به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۳ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۶۰۵۴۸

کنترل‌ ژن‌ها با قدرت ذهن برای نخستین بار

گروه علمي: دانشمندان سوییسی شیوه‌ای برای کنترل‌کردن ژن‌ها با استفاده از صرفا قدرت ذهن انسان ارائه داده‌اند.
کنترل‌ ژن‌ها با قدرت ذهن برای نخستین بار
آن‌ها معتقدند روش جدیدشان می‌تواند روزی نویددهنده کنترل‌کردن سردردهای مزمن، درد پشت و صرع باشد. در طول آزمایشات انجام‌شده، شرکت‌کنندگان انسانی توانستند با استفاده از افکارشان، ژن‌های موجود در موش‌ها را مجاب کنند نوعی پروتئین خاص تولید کنند. فرآیند تولیدکردن پروتئین‌ها در سلول‌ها بیان ژن نام دارد.
دانشمندان موسسه فناوری فدرال سوییس در زوریخ معتقدند این آزمایش عجیب می‌تواند منجر به ارائه کاشت‌هایی شود که با قدرت ذهن عمل می‌کنند و می‌توان از آ‌ن‌ها برای درمان بیماری‌ها استفاده کرد.

در آزمایش انجام‌شده، شرکت‌کنندگان به ماشین الکتروانسفالوگرافی متصل شدند که امواج مغزی آن‌ها را می‌خواند. این داوطلبان در واقع، هدست‌های ضبط‌کننده امواج مغزی به سر داشتند که به نوعی به مولد جریان برق متصل بودند. با فکرکردن به روشی خاص، آن‌ها قادر بودند به طور خودکار نوعی تراشه ژن را فعال کرده و آن‌ را وادار کنند نور ال‌ای‌دی مادون‌قرمز نزدیک ساطع کند.

سپس سلول‌های حساس‌ به نور موجود در تراشه، سیگنال‌هایی تولید کردند که در نهایت، ژن را برای تولید پروتئین خاصی به نام Seap فعال کردند. این تراشه در بدن موش‌ها کار گذاشته شده بود و پروتئین را به درون جریان‌های خونی موش‌ها آزاد می‌کرد. این برای نخستین بار است که دانشمندان موفق به انجام چنین آزمایشی شده‌اند و کنترل‌کردن بیان ژن با استفاده از فکر، رویایی بوده که آن‌ها یک دهه برای تحقق آن تلاش کرده‌اند.
مرجع : ايسنا