به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۱ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۶۰۴۰۶

پرونده سقوط ایران 140 بسته می‌شود

گروه اقتصادي: رییس سازمان بازرسی کل کشور روز گذشته از نهایی شدن گزارش بررسی علل سقوط ایران 140 خبر داده تا سرانجام پس از سه ماه از این حادثه گزارش قطعی گروه بررسی اعلام شود.
پرونده سقوط ایران 140 بسته می‌شود
در روزهای پایانی مرداد 1393 یک فروند آنتونوف 140 شرکت هسا در حوالی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و به دنبال سازمان هواپیمایی کشور یک کمیسیون بررسی سانحه را مامور بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه و مشخص کردن علت حادثه کرد. این کمیسیون که در طول ماه‌های گذشته گزارشات مقدماتی و ابتدایی را از علل حادثه اعلام کرده بود هر گونه اظهارنظر درباره علت دقیق سقوط را به نهایی شدن بررسی‌ها موکول کرد.

طبق اعلام رییس سازمان هواپیمایی کشوری سه عامل اصلی نقص فنی در هواپیما، ایرادات و اشکالات انسانی و همچنین شرایط جوی در این سقوط دخیل بوده‌اند. البته در کنار آن اضافه بار هواپیما نیز ثبت شده و قطعی به نظر می‌رسد. در کنار آن به بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه نشان داد که سیستم آلارم رسانی هواپیما به خلبان با تاخیر عمل کرده و هواپیما پس از بلند شدن از روی زمین اخطار اولیه از دست رفتن موتور سمت راست را به خلبان گوش زد کرده است.

هر چند در طول ماه‌های گذشته در کنار این اظهارنظرهای رسمی گمانه‌زنی‌های متفاوتی نیز درباره علل این حادثه و یا ممنوعیت پروازی این هواپیما در ساعت 9 صبح ماه مرداد مطرح شد اما هیچ یک از نهادهای رسمی اجازه قطعی شدن این موارد تا زمان جمع‌آوری کلیه اطلاعات ندادند. پس ازگذشت سه ماه از آغاز این بررسی‌ها رییس سازمان بازرسی کل کشور با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات از نهایی شدن بررسی‌ها و گزارش علل سقوط هواپیما تا پایان هفته جاری خبر داده است. هرچند پس از این سقوط پرواز آنتونوف 140 در آسمان ایران ممنوع شد اما این حادثه حداقل برای 40 خانواده ایرانی خاطره‌ای تلخ به جا گذاشت خاطره‌ای که شاید با مشخص شدن علت اصلی حادثه و مقصران آن و برخورد با آن‌ها، بخشی از آن التیام یابد.
مرجع : ايسنا