به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۶۰۹۴۱
اعتماد در یک نگاه

اصلاحات به دنبال تقویت نظام است

گروه سیاسی: رای آری مطالبه عمومی و دنیا روی نیروهای مسلح ایران حساب باز می‌کند مهمترین موضوع‌هایی است که در شماره روز سه شنبه روزنامه اعتماد مشاهده می‌شود.
اصلاحات به دنبال تقویت نظام است
این روزنامه تیتر یک را به خبر رای آری مطالبه عمومی، اختصاص داد و نوشت: امروز خانه ملت در منظر ملت است؛ روزی که ٢٩٠ نماینده مجلس در معرض سنجش قرار دارند. رایی که قرار است این ٢٩٠ نفر نماینده به صندوق‌های رای بیندازند تنها تکلیف یک وزارتخانه بدون وزیر را روشن نمی‌کند. رایی که آنان به صندوق می اندازند پاسخی خواهد بود به انتظارات دولت و افکار عمومی. این بار چهارمین وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم امروز به مجلس می‌رود؛ مجلسی که می‌گویند مخالفان دولت در آن برای دانش آشتیانی ویژه برنامه‌های بسیاری تدارک دیده‌اند تا شاید چهارمین وزیر هم راه ساختمان شهرک غرب را نپیماید. دولت امیدوار است و مجلس مردد. اما در این میان یک عده دیگر هم از تصمیم امروز مجلس ذی نفع خواهند بود. مردم همان‌هایی هستند که تصمیم امروز مجلس در مورد وزیر پیشنهادی علوم بسیاری از شرایط را در مورد آنان تغییر می‌دهد. مردمی که سیاست خارجی و اقتصاد برای آنان در اولویت بود حالا انتظار کمک مجلس به دولت در زمینه وزارت علوم را هم دارند.

روزنامه اعتماد با انعکاس عنوان دنیا روی نیروهای مسلح ایران حساب باز می‌کند، آورد: حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا با اشاره به قابلیت‌های معنوی و توانایی‌های علمی و قدرت ابتکار و عزم راسخ نیروهای مسلح کشور در هشت سال دفاع مقدس، خاطرنشان کردند: دنیا روی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حساب باز می‌کند و آن را جدی می‌گیرد، زیرا می‌داند که هر جا عرصه مسوولیت و رزم آوری باشد، نیروهای مسلح سنگ تمام خواهند گذاشت.

آغاز دوئل تاریخی در وین، تیتر دیگر این روزنامه است. مذاکره کنندگان به وین بازگشتند. در دو سوی میدان مذاکره دو نگاه با یکدیگر در جدال هستند. تحلیلگرانی که با توجه به اراده سیاسی موجود در طرفین از احتمال به توافق رسیدن در این دور از نشست های هسته یی سخن می گویند و کارشناسانی که با نیم نگاهی جدی تر به اختلاف های فنی از شکست، تمدید یا شکل گیری توافقی جدید حرف می زنند. همزمان با ناهار کاری کاترین اشتون هماهنگ کننده ١+٥ با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، نشانه ها برای امیدواری هم کاهش یافته است. آخرین دور مذاکرات هسته یی از امروز برای تعیین تکلیف و تصمیم نهایی برگزار می شود.

روزنامه اعتماد با مطرح کردن موضوع همایش ملی اعتدال فردا در تهران، نوشت: رضا صالحی امیری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام کرد: همایش ملی اعتدال روز چهارشنبه با سخنرانی حجت الاسلام سیدحسن خمینی در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود. رییس شورای سیاستگذاری همایش اعتدال در نشست خبری روز گذشته با اعلام این خبر، تلاش برای دستیابی به اعتدال را یک فضیلت خواهی خواند و اعتدال را پاسخگوی مسایل و نیازهای جامعه خسته از هشت سال افراطی‌گری و منطق زدایی توصیف کرد و گفت: اعتدال پاسخی به بداخلاقی‌ها، انگ‌زنی‌ها و نفی دیگران است.

این روزنامه با بازتاب خبر اصلاحات به دنبال تقویت نظام است، نوشت: سید محمد خاتمی رییس بنیاد باران در دیدار اعضای شورای مرکزی فرهنگیان گفته است که جریان اصلاح طلبی در متن جامعه ما جریان دارد. اصلاح طلبی به دین پایبندی دارد اما قرائتی از دین که متناسب با روزگار ما است، دینی که حق انسان را به رسمیت می‌شناسد، دینی که برای زن و مرد و برای انسان حق و حرمت قایل است و دینی که می‌گوید رای مردم معتبر است و باید مبنای عمل قرار گیرد؛ ما از این دین با همه وجود دفاع می‌کنیم. اصلاحات اگر حرفی دارد برای این است که همین نظام تقویت شود و اگر خدای ناکرده انحرافی هست، اصلاح شود. دیگرانی می‌خواهند این نظام برافتد ما می‌گوییم این نظام باید باشد و البته باید اصلاحات لازم را بپذیرید، وگرنه بسیاری از مسایلی که گفته می‌شود این عین نظام است، خودش ضربه به نظام می‌زند.