به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۲ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۶۰۴۹۲

تنباکوی 2سیب، 6برابر سرطان‌زاتر از سایرین!

گروه سلامت: مسوول ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو گفت: قلیان‌های میوه‌ای چندین برابر بیشتر از قلیان‌های معمولی خطر سرطان‌زایی دارند که این امر به دلیل مواد افزودنی موجود در آنهاست.
تنباکوی 2سیب، 6برابر سرطان‌زاتر از سایرین!
دکتر طلعت قانع در این باره افزود: سرطان‌زا بودن مضرات مواد دخانی همچون قلیان و سیگار که به صورت غیرقانونی توزیع و مصرف می‌شوند، اثبات شده است. وی در ادامه به تحقیقاتی که اخیرا در دو پایان نامه دانشگاهی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در این تحقیقات نکات جالب و قابل تاملی به دست آمده که سرطان‌زایی چندین برابر قلیان‌های میوه‌ای از معمولی از جمله آنها است. مسوول ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو گفت: در این تحقیق به دلیل عصاره‌گیری که از این مواد صورت گرفته، سرطان‌زایی آنها اثبات شده و همچنین وقتی عملیات گرمادهی و دودزایی انجام می‌شود، چندین برابر سرطان زایی آنها افزایش می‌یابد.

قانع اظهار داشت: نکته قابل تامل دیگری که در این تحقیقات به دست آمده این است که بین مارک‌ها و طعم‌های مختلف تفاوت معنی‌داری دیده شده؛ به آن معنا که در تحقیقات آزمایشگاهی صورت گرفته نام محصول و مارک می‌تواند تا 6 برابر سرطان‌زاتر بودن آنها را افزایش دهد. بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان غذا و دارو، وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال قلیان 2سیب 6 برابر سرطان‌زا‌تر از انواع دیگر آن است. به این دلیل که عصاره موجود در آن از میوه استفاده نشده بلکه مواد شیمایی و افزودنی خالص هستند.

این مقام مسوول در سازمان غذا و دارو گفت: این مواد علاوه بر عوارض ریوی که تولید می‌کنند وقتی وارد خون می‌شوند در هر قسمت بدن می‌توانند سرطان ایجاد کنند. قانع تاکید کرد: بدتر از همه آن است که اگر بچه‌ای در محیط باشد چون سلول‌های کبدی آنها کامل نشده این خطرات و مضرات چندین برابر بیشتر از بزرگسالان در بدن آنها ایجاد می‌شود که باید توجه کرد در صورتی که افراد می‌خواهند این کار غیراخلاقی را انجام دهد در محیطی خارج از حضور کودکان و زنان باردار باشند.
مرجع : ايسنا