به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۶۰۹۰۶
خشت خشت دیوارها بوی مرگ می دهد اما نداری چاره ای ندارد

این خانه‌ها بوی مرگ می‌دهند

گروه جامعه: خشت خشت دیوارها بوی مرگ می دهد، اما نداری چاره‌ای برایت نمی‌گذارد جز ماندن و کنار این خشت‌ها زندگی کردن...
نداشته باشی مهم نیست این سقف شاید روزی روی سرت آوار شود، مهم این است که این سقف تا وقتی که نفس می‌کشی، سقف زندگیت باشد...

نداری بوی تند مرگ خشت خشت این خانه‌های کلنگی را از یادت می‌برد و تک تک دیوارها و این سقف تا کمر خمیده فقط طعم و بوی زندگی می‌دهد. رویای زندگی زیر سقفی که فقط مال تو باشد وقتی از دار و ندار دنیا فقط ندارش را داشته باشی، کابوس آوار شدن این سقف خشتی را بکلی از یادت می‌برد...

آسمان که کم کم رنگ غروب به خود گرفت، باران هم شروع به باریدن کرد. مثل همیشه رفتند زیر سقف همیشگی‌شان، درها را بستند که سوز سرما تو نیاید، خانه مثل همیشه گرم بود و همه دور هم نشستند تا این شب زیبای بارانی را دور هم باشند. همه دور هم نشسته و گرم حرف زدن بودند و هیچ کس حواسش نبود که دیوارها بیش از حد شکم زده ‌و سقف بیش از همیشه کمرش خم شده است. همه چیز در یک لحظه اتفاق افتاد و خانه با صدای مهیبی فرو ریخت... خانه‌ای که روزی زندگی در آن جریان داشت، در یک لحظه به گورستان خانوادگی تبدیل شد...

باید کلی خاک کنار می‌زدی تا می توانستی جسم بی جان پنج نفرشان را از زیر تلی از خاک بیرون بکشی.

آری دو شب پیش اهالی روستای جوب کبود علیا شهرستان سنقر صدای مهیب ریزش خانه‌ای را شنیدند و وقتی به محل رسیدند که خانه بطور کامل بر سر ساکنانش آوار شده بود. خانه قدیمی و فرسوده بود و باران که آمد اندک استحکام آن را از بین برد و این خانه بر سر ساکنانش آوار شد. اینها را علیرضا ایزدی فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی می‌گوید و ادامه می‌دهد: متاسفانه یکی از واحدهای مسکونی در روستای جوب کبود علیا شهرستان به دلیل فرسودگی شدید فرو ریخت که در پی آن پنج نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند. ایزدی قدیمی ساز بودن و فرسوده بودن بیش از حد این واحد مسکونی را علت این حادثه عنوان می‌کند و می‌گوید: در برخی مناطق روستایی شهرستان افراد خانه‌های خود را بر روی زاغه‌های قدیمی که محل نگهداری احشام است، می‌سازند.

او می‌گوید: این واحدها به هیچ عنوان مقاومت نداشته و به مرور زمان و با فرسایش سازه ساختمان احتمال ریزش آن وجود دارد. ایزدی با بیان اینکه واحد مذکور نیز جزء همین واحدها بوده است، ادامه می‌دهد: به دلیل بارندگی‌های اخیر پایه ساختمان سست شده و اندک استحکام خود را نیز از دست داده و بر سر ساکنان خود آوار شده است. فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی با اشاره به وجود 228 روستا در این شهرستان می‌گوید: در حال حاضر بین 20 تا 25 درصد واحدهای مسکونی روستایی شهرستان به طور جد نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

او به فعالیت‌های مطلوب بنیاد مسکن در زمینه نوسازی واحدهای مسکونی روستایی اشاره و تصریح می‌کند: سرعت بخشیدن به نوسازی خانه‌های روستایی همت و همکاری مردم را می‌طلبد و روستاییان خود باید در این زمینه مشارکت داشته و تمایل نشان دهند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم. ‌آستین‌های مردم حالا خیلی وقت است بالا زده شده و اصلا همیشه تاریخ روستایی بوده و همتش، اما دستی که خالیست، تو هی آستینش را بالا بزن! مگر با دست خالی می شود خانه ساخت؟!!

مگر کسی هم در این دنیا پیدا می‌شود که نخواهد زن و بچه‌اش را ببرد زیر سقفی مطمئن، اما وقتی ندار باشی باید بالاجبار خودت را بزنی به بی خیالی و بی خیال جان زن و بچه‌ات شوی و باید تنها دعا کنی که این دیوارها و سقف یکوقت بسرشان نزند که هوس نشستن کنند...

این یک خانه بود و پنج نفر کشته و حالا 88 هزار و 592 خانه روستایی غیر مقاوم دیگر در استان داریم و چند نفر دیگر قرار است کشته شوند؟!! افشین انتظاری سرپرست امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه، با اشاره به وجود 133 هزار و 514 واحد مسکونی روستایی در استان، چندی پیش گفته بود: از این تعداد 44 هزار و 922 واحد مقاوم سازی شده اند و مابقی غیرمقاوم‌اند. او با بیان اینکه 88 هزار و 592 واحد مسکونی غیر مقاوم روستایی در استان وجود دارد، می‌گوید: این تعداد واحد به دو دسته تقسیم می‌شوند که تعدادی از آنها از خشت و کاهگل بوده و برخی نیز که با استفاده از مصالح دیگر ساخته شده آیین نامه و ضوابط لازم در ساخت را رعایت نکرده‌اند.

انتظاری به افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی از 12 میلیون و 500 هزار تومان به 15 میلون تومان افزایش یافته است. سرپرست امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه در خصوص کافی بودن این مبلغ برای ساخت یک واحد روستایی می‌گوید: این تسهیلات قطعا بخشی از هزینه‌های ساخت واحد مسکونی روستایی را تامین خواهد کرد و دولت این مبلغ را تنها به جهت توانمندکردن روستاییان در بازسازی منازلشان و جبران بخشی از هزینه های ساخت آنها پرداخت می‌کند.

باور کنید با این گرانی مصالح این مبلغ جبران بخشی از هزینه‌های ساخت هم نمی‌شود و کمتر روستایی را آنقدر توانمند می‌کند که تشویق شود و بیاید این وام را بگیرد که برود خانه‌اش را بسازد. این 88 هزار و 592 واحد، نه، یکیشان همین دیشب سر ساکناش آوار شد، پس می‌شود این 88 هزار و 591 واحد غیر مقاوم روستایی در کرمانشاه است، فکر سه میلیون و 270 هزار واحد روستایی غیر مقاوم در کشور را بکنید که خدای نکرده یک حادثه یا بلای طبیعی می‌تواند چه بر سرشان بیاورد و چند کشته روی دستمان بگذارد؟ هر چند که حالا سالانه 330 هزار نفر همین‌جوری طعمه بالایای طبیعی شده و نقش بر زمین می‌شوند و به گورستان ساکنانشان تبدیل می‌شوند.
مرجع : ایسنا