به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۶۰۷۳۹
مدرسان حق‌التدریس جای خود را به استادان جوان دهند؛

برای دور زدن تحریم‌ راهی به جز توسعه علمی نداریم

گروه سیاسی: رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد اگر دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد راه خود را در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی به سلامت ادامه دهد راهی جز توسعه تحصیلات تکمیلی ندارد چرا که شتاب علمی کشور در گرو توسعه تحصیلات تکمیلی است.
برای دور زدن تحریم‌ راهی به جز توسعه علمی نداریم
حمید میرزاده صبح امروز در اجلاس تبیین اهمیت سیاست‌ها و برنامه‌های این دانشگاه که درساختمان فرهیختگان سازمان مرکزی برگزار شد، افزود: استمرار حرکت علمی پرشتاب نیاز واقعی برای کشور است و ما امروز برای دور زدن تحریم‌ها راهی به جز توسعه علمی نداریم. دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این مقوله مستثنا نیست و ما باید طبق سند چشم‌انداز ، نقشه جامع علمی کشور و مصوبات هیات موسس دانشگاه با برنامه‌ریزی و جدیت در جهت تبدیل شدن به دانشگاه‌های بر‌تر جهان کوشا باشیم. وی با تاکید بر اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، گفت: در حالی منتقدان از دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه تحصیلات تکمیلی انتقاد می‌کنند که 10 میلیون بی‌سواد در کشور داریم که جای بسی تاسف دارد.

وی ادامه داد: طبق آمار جهانی، سهم تولید علم ایران در جهان برپایه آمار پایگاه اسکوپوس 1/8 درصد و 1/4بر اساس شاخصISI درصد است بنابراین ما باید از هر فرصتی برای توسعه تحصیلات تکمیلی که یک کار جدید توسط دانشگاه ازاد اسلامی است و پرچم جدیدی که دانشگاه در این زمینه برافراشته است، برداریم و این موضوع در برنامه 5 ساله مورد تایید هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است
میرزاده خاطر نشان کرد: طبق برنامه مصوب باید تا پایان سال 94، 530 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد داشته باشیم که امیدوارم با همکاری واحدهای دانشگاهی اسباب اجرای طرح تحصیلات تکمیلی بیش از گذشته در دانشگاه فراهم شود.روسای واحد‌ها باید بدانند کسانی که نمی‌توانند دانشگاه را همراهی کنند نمی‌توانند بر جای بزرگی مثل مدیریت دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی تکیه بزنند.
وی تاکید کرد: واحدهای دانشگاهی باید لوازم کار خود برای توسعه تحصیلات تکمیلی، اعم از تامین استاد و فضای آموزشی مناسب، را برای تصویب رشته‌ها در نظر بگیرند. ما نیازمند استادان تمام وقت در این دانشگاه هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ظرفیت تحصیلات تکمیلی اکنون تنها 15 درصد از ظرفیت کل آموزش عالی کشور را در بر می‌گیرد، گفت: این آمار باید به 20درصد ارتقا یابد. وی با اظهار خوشبختی از اینکه دانشگاه آزاد اسلامی خیزش اولیه را برای توسعه تحصیلات تکمیلی مطابق با نقشه جامع علمی کشور برداشته است، گفت: این دانشگاه به اندازه تمام دانشگاه‌های دولتی و غیر انتفاعی دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد که باید با همراهی شما این افتخار حفظ شود. وی خطاب به مخالفان توسعه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طبق نقشه جامع علمی کشور باید سهم آموزش عالی از دانشجویان دکتری به 3 درصد برسد در حالی‌که این آمار اکنون کمتر از 0/8 هرم هیات علمی کشور را شامل می‌شود.


میرزاده با بیان اینکه حدود 500 هزار صندلی دانشگاه در مقاطع کاردانی و کار‌شناسی خالی است، گفت: ما باید برای توسعه کار‌شناسی ارشد و دکتری ظرفیت‌سازی کنیم و برای آن برنامه‌ داشته باشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اظهار کرد: از کل متقاضیان کشور برای تحصیلات تکمیلی کمتر از 8 درصد در مقطع دکتری و حدود 20 درصد در مقطع کار‌شناسی ارشد جذب می‌شوند که ما با ادغام واحدهای علوم و تحقیقاتی که بدون مجوز بودند در واحدهای همجوار و مادر توانستیم از امکانات و مزایای دانشگاه آزاد به صورت استانی و برای بهره‌مندی سایر واحد‌ها در جهت ارتقای استاندارد‌ها، افزایش فضای آموزشی و هم‌افزایی استفاده کنیم.


میرزاده بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی اکنون دارای 1429 رشته‌محل در مقطع دکتری و 5 هزارو 225 رشته‌محل در مقطع کار‌شناسی ارشد است، خطاب به نمایندگان تام‌الاختیار معاونان هماهنگی و روسای واحدهای دانشگاهی گفت: یکی از تعهدات دانشگاه آزاد اسلامی به وزارت علوم این است که تا اردیبهشت ماه 94 تمام رشته‌محل‌هایی که در مقطع کار‌شناسی ارشد و دکتری مجوز گرفته‌اند با استانداردهای آموزش عالی ایران تطبیق داده شود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: تعداد کل اعضای هیات علمی مورد نیاز برای رشته‌های جدید در امسال و سال آینده حدود 9 هزارو 557 نفر شامل استادیار و دانشیار است.


وی با بیان اینکه نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی یک به 43 است، گفت: باید حداقل به نسبت یک به 35 برسد. میرزاده ادامه داد: فرآیند جذب متقاضیان عضویت در هیات علمی مربوط به فراخوان بهمن 92 تا پایان آذر ماه 93 فعال است و بر اساس آن، مدرسان حق‌التدریس باید جای خود را به استادان تمام‌وقت جوان در این دانشگاه بدهند. میرزاده تاکید کرد: واحدهای دانشگاهی باید تا پایان آذر ماه در مورد جذب استادان تعیین تکلیف شوند و اگر واحدی در این باره اقدام نکند قطعا در بهمن ماه نمی‌توانداز ظرفیت جدید جذب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی استفاده کند.

وی یادآور شد: دانشگاه آزاد باید تا 19 آذر ماه گزارشی از وضعیت هیات علمی تمام وقت خود را به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی به کمیسیون آموزش مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد که شما معاونان تام الاختیار، معاونان هماهنگی و روسای واحدهای دانشگاهی موظف هستید که تا سوم آذر ماه این گزارش را با رعایت راست گویی و درست کاری منطبق با وضعیت موجود ارائه کنید. وی اضافه کرد: پرچم داری خیزش عظیم علمی و اسلامی دانشگاه آزاد در ایران عزیز که در حال بازسازی تمدن علمی و اسلامی است باید با اجرای طرح‌های اقتصاد دانش بنیان و طرح‌های ماندگار فرهنگی مورد تاکید قرار گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه طبق سند علم و فناوری کشور باید 50 درصد تولید ناخالص داخلی از اقتصاد دانش بنیان تامین شود، گفت: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی همواره پرچمدار این موضوع بوده است.
وی همچنین بر تغییر کاربری اراضی برای تبدیل به احسن آنها به طوری که بتوانند بخشی از بودجه 12 درصدی دانشگاه را تامین کنند، تاکید کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر جذب کمک‌های مردمی و تشکیل مجمع نیکوکاران در این دانشگاه به منظور جذب کمک‌های مادی و معنوی تاکید کرد و گفت: ما بیش از این نباید به شهریه دانشجویان متکی شویم.
میرزاده در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر تجلیل از بزرگان علمی و مفاخر فرهنگی کشور طبق مصوبه شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد گفت: مفاخر شناسنامه فرهنگی و علمی ایران هستند که باید از آنان قدردانی شود. وی با بیان اینکه یکی از موفقیت‌های دانشگاه MIT تکیه آن به فارغ التحصیلان بوده است گفت: در این دانشگاه استادان برخی از ساعات موظفی خود را برای اجرای طرح‌های پژوهشی استفاده می‌کنند و ما نیز باید از استادانی که دارای طرح‌های دانش‌بنیان و فرهنگی ماندگار هستند کمک بگیریم و اوقاتی را که به این امر اختصاص می‌دهند به عنوان ساعت موظف قبول کنیم.

رئیس‌ دانشگاه آزاد اسلامی همچنین بر کاهش هزینه‌ها در واحدهای دانشگاهی و برخی بریز و بپاش‌های غیر لازم تاکید کرد و خواستار صرفه‌جویی در هزینه‌های اداری و رسیدگی به واحدهای زیان‌ده شد.
مرجع : آنا