کند مضمونی را که به ذهنش آمده نمی‌تواند در هیچ‌کدام از قالب‌های کهن شعر فارسی بیان کند به سراغ این قالب‌ها می‌آید. به اعتقاد من نباید قالب‌های شعر نو را دست‌کم گرفت. نباید شعر حجم یا سپید را سهل‌تر از قالب‌های شعر کهن دانست. این قالب‌ها پیچیدگی‌ها و دشوارهای خاص خود را دارد.

شرفشاهی در‌باره این موضوع که انتشار مجموعه شعرهای بی‌کیفیت توسط شاعران چه آسیب‌هایی در پی دارد، توضیح داد: اعتقاد دارم انجمن‌ها و کانون‌ها خدمت بزرگی به ادبیات جامعه ما می‌کنند. معتقدم مخاطبان شعر دو گروه هستند؛ یک گروه آن‌هایی که استعداد ادبی دارند و گروه دیگر کسانی که علاقه‌مند به ادبیات هستند، اما می‌پندارند بااستعدادند. خوبی انجمن‌ها این است که آن‌ها را با این واقعیت روبه‌رو می‌کنند؛ یعنی به پرورش استعداد کسی که ذوق و قریحه ادبی دارد کمک می‌کنند.

این شاعر افزود: در عین حال گروه دیگری که به حوزه ادبیات علاقه‌مندند فکر می‌کنند استعداد ادبی دارند و به همین خاطر سال‌های مدیدی در این حوزه‌ها قلم می‌زنند. برخی از این افراد بعد از مدتی متوجه می‌شوند بی‌استعدادند و دنبال کردن این موضوع را کنار می‌گذارند، اما برخی تا آخر عمر به راه خود ادامه می‌دهند، کار می‌کنند و با سرمایه خود کتاب منتشر می‌کنند که این می‌تواند فضای نامناسبی برای خوانندگان آثار ادبی به‌وجود بیاورد. البته زمان منتقد بی‌رحمی است و البته قضاوتش صحیح است، زیرا با تمام آثاری که منتشر می‌شود، نهایتاً کارهایی باارزش تلقی خواهند شد که قابلیت ماندگاری داشته باشند. این آثار جاودانه خواهد شد ولی بقیه رفته رفته به فراموشی سپرده می‌شود.

او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما در روزگار رسانه‌ها زندگی می‌کنیم. امروز چاپ و انتشار آثار ادبی به ساده‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن امکان‌پذیر است. عده‌ای با هزینه‌های شخصی کتاب منتشر می‌کنند و به همین خاطر ما با انبوهی از آثار مواجه هستیم که همگی در آن مدعی‌اند. این مسئله برای دیده شدن آثار بحرانی ایجاد می‌کند و انتخاب کارهای خوب از مدعیان را سخت می‌کند. او درباره فضای ادبی این روزهای کشور نیز گفت: در مجموع باید فضای ادبی جامعه باز باشد و نشاط فرهنگی فراهم شود تا همه بتوانند آثارشان را عرضه کنند. توصیه می کنم شاعران جوان در روزگاری که فراغت دارند به دنبال مطالعات ادبی باشند. این عرصه را سهل نپندارند و سعی کنند از آثار شاعران بزرگ پارسی و دیگر شاعران مطرح بین‌المللی مطالعه کنند و در نظر داشته باشند که شعر خوب شعری است که با دو بال اندیشه و احساس به پرواز دربیاید.

شرفشاهی همچنین بیان کرد: شعر بزرگ شعری است که یک درد و اندیشه بزرگ پشت آن وجود داشته باشد نه این‌که صرفاً به عاطفه تکیه داشته باشد. لازمه این موضوع تلاش شاعر برای افزایش مطالعه و چشم تماشا داشتن است. شاعر چنین شعری نباید از کنار تفاوت‌ها بی‌تفاوت عبور کند و سعی کند خلوت‌های شاعرانه خود را حفظ کند، آن هم در روزگار ما که انسان به شکل‌های مختلف گرفتار موضوعات گوناگون شده است. شاعر در قلمرو رفیع تنهایی است که می‌تواند در خود غور کند و به ژرفای هستی بیاندیشد و این موضوع مسئله کمی نیست.

او در ادامه درباره مجموعه شعرهای خود نیز گفت: آخرین مجموعه شعرهایم که منتشر شده‌ دفتر غزلی به نام «از همیشه عاشقانه‌تر» است. این مجموعه سال گذشته منتشر شد. همچنین یک دفتر شعر مثنوی دارم که مشغول آماده‌سازی آن هستم. یک دفتر ترانه و تعداد زیادی شعر سپید هم آماده انتشار دارم. قصد دارم در آینده شعرهای سپیدم را به صورت مجموعه‌ای جدا به چاپ برسانم اما متأسفانه این روزها فضای چاپ و نشر کتاب مطلوب نیست که این مسئله باعث شده بسیاری از دوستان دچار کسالت روحی و فرهنگی شوند، چون امکان چاپ آثارشان را ندارند.

این شاعر افزود: در عین حال هیچ‌گونه حمایتی وجود ندارد و افزایش قیمت کتاب باعث شده نسل جوان استطاعت خرید کتاب را نداشته باشد که این موضوع هم لطمه بزرگی به پدیدآورندگان آثار ادبی زده است و هم به علاقه‌مندان و دوست‌داران کتاب.
مرجع : ايسنا