کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احتمال اقدام مشابه توسط عرب‌ست

اقدام یوتل‌ست به خاطر تحريم‌ها بود يا پارازيت‌ها؟

25 مهر 1391 ساعت 16:52

گروه فناوري: در پي اقدام كمپاني يوتل‌ست در قطع شبكه‌هاي راديو- تلويزيوني ايران، برخي منابع خبري احتمال مي‌دهند كه با توجه به نزديكي سياست‌هاي اعراب حاشيه خليج‌فارس با غرب احتمال اقدام مشابه يوتل‌ست توسط شركت عرب‌ست كه كشورهاي مالك آن (ممالك شوراي خليج‌فارس) از نظر سياسي با ايران نيز مشكل پيدا كرده‌اند، وجود دارد.


شرکت خدمات ماهواره‌یی اروپا، اذعان کرد: به دنبال دستور کمیسیون اروپا، پحش چندین شبکه ماهواره‌یی ایران را متوقف کرده است. یوتل‌ست به شرکت خدمات رسانه‌یی آرکیوا دستور داد که ديروز دوشنبه شبکه‌های ماهواره‌یی ایران را از یکی از فرکانس‌های خود روی ماهواره هات‌برد حذف کند.
 آرکیوا در یک نامه جداگانه که به شبکه پرس‌تی‌وی فرستاد، اعلام کرد، شورای اتحادیه اروپا این تصمیم را گرفته است. کارن بادالوف، مدیر فضا از شرکت یوتل‌ست به پرس تی‌وی گفت: «ما قراردادها را فسخ کردیم زیرا این دستور کمیسیون اروپا بود. ما ناچاریم از آن پیروی کنیم.» از سوی دیگر، گری فالوز، رییس روابط عمومی شرکت آرکیوا به پرس تی‌وی گفت، در پی تحریم‌های لازم الاجرای شورای اتحادیه اروپا و درخواست‌های مکرر موسسه پخش رسانه‌ای فرانسه (یوتل‌ست) مبنی بر قطع همیشگی برنامه‌های شبکه سحر ۱ که از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود، پخش برنامه‌های سازمان صدا و سیمای ایران از ماهواره یوتل‌ست هات‌برد خاتمه یافته است.
شبکه‌های ایرانی که پخش آن‌ها متوقف شده است، شامل پرس تی‌وی، العالم، جام جام ۱ و ۲، سحر ۱ و ۲، شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران، شبکه قرآن و شبکه عربی زبان الکوثر می‌شوند. 

از سوي ديگر به گزارش بهار، در حالي كه برخي رسانه‌هاي خارجي ديروز مدعي شده بودند توقف ارائه خدمات ماهواره‌ای به شبکه‌های تلويزيونی و راديويی جمهوری اسلامی،‌ واکنشی به ارسال پارازيت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای پارسی زبان خارج از ايران بوده است اما ونسا اوکانر، مسئول مطبوعاتی شرکت یوتلست، گفت: قطع شبکه های رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی در راستای اجرای طرح تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ايران است. 
خانم اوکانر تصریح کرد: شرکت یوتلست که مقررات اداره پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی فرانسه را اجرا می کند تصمیم گرفته است تا قراردادهای خود را با شبکه های سحر به طور کامل قطع کند و به این ترتیب پخش برنامه های آنها به طور دائم لغو شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز توقف پخش ماهواره‌ای ایران بر روی هاتبرد را به اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی نسبت داده و به نام عزت‌الله ضرغامی،‌ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی اشاره کرده که از پایان سال۹۰ در میان فهرست تحریم‌ شدگان اتحاده اروپا قرار دارد.

البته شرکت ماهواره‌ای فرانسوی "یوتلست"،‌ ۱۳مهرماه سال ۱۳۹۱ پس از ارسال پارازیت‌های شدید روی فرکانس شبكه‌های پارسی‌زبان "سیاسی" با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن محکوم‌ کردن این اقدام خواستار پایان دادن به آن شده بود. در آن اطلاعیه،‌ یوتلست از مقام‌های نظارتی اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) خواسته بود،‌ با دخالت فوری خود به ارسال عمدی پارازیت که از داخل خاک ایران ارسال می‌شوند،‌ مطابق قانون برخورد کنند. 
همچنين شرکت ماهواره‌ای فرانسوی "يوتلست" در آذرماه سال ۱۳۹۰ نیز با انتشار اطلاعيه‌ای، ضمن رد اتهام همکاری با دولت ايران در ايجاد مانع در مسير پخش برنامه‌های پارسی زبان از طريق اين ماهواره تاکيد کرده بود که "محل ارسال پارازيت‌ بر روی اين ماهواره را در داخل ايران شناسايی کرده است." يوتلست در آن اطلاعيه تاکيد کرده بود که "از بهار ۱۳۸۸ بارها در اين خصوص نزد مقام‌های نظارتی فرانسوی و بين‌المللی، از جمله اتحاديه بين‌المللی ارتباطات از راه دور، شکايت برده و خواستار محکوم شدن اين اقدامات از سوی اين مراجع شده است." پیش از این یوتلست در سال ۸۸ ، دو بار از جمهوری اسلامی به دلیل "ارسال عامدانه پارازیت" شکایت کرده‌ بود.
در سال‌های اخیر ارسال پارازيت بر روی شبکه‌های تلويزيونی و رادیويی پارسی زبان خارج از ايران چنان بوده که گاه اين شبکه ها مجبور به توقف پخش ماهواره ای خود شده‌اند که آخرين بار آن، به۱۲مهرماه و پس از حوادث بازار تهران و نابسامانی در بازار ارز ایران، باز می‌گردد.
با همه اينها به نظر مي‌رسد اقدام يوتل‌ست تركيبي از تحريم‌هاي غرب، موضوع ارسال پارازيت‌ها و همچنين فشارهاي سياسي موازي از سوي دول غربي و همچنين برخي سازمان‌ها و نهادهاي ارتباطاتي و سياسي و مخالفان خارج‌نشين بوده است. اين در حالي است كه از روز گذشته و در لابلاي انتشار خبر اقدام شركت يوتل‌ست، اين خبر نيز بازتاب يافت كه ظاهرا  فشارهايي بر روي برخي ديگر از مالكان ماهواره‌هاي ارتباطي و رسانه‌اي از جمله عرب‌ست، نيل‌ست و... نيز وارد آمده تا اقدام به قطع برنامه‌هاي دولت ايران بكنند.
كمپاني ماهواره‌اي عرب‌ست كه در حال حاضر از روي چند ترانسپاندر اختصاصي، همه شبكه‌هاي استاني و ملي ايران را ارسال مي‌كند متعلق به عربستان سعودي و كشورهاي خليج فارس است و مالك ماهواره نيل‌ست هم كشور مصر مي‌باشد. به همين دليل با توجه به نزديكي سياست‌هاي اعراب حاشيه خليج فارس با غرب احتمال اقدام مشابه يوتل‌ست توسط اين دو كمپاني خصوصا عرب‌ست كه كشورهاي مالك آن از نظر سياسي با ايران نيز مشكل پيدا كرده‌اند، وجود دارد.




کد مطلب: 6072

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/6072/اقدام-یوتل-ست-خاطر-تحريم-ها-پارازيت-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir