به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۴ ساعت ۱۹:۳۴
کد مطلب : ۶۰۵۸۱
مشکل در مدیریت و رقابت شرافتمندانه است

فوتبال‌مان نه مدیر دارد، نه مربی و نه بازیکن

گروه ورزشی: پیشکسوت فوتبال ایران نبود ضوابط در عزل و نصب مدیران و عدم سازندگی در سطوح مختلف را علت ضعف لیگ و نبود بازیکنان ستاره در فوتبال ایران می داند.
فوتبال‌مان نه مدیر دارد، نه مربی و نه بازیکن
حسن حبیبی ابتدا در مورد عدم پویایی لیگ برتر گفت: لیگ ما در هر دوره چند بازیکن جدید مطرح می کند اما همه آنها در یک سطح هستند و بازیکن تاپ و ستاره نداریم، با این وضع تیم ملی هم اگر موفقیتی کسب کند از سر شانس و اتفاق است و پایه و بنایی ندارد، رفتن به جام جهانی هم به خاطر بازیکنانی بود که در لیگ‌های خارجی تربیت شده‌اند و به واسطه شناخت خوب مربی به تیم ملی دعوت شده‌اند و باعث صعود ما شده‌اند وگرنه تیم‌های ما بازیکنی نساخته‌اند.

مربی اسبق تیم ملی گفت: این وضع تقصیر کسانی است که به فوتبال آمدند، یا بلد نیستند یا نمی‌ ‌خواهند کار کنند و در هر صورت یا باید کنار بکشند یا کنار گذاشته شوند و کسانی سر کار بیایند که توانایی لازم را دارند، در غیر این صورت وضع روز به روز بدتر می شود. حبیبی که در سال 1980 توانسته تیم ملی ایران را راهی المپیک کند، در خصوص بازیکنان جوان فوتبال گفت:‌ پتانسیل بچه‌های ما خیلی بالاست و از لحاظ تکنیکی خوب هستند اما باید کار یاد آنها داد و ایرادهای آنها را اصلاح کرد اما این اتفاق نمی‌افتد.

حبیبی درباره پدیده‌های لیگ برتر گفت: بازیکنانی که هر فصل مطرح می شوند خراب می شوند، چون کسانی که باید اینها را پرورش دهند بلد نیستند، در نتیجه به جای اینکه پیشرفت کنند عقب می‌روند. پرورش این جوان‌ها وظیفه مربی است اما الان نه مدیر داریم نه مربی و نه بازیکن، سالهاست که در فوتبال ما مربی‌ها فقط یک قدمی خود را می‌بینند و فقط به دنبال نتایج کوتاه مدت هستند.

این مربی کهنه‌کار که ستاره‌های زیادی مثل مهدوی کیا، شاهرودی و افشین پیروانی را به فوتبال ملی ایران معرفی کرده در خصوص «فوتبالیست‌های میلیاردی» لیگ برتر گفت:‌ وقتی چنین پول‌هایی پرداخت می‌شود باید کسانی که بر سر کار هستند آنقدر حرفه‌ای باشند که وقتی پول به بازیکن می دهند از او کار بکشند. این باعث پیشرفت می‌شود و هم به نفع بازیکن است هم به نفع کل مجموعه فوتبال، اما وقتی کسانی بر سر کارند که نه تخصصی دارند نه عقبه‌ای هر سال می بینیم که سرو صدایی برپا می‌شود و افرادی عوض می‌شوند، در حالی که ضوابطی برای اینکه چه کسی باید رئیس باشگاه شود، نداریم.

حبیبی افزود: شهرهایی که در این زمینه درست عمل کرده‌اند مثل اصفهان و تبریز موفق بوده‌اند اما سال‌هاست که از پرسپولیس و استقلال چیزی نمی بینیم و مشکل اصلی ما در مدیریت و رقابت شرافتمندانه است. حسن حبیبی که سابقه مربیگری در رده‌های مختلف تیم‌های ملی و باشگاهی را در کارنامه دارد، درمورد وضع مربیگری در فوتبال ایران نیز به ایسنا گفت: مربی هم باید ساخته شود و کسانی که در رأس کار هستند باید به موقع از آنها در جاهای لازم استفاده کنند. مثلا، علی دایی می‌توانست مربی خیلی بزرگی شود اما می بینیم که بلافاصله بعد از پایان دوران بازیگری به تیم ملی می‌آید، درحالی که هنوز پرورش نیافته بود. مربی تازه‌کار باید چند سالی کنار یک مربی کارکشته کار کند تا بعداً بتواند دوام داشته باشد. با این حال در میان مربیان ما کسانی مثل حسین فرکی هستند که آرام و بدون حاشیه جلو رفتند و موفق هم بودند.

این فوتبالیست پیشکسوت در خصوص بازی‌های لیگ برتر در فصل جاری گفت: سال‌هاست که جوانمردی و بزرگی و عدالت در این بازی‌ها رعایت نمی شود و من مدت‌هاست بازیها را دنبال نمی‌کنم.  حبیبی در مورد دلزدگی خود از فوتبال گفت: وقتی بازیها عادلانه و شرافتمندانه نیست برای چه باید نگاه کنم؟! اگر هم نگاه کنم غیر از ناراحتی حاصلی ندارد و فقط بازی‌هایی را دنبال می کنم که روی باشگاه یا مربی آن حساسیت دارم. فرهنگ فوتبال ما از بین رفته و مدام همه‌جا دعوا و درگیری است، درحالی که چه زمانی که بازیکن بودم و چه زمانی که مربیگری می کردم این اتفاقات سابقه نداشت.
مرجع : ایسنا

سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۴ ۲۰:۵۴
کاش این فوتبال رو در رده بزرگسالان همه دسته ها برای سه تا پنج سال به کلی تعطیل می کردیم و به امور زیر می پرداختیم:
1) توجه به ورزش های دیگر مثل کشتی ، والیبال ، بسکتبال ، دومیدانی ...
2) برنامه ریزی باشگاه ها برای داشتن ورزشگاه و امکانات ضروری دیگر.
3) فرصت بیشتر برای بازیکن سازی با پررنگ شدن برگزاری بازی های نوجوانان و جوانان
4) فرهنگ سازی در فوتبال و باشگاه هایی که فقط عنوان فرهنگی را یدک می کشند.
5) غرور زدایی! از بازیکنانی که فقط به پول بیشتر فکر می کنند. (262357)
هند و چین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۴ ۲۲:۰۳
فوتبال ما داره مثه فوتبال چین و حتی ضعیف تر از اون مثه هند میشه
بهترین فوتبالهایی که دیدم زمانی بود که بازیکنان با غیرت بازی می کردند الان نه اون تعصب هست ونه اون حرفه ای گری که دمش رو می زنند پول حرفه ای اما بازی کمتر از فوتبال خاکی (262362)
ایرانی
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۴ ۲۲:۴۸
ولی به حاش تا دلت بخواد پول دارد!! (اونم پول بیت المال !!!!) (262366)
جادوگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۴ ۲۳:۲۰
فساد در فوتبال غوغا میکند پول هایی که در فوتبال حیف و میل میشود
اگر صرف رونق اقتصاد شود نرخ بیکاری صفر میشود (262373)